Das Fieberspital - performans muzyczny Diamandy Galas we Wrocławiu

Bilety na koncert Das Fieberspital - performans muzyczny Diamandy Galas we Wrocławiu - 18-06-2015

Koncert Das Fieberspital - performans muzyczny Diamandy Galas we Wrocławiu

Diamanda Galás

18.06.2015

Wrocław(Dolnośląskie) - Centrum Kultury Impart


Das Fieberspital

Performans muzyczny Diamandy Galás


Występuje: Diamanda Galás

Dźwięk: Willi Bopp i Jay Hattams
Światło: Chahine Yevroyen
Koordynator produkcji: Simon MacColl

Diamanda Galás wykona performans muzyczny „Das Fieberspital” („Szpital malaryczny”), będący pracą w toku, w którym wykorzysta fragmenty poezji Georga Heyma i własnych tekstów.

„Das Fieberspital” to utwór na głos, fortepian i elektronikę. Znaczna jego część powstaje na żywo na bazie głosu śpiewaczki – dźwięki multifoniczne zostają rozdzielone na linie legato sopranu, które są następnie łączone z niskorejestrowymi multifoniami; po nałożeniu na siebie dźwięki zostają przetworzone elektronicznie, przez co tracą znamiona ludzkiego głosu, przekształcając się w odgłosy szpitala z „Das Fieberspital”.

Diamanda Galás uważana jest za jedną z najważniejszych wokalistek naszych czasów. Międzynarodowe uznanie przyniosły jej bardzo oryginalne, politycznie zaangażowane dzieła sceniczne. Wśród nich ważne miejsce zajmują: „Plague Mass”, „Defixiones: Orders from the Dead”, „Vena Cava”, „Schrei X” oraz „The Refugee”. Ostatnio przygotowuje aranżacje muzyczne do tekstów poetów i pisarzy tworzących na emigracji. Jest pierwszą laureatką nagrody Demetrio Stratosa, przyznawanej we Włoszech za nowatorskie dokonania muzyczne. 

W 2010 roku, wraz z reżyserem filmowym Davidem Pepem, Galás stworzyła eksperymentalne dzieło dźwiękowo-filmowe „Schrei 27” – bezkompromisowy portret odosobnionego, poddanego torturom ciała. W 2012 roku rozpoczęła współpracę z aranżerem Jonem Olvindem Nessem, zwieńczoną nowatorskim koncertem z Orkiestrą Norweskiego Radia w Kanonhallen. W tym samym roku, na sympozjum „Weaving Politics” w Sztokholmie, zaprezentowała, wraz z Julią Kristevą i choreografem Williamem Forsythem, wykład-spektakl „In the Mouth of the Crocodile”, którym otworzyła także Meltdown Festival w londyńskim Southbank Centre. 

Jej solowa praca „Espergesia” (praca w toku), w której wykorzystuje słowa wiersza Cesara Vallejo „Czarni Heroldzi”, została niedawno zaprezentowana w Mauzoleum Emanuela Viegelanda w Oslo. Artystka wykonała ją a capella, bez towarzyszenia instrumentów elektronicznych i bez wzmocnienia, w sali z 25-sekundowym pogłosem, w zupełnej ciemności. Premiera tej 17-minutowej pracy zainicjowała cykl prezentacji artystki w obiektach sakralnych, w których czas pogłosu wynosi co najmniej 20 sekund. Obecnie pracuje m.in. nad performansem muzycznym „Das Fieberspital” na podstawie poezji Georga Heyma. Równolegle do koncertów, wykładów-spektakli i eksperymentów w obszarze sztuk wizualnych Galás kończy pracę nad cyklem nowych nagrań oraz wersji wcześniejszych utworów, które są odświeżane cyfrowo i remiksowane. 

Wydarzenie w ramach programu „Masters in Residence” realizowanego w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. Więcej informacji: // www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1863

Źródło: Organizator wydarzenia



Powiązane