Sztuka Transkrypcji w Studiu Lutosławskiego w Warszawie

Koncert Sztuka Transkrypcji w Studiu Lutosławskiego w Warszawie - 30-08-2015

Koncert Sztuka Transkrypcji w Studiu Lutosławskiego w Warszawie

Arte Dei Suonatori , Petra Somlai

30.08.2015 19:00

Warszawa(Mazowieckie) - Polskie Radio Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego


Data i miejsce koncertu:

30 sierpnia 2015r. - Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
godz. 19:00


Wykonawcy:

Petra Somlai
pianoforte

Małgorzata Klisowska
flet traverso

Arte dei Suonatori
Kwartet


Program:

30 sierpnia 2015r. g. 19:00

Antonin Reicha (1770–1836) - Kwartet smyczkowy C - dur op.95 nr 3

Ludwig van Beethoven - Kwartet fortepianowy op.16 (transkrypcja własna kompozytora)

Wolfgang Amadeusz Mozart - Symfonia g-moll KV550 (transkrypcja Muzio Clementi (1752-1832) na fortepian, flet, skrzypce i wiolonczelę)


O programie:

Wyobraźmy sobie następującą sytuację:

Jeden z utworów, który usłyszeliśmy na koncercie szczególnie do nas przemówił. Zapamiętujemy jego tytuł i po powrocie do domu wyszukujemy interesujące nas nagranie. Być może, nieco już staromodnie, następnego dnia udajemy się do sklepu płytowego. Żeby usłyszeć jego brzmienie, które tak zapadło nam w pamięć, wystarczy właściwie jedno kliknięcie.

W XVIII i XIX wieku rzecz miała się zgoła inaczej. Dzieła, które zyskiwały szczególnie dużą popularność, opracowywano na składy kameralne i wykonywano w domach. Z pomocą słuchaczom, którzy chcieli częściej obcować ze swoimi ulubionymi utworami przychodzili sami kompozytorzy, ich przyjaciele, wielbiciele i wydawcy. Tak było w przypadku Symfonii g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta, której transkrypcja, dokonana przez jednego z ważniejszych kompozytorów wczesnego romantyzmu - Muzio Clementiego - świadczy o nieustającej popularności tej kompozycji, nawet po śmierci Mozarta.

Swoje utwory często transkrybowali również sami kompozytorzy - dostosowując je do konkretnych potrzeb wykonawczych, czy też próbując odnaleźć inne brzmienie w nowym składzie instrumentalnym. Napisany pierwotnie na fortepian i instrumenty dęte Kwintet Fortepianowy op.16 Ludwiga van Beethovena usłyszą dziś Państwo w wersji kompozytora na fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę.

Koncert rozpocznie natomiast dzieło rówieśnika i przyjaciela Beethovena - Kwartet smyczkowy
C-dur op.95 nr 3 Antona Reichy. Znany głównie dzięki swoim kompozycjom na kwintet instrumentów dętych, po śmierci Reicha popadł w zapomnienie, a wraz z nim jego nowatorskie pomysły kompozytorskie, takie jak polirytmia czy politonalność. Jego kwartety smyczkowe, często wykonywane za życia kompozytora, miały duży wpływ na kształtowanie się tego gatunku
w twórczości Beethovena i Schuberta.


Petra Somlai - pianoforte

Orkiestra Arte dei Suonatori i Petra Somlai rozpoczęli współpracę w 2014r. znakomitym występem na festiwalu Trigonale Festival der Alten Musik w Austrii. Petra Somlai jest jednym z najciekawszych pianistów młodego pokolenia specjalizujących się w grze na historycznych pianoforte. Urodziła się na Węgrzech, kształciła się w ojczystym kraju, gdzie ukończyła studia dyrygenckie i pianistyczne w Konserwatoriach w Budapeszcie. Stopniowo jej zainteresowania artystyczne kierowały się w stronę instrumentów historycznych: klawesynu i pianoforte, na których grę zgłębiała na studiach Anglii i w Holandii. Obecnie koncertuje w całej Europie, Japonii i USA i jest chętnie zapraszana przez największe festiwale muzyki dawnej. Kunszt pianistki został doceniony w 2010 przez jury największego konkursu dedykowanego historycznym instrumentom International Fortepiano Competition in Bruges (Belgia), które przyznało jej pierwszą nagrodę, a także przez konkursową publiczność, od której otrzymała nagrodę specjalną. Została także nagrodzona wyróżnieniem Junior Prima Primissima przyznawanym najlepszym młodym artystom na Węgrzech. Od dwóch lat jest profesorem University of North Texas, gdzie prowadzi klasę historycznych instrumentów klawiszowych.


Kwartet

Kwartet smyczkowy to w opinii wielu muzyków i melomanów najdoskonalsza forma muzyki kameralnej. Pozwala na uzyskanie niezwykłej gamy barw i kolorów przy zachowaniu absolutnej spójności brzmieniowej. Forma kwartetu jest formą wyrafinowaną i często skomplikowaną dla niedoświadczonego ucha, jednak z pomocą klarownego brzmienia historycznego instrumentarium muzycy Kwartetu odkrywają jego głębię przed słuchaczem racząc go niezapomnianymi manewrami harmonicznymi oraz, nie zmąconą nadmiarem dźwięku, przejrzystością intencji kompozytora.
Trzon repertuaru Kwartetu Arte dei Suonatori stanowią kompozycje Haydna, Mozarta i Beethovena. Programy koncertowe urozmaicane są o utwory kameralne XVIII i XIX wieku na 3 – 6 wykonawców.
Zespół tworzą liderzy orkiestry Arte dei Suonatori - Ewa Golińska (I Skrzypce), Aureliusz Goliński
(II Skrzypce), Anna Nowak-Pokrzywińska (Altówka) i Tomasz Pokrzywiński (Wiolonczela). Spójność idei artystycznych i zunifikowane brzmienie kształtowali podczas długoletniej współpracy w ramach tej najaktywniej działającej orkiestry muzyki dawnej w Polsce. Orkiestra Arte dei Suonatori ma na swoim koncie kilkaset koncertów w Polsce oraz poza granicami, w tym na takich festiwalach jak Musica Antiqua Festival van Flaanderen w Brugii, Lufthansa Festival w Londynie czy Schleswig Holstein Musik Festival w Niemczech; nagrania radiowe realizowane we współpracy z radiofoniami polskimi i zagranicznymi: Program 2 PR, BBC, Radio Duńskie DR, Radio Merkury Poznań, Radio France, Radio Bawarskie BR, Radio SWR; nagrania telewizyjne realizowane we współpracy z TVP3, TVP Kultura, TVP 1, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne. Arte dei Suonatori w swej 20-letniej historii zarejestrowało i wydało 13 płyt na 11 albumach dla wytwórni Alpha, BIS Records
oraz Channel Classics, a nagrania orkiestry były wielokrotnie nagradzane przez międzynarodową krytykę muzyczną.

Więcej informacji na:

www.artedeisuonatori.pl
Arte dei Suonatori

bilet 35zł

Gdzie Kupic?

w kasie Studia Koncertowego PR.
W internecie na // sklep.polskieradio.pl/Products/15182-20150830-sztuka-transkrypcji.aspx

Serdecznie zapraszamy!