Soundedit 2014 - Dzień 1: Laibach, Karl Bartos, afterparty w Łodzi

Bilety na koncert Soundedit 2014 - Dzień 1: Laibach, Karl Bartos, afterparty w Łodzi - 24-10-2014

Koncert Soundedit 2014 - Dzień 1: Laibach, Karl Bartos, afterparty w Łodzi

Laibach , Karl Bartos

24.10.2014 19:00

Łódź(Łódzkie) - Klub Wytwórnia


Laibach

Matka Boska z Leninem na rękach, sylwetka Chrystusa na tle żelaznego krzyża, czy swastyka złożona z czterech, ociekających krwią siekier. To nie freski zdobiące świątynie satanistycznych totalitarystów, lecz okładki płyt industrialnej grupy Laibach.


Członkowie słoweńskiego zespołu deklarują, że symbole i treści utworów kapeli wymierzone są przeciwko symbolom totalitarnym, a ich rodowód jest bliższy punkowi czy nowej fali, niż innym trendom kulturowym. I faktycznie, choć wizerunek grupy mógłby mieć charakter polityczny, to jednak bardziej prawdopodobne jest to, że był po prostu taktyką szoku popularną wśród industrialnych zespołów lat 80. XX w.

Laibach powstał w 1980 r. w miejscowości Trbovlje w byłej Jugosławii. Zespół należał do kolektywu artystycznego Neue Slovenische Kunst, w którym realizował pozamuzyczne idee. Nazwa kapeli pochodzi od nazwy miejscowości Lublany kojarzonej z okresem okupacji nazistowskich Niemiec i tysiącletnim panowaniem Habsburgów. Grupa pierwsze koncerty zagrała w 1982 r., a debiutancki krążek - „Laibach” wydała trzy lata później.

Początki zespołu nie były łatwe. Słoweńscy muzycy spotykali się z niechęcia ze strony ówczesnych, komunistycznych władz państwa. W 1983 r. zakazano kapeli pokazu multimedialnego projektu – „Rdeci Revirji”, który był odzewem, odpowiedzią na strajk górników. Zespołowi zabroniono występowania na koncertach w Jugosławii i używania niemieckiej nazwy. Władze komunistyczne zniosły sankcje na prośbę grupy dopiero w 1985 r.

Słoweńcy czerpali muzyczne inspiracje z heavy metalu, muzyki disco i techno, wykorzystywali i przerabiali dzieła klasyków, m.in.: Gustava Holsta, Antona Brucknera, Carla Orffa, Liszta i Szostakowicza. Laibach nagrywał również albumy wykorzystując utwory takich sław jak: Queen, The Beatles oraz The Rolling Stones. Zespół ma na koncie 24 krążki. Najnowszy – „Spectre” wydany został w 2014 r. Grupa napisała także muzykę do spektakli teatralnych: „Makbet”, „Krst pod Triglavom”, „No Fire Escape In Hell” czy „Molitevi stroj” oraz filmu „Iron Sky”.

Laibach wystąpi podczas Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit w Klubie Wytwórnia w Łodzi w piątek  24 października Będzie to wyjątkowy i unikatowy koncert. Zespół wykona na nim premierowo i jedyny raz trzy utwory, skomponowane specjalnie z okazji 70.  rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.  Mini album  „1 sierpnia 1944  r. – Warszawa”. Powstał dzięki Narodowemu Centrum Kultury, które wsparło finansowo koncert zespołu na Festiwalu Soundedit.


Karl Bartos

Nowy album Karla Bartosa – „Off The Record” jest audiowizualną sensacją. Zaginione przez wiele lat niektóre z jego dawnych utworów, zostały ponownie przearanżowane i wręcz wyposażone w ekscytujące, nowoczesne brzmienie. Historia mówi, że podczas ery rozkwitu Kraftwerk, Karl Bartos napisał (nieoficjalnie) sekretny akustyczny dziennik. Bazujące na muzycznych zapiskach Karla rytmy, riffy, brzmienia, akordy i melodie złożyły się na nową, ponadczasową i ekscytującą płytę.

Karl Bartos jest zapewne lepiej znany jako jedna czwarta „klasycznego” składu Kraftwerk. Karl był „Robotem” przez 15 lat. Artysta brał udział w tworzeniu najbardziej wpływowych płyt - klasyków muzyki współczesnej, takich jak: „Radio-Activity“, „Trans Europe Express“, „The Man Machine“, „Computer World“, „Tour de France“, „Electric Café“ oraz „The Mix“. Mawia się o nim, że: „zmienił nasze postrzeganie dźwięku”. Trudno się dziwić takiemu stwierdzeniu, skoro to Bartos jest współautorem utworów: „The Robots“, „Das Model“, „Neon Lights“ , „Computer Love“, „The Telephone Call“ czy „Tour de France“.
Wiele spośród najbardziej znanych melodii grupy artysta nagrał w domowym studiu. Dźwięki te były później wykorzystywane do stworzenia największych przebojów zespołu z Düsseldorfu oraz pomogły formacji dołączyć do ekstraklasy muzycznej kultury. Karl jako współautor albumów „The Man Machine” (1978 r.) oraz „Computer World” (1981 r.) miał decydujący wpływ na muzykę Kraftwerk. Mike Rubin, dziennikarz pisma „Rolling Stone”napisał: „jest coś ponadczasowego i uniwersalnego w ich utworach z tego okresu.”

Karl Bartos opuścił zespół w 1990 r. Artysta został niezależnym producentem i autorem tekstów projektu Electric Music. Pod tym szyldem występował solowo, a także ze swoimi przyjaciółmi i muzykami: Bernard’em Sumnerem (New Order),  John’nym Marrem (The Smiths) i Andy’m McCluskey’em (OMD). W 2004 r. został współautorem kursu „Badania dźwięku – akustyczna komunikacja” na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie, gdzie pełnił funkcję profesora wizytującego. Na kierunku „Auditory Media Desing” uczył aż do 2009 r.

Specjalnie na potrzeby projektu „Off The Record” Karl Bartos otworzył po raz pierwszy swoje muzyczne archiwum. Artysta na nowo przeanalizował setki taśm, stosy nut i lata historii cyfrowych mediów. Karl zainspirowany swoim akustycznym pamiętnikiem oraz wyekwipowany w doświadczenie kompozytorskie i producenckie, stworzył nowe utwory. Wszystkie napisane i wykonane z mistrzowską wprawą.
Realizacja tego oryginalnego albumu zajęła Karlowi dwa lata: kryształowo czysta muzyka, vocoderowa nowomowa, dźwięki robotów, digitalowe usterki, techno-pop, chwytliwe melodie, elektroniczna awangarda i oczywiście, te rytmy! Rytmy brutalnego minimalistycznego uderzenia, których próbkę możemy znaleźć w nagranym trzy dekady temu numerze „Numbers”, który przez Mike’a Banksa został opisany jako: „sekretny kod elektronicznego funku.”

Bartosowi sama muzyka nigdy nie wystarczała… Od zawsze był zafascynowany splotem obrazu i dźwięku. Pracuje więc również nad ruchomymi obrazami. Wynik tych prac będzie można zobaczyć i wysłuchać podczas koncertu Karla Bartosa, jaki odbędzie się w Klubie Wytwórnia w Łódzi w piątek 24 października.
Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit pragną uhonorować wybitnego muzyka, kompozytora i producenta. Podczas uroczystej Gali wręczenia statuetek „Człowieka ze Złotym Uchem” w sobotę 25 października  – Karl Bartos otrzyma nagrodę za pionierskie dokonania w dziedzinie produkcji muzycznej.

Źródło: Materiały promocyjne organizatora.



Powiązane