12.09.2015, godz. 19.00, L. Minkus/M. Petipa - DON KICHOT, w ramach tournée Polskiego Baletu Narodowego, Trzecia Scena w Białymstoku

Bilety na koncert 12.09.2015, godz. 19.00, L. Minkus/M. Petipa - DON KICHOT, w ramach tournée Polskiego Baletu Narodowego, Trzecia Scena  w Białymstoku - 12-09-2015

Koncert 12.09.2015, godz. 19.00, L. Minkus/M. Petipa - DON KICHOT, w ramach tournée Polskiego Baletu Narodowego, Trzecia Scena w Białymstoku

Spektakl Don Kichot

12.09.2015 19:00

Białystok(Podlaskie) - Opera i Filharmonia Podlaska


Występy gościnne
 
w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku
 
12 i 13 września 2015, godz. 19.00

w ramach tournée Polskiego Baletu Narodowego
pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w 250-lecie teatru publicznego w Polsce
 
Ludwig Minkus / Marius Petipa
 
DON KICHOT
 
Balet w trzech aktach
 
Libretto: Marius Petipa wg powieści Miguela de Cervantesa
 
Prapremiera: 14 grudnia 1869, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera tej wersji choreograficznej: 25 czerwca 1999, Teatr Bolszoj, Moskwa
Premiera Polskiego Baletu Narodowego: 29 maja 2014, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa
(Koprodukcja z Królewskim Baletem Flandryjskim, Antwerpia, Belgia)

Choreografia: Marius Petipa i Aleksandr Gorski
Nowa wersja choreograficzna: Alexei Fadeyechev
Muzyka: Ludwig Minkus
(Nagranie Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej)
Scenografia i kostiumy: Thomas Mika
Reżyseria świateł: Steen Bjarke
 
Już w 1614 roku (!) w królewskim Luwrze tańczono balet dworski Don Quichotte. Później motywy z dzieła Cervantesa zadomowiły się w balecie na stałe, owocując przez 400 lat dziesiątkami nowych opracowań. Prawdziwą furorę zrobił jednak balet Mariusa Petipy z muzyką Ludwiga Minkusa (1869), bo trwa na scenach do dzisiaj, odświeżany i przetwarzany przez kolejne pokolenia choreografów. Skąd taka jego żywotność i popularność? Malowniczy koloryt dawnej Hiszpanii, ponętne Cyganki i strojni toreadorzy, błędny rycerz z La Manchy, komiczny Sancho Pansa i pokraczny Gamache zawsze mogą liczyć na powodzenie. A główni bohaterowie, Kitri i Basilio, nie mają sobie równych w repertuarze klasycznym w kategoriach wdzięku, temperamentu i wirtuozerii tanecznej. Wszystko to tworzy porywającą rewię tańca klasycznego w hiszpańskiej stylistyce, dając Polskiemu Baletowi Narodowemu wyjątkową okazję do prezentacji kunsztu artystycznego swoich czołowych solistów i całego zespołu. Warto dodać, że warszawska wersja choreograficzna Alexeia Fedeyecheva jest powtórzeniem jego opracowania Don Kichota, stworzonego wcześniej dla Teatru Bolszoj w Moskwie, gdzie do dzisiaj pozostaje w stałem repertuarze.