SWING CLUB - LESZEK POTASIŃSKI TRIO GITAROWE - SWING CLUB w Warszawie

Bilety na koncert SWING CLUB - LESZEK POTASIŃSKI TRIO GITAROWE - SWING CLUB w Warszawie - 19-05-2016

Koncert SWING CLUB - LESZEK POTASIŃSKI TRIO GITAROWE - SWING CLUB w Warszawie

Leszek Potasiński

19.05.2016 19:00

Warszawa(Mazowieckie) - Mazowiecki Instytut Kultury


LESZEK POTASIŃSKI TRIO GITAROWE


Andrzej Olewiński


Leszek Potasiński


Aleksander Wilgos


 


Adam Ferch - prowadzenie koncertu, autor koncepcji artystycznej


 


Na program koncertu złoży się muzyka hiszpańska i latynoamerykańska (Hiszpania: Manuel de Falla, Joaquin Turina, Ameryka Południowa: Sergio Assad, Marco Pereira, Mariano Mores, Nico Rojas). Będą to zarówno kompozycje oryginalne jak i we własnych aranżacjach trio, oraz autorskie kompozycje Andrzeja Olewińskiego.


 


LESZEK POTASIŃSKI TRIO - trio gitarowe tworzą: Andrzej Olewiński, Leszek Potasiński oraz Aleksander Wilgos. Zespół rozpoczął działalność koncertową w roku 2010. Muzycy grają na gitarach klasycznych, wykonując muzykę będącą najbliższą brzmieniu tego instrumentu - w szczególności kompozycje inspirowane muzyką hiszpańską i latynoamerykańską. Są to zarówno utwory oryginalne na trio lub duety gitarowe, jak i własne aranżacje. Muzycy pozostają otwarci na improwizację, która zarówno w muzyce latynoamerykańskiej, jak i hiszpańskiej pozwala artystom na tworzenie własnych brzmień. Elementem przełamującym w programach iberyjskie klimaty bywają kompozycje z dawnych epok, ale również najnowsze autorskie utwory Andrzeja Olewińskiego, oparte głównie na jazzujących brzmieniach gitary elektrycznej. Obok gitary klasycznej i elektrycznej, muzycy korzystają niekiedy z gitary basowej i instrumentów perkusyjnych.


 


Leszek Potasiński


Jest koncertującym gitarzystą i pedagogiem. Kształcił się pod kierunkiem Ryszarda Bałauszko i Marcina Zalewskiego w PSM II st. im. F. Chopina i Akademii Muzycznej w Warszawie, a także w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Madrycie w klasie Jose Luisa Rodrigo i na licznych kursach mistrzowskich u takich osobistości jak: David Russell, Roberto Aussell, Costas Cotsiolis, Jorge Cardoso, Jose Miguel Moreno, Rogelio Reguera. Jest laureatem wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach i festiwalach gitarowych.


 


Od 1980 roku prowadzi intensywną działalność koncertową jako solista i kameralista, występując w prestiżowych salach koncertowych Polski, Francji, Grecji, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Węgier i Włoch i innych krajów. Jako kameralista współpracował m.in.: z Jadwigą Kotnowską (flet), Anette Maiburg (flet) i Włodzimierzem Gulą (kontrabas) w polsko-niemieckim Trio Voyage, z Beatriz Blanco (śpiew) i Markiem Walawenderem w trio Solo Tres, z Marcinem Olakiem (duet Guitar Open), a także z Ewą Małas-Godlewską (sopran), Jorge Cardoso (gitara), Guido Schiffenem (wiolonczela), Tomaszem Strahlem (wiolonczela), Vadimem Brodskim (skrzypce), Moniką Raczyńską (klawesyn), Jose Torresem (instrumenty perkusyjne), z piosenkarkami Edytą Geppert i Łucją Prus, oraz z wieloma innymi wybitnymi artystami. Nagrał kilka płyt solowych i z muzyką kameralną. Nagrywał muzykę do wielu filmów. Jest autorem wielu aranżacji na gitarę solo i na zespoły kameralne. Od 1982 roku prowadzi działalność pedagogiczną w szkołach i uczelniach muzycznych (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), oraz na licznych kursach mistrzowskich i warsztatach metodycznych.


 


Andrzej Olewiński


Gitarzysta klasyczny, akustyczny, elektryczny. Wszechstronny muzyk udzielający się zarówno na gruncie muzyki poważnej, jak i rozrywkowej. Jako jeden z nielicznych łączy w swej grze klasyczną wrażliwość, jazzową finezję oraz blues-rockową ekspresję. Swą muzyczną edukację rozpoczął w wieku 13 lat. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej im. Józefa Elsnera oraz Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jego nauczycielami byli Marcin Siatkowski oraz Ryszard Bałauszko. Jako muzyk sesyjny współpracował z wieloma wybitnymi artystami m.in.: Kasią Kowalską, Michałem Bajorem, Magdą Umer, Katarzyną Skrzynecką, Mirosławem Czyżykiewiczem, Anną Wyszkoni, a także kompozytorem Bartoszem Chajdeckim. Spotkanie z tym ostatnim zaowocowało nagraniem ścieżki dźwiękowej do serialu Czas Honoru, a także do filmów Powstanie Warszawskie oraz Bogowie. Andrzej Olewiński od lat związany jest z warszawską sceną teatralną, gdzie ma okazję współpracować m.in.: z: Januszem Głowackim, Januszem Stokłosą, Borysem Szycem, Wojciechem Malajkatem, Arturem Barcisiem, Piotrem Machalicą, Krzysztofem Tyńcem, Marianem Opanią, Jackiem Bończykiem oraz Oleną Leonenko. Andrzej Olewiński jest zdobywcą kilkunastu nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach gitarowych.


 


Aleksander Wilgos


Gitarzysta. Koncertuje solo (na gitarze klasycznej i romantycznej), w zespołach kameralnych oraz jako solista z orkiestrą. Jego muzyczne zainteresowania są szerokie, choć najbliższa jest mu na muzyka dawna i romantyczna. Tym co wyróżnia Aleksandra Wilgosa jest jego zamiłowanie do tworzenia oryginalnych transkrypcji, wśród których znajdują się m.in.: Intermezzo op. 117 nr 1 Johannesa Brahmsa na gitarę solo, Pieśń Kurpiowska Zarzyjze, kuniu Karola Szymanowskiego na skrzypce i gitarę czy Sonata fortepianowa op. 90 Ludwiga van Beethovena na dwie gitary. Aleksander Wilgos uczy również gry na gitarze. Od 2013 r. jest asystentem w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w Szkole Muzycznej w Grodzisku Mazowieckim pod kierunkiem Mirosława Rogalskiego. Ukończył Liceum Muzyczne im. K. Szymanowskiego w Warszawie, w klasie Krzysztofa Celińskiego. W 2008 roku otrzymał dyplom Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa Ryszarda Bałauszko) wraz z medalem Magna Cum Laude. W latach 2008-2010 odbył studia w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht w Holandii, w klasie prof. Carlo Marchione, a następnie studia doktoranckie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod opieką prof. Marcina Zalewskiego. Jest laureatem wielu nagród w konkursach gitarowych. Są to między innymi: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Sinaia (Rumunia, 2008), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Krzyżowej (2007) czy I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Gitarowym im. Cz. Droździewicza w Krynicy-Zdrój (2006). Aleksander Wilgos występował w: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Lubelskiej, w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, a także w wielu krajach Europy (Hiszpania, Holandia, Niemcy, Rumunia, Słowacja, Węgry, Włochy). Współpracował z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Warszawskimi Solistami Concerto Avenna pod dyrekcją Andrzeja Mysińskiego oraz z muzykami takimi jak Jadwiga Rappé czy Andrzej Bauer. Otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendium Keimyung Research Foundation i Stowarzyszenia Pro-Polonia. Jest laureatem programu stypendialnego Młoda Polska


 


Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury


Koordynator: MIK, Piotr Mazur, (22) 586 42 35, p.mazur@mik.waw.pl,


 


Wydarzenie dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchu i wzroku.


Wydarzeniu towarzyszy pętla indukcyjna.


 


 


* * *


 


Swing Club swoje początki datuje od 2001 roku. W Mazowieckim Instytucie Kultury funkcjonuje od 2013 roku. W latach 2013 - 2015 odbyło się w jego ramach 41 koncertów, w których wystąpiło ponad 200 wykonawców. Koncerty Swing Club realizowane są na ogół w ostatni czwartek miesiąca (z wyjątkiem lipca i sierpnia). W roku 2016 przewidzianych jest 10 spotkań, w następujących terminach: 28 stycznia, 11 lutego, 31 marca, 28 kwietnia, 19 maja, 23 czerwca, 29 września, 27 października, 24 listopada oraz 22 grudnia.


 


W ramach Swing Club’u prezentowana jest przede wszystkim muzyka rozrywkowa wykonywana przez czołowych przedstawicieli tego gatunku wywodzących się głównie z polskiej sceny muzycznej. Nie brakuje jednakże i zagranicznych wykonawców.


 


W ostatnich trzech latach w koncertach udział wzięli m.in.: Filip Wojciechowski, Wojciech Karolak, Włodzimierz Nahorny, Bogdan Hołownia, Wojciech Kamiński, Andrzej Jagodziński, Maciej Strzelczyk, Paweł Pańta, Cezary Konrad, Beatriz Blanco, Marek Walawender, Leszek Potasiński, Janusz Strobel, Anatol Wojdyna, Zbigniew Jaremko, Cezariusz Gadzina, Aleksander Michalski, Wiesław Wysocki, Paweł Tartanus, Jerzy Bartz, Paweł Pańta, Wojciech Pulcyn, Andrzej Zielak, Janusz Szrom, Dorota Curyłło, Agnieszka Wilczyńska, Joanna Morea, Mark Shepherd, Michael “Patches” Stewart i zespoły: Old Timers, Blues Fellows Swingin’ Band, The Warsaw Dixielanders, Dixie Warsaw Jazzmen, Ragtime Jazz Band, Warszawa Kyiw Express, Asocjacja HAGAW, Swing Workshop, Andrzej Jagodziński Trio, L. A. Trio Bogdana Hołowni, Trio Filipa Wojciechowskiego, Singin’ Birds, Atom String Quartet.


 


Ta plejada znanych solistów i zespołów już w dużym stopniu definiuje charakter programowy koncertów. Mimo konkretnie określającej nazwy - Swing Club nie ogranicza się tylko do „starego, dobrego jazzu” czyli dixielandu i swingu ale jest otwarty na inne historycznie sprawdzone gatunki muzyczne (muzyka latynoska, etniczna, rozrywkowa - od lat dwudziestych XX w. poprzez polskie przed i powojenne oraz współczesne przeboje, piosenkę literacką i autorską). Ta różnorodność muzyczna otwiera drzwi Swing Club’u także muzykom jazzowym młodego pokolenia, poszukującym nowych brzmień oraz środków wyrazu.


 


 


Publiczność Swing Club’u można określić jako „wielką, muzyczną rodzinę”, nie tylko z tego względu, że w spotkaniach uczestniczą zarówno muzycy, jak i ich rodziny oraz kręgi przyjaciół ale też z faktu otwartości na nowych odbiorców, szczególnie słuchaczy młodego pokolenia, którzy licznie pojawiają się na koncertach.


Inicjatorem, gospodarzem i autorem koncepcji artystycznej spotkań Swing Club’u od 2008 r. jest będący autorytetem w środowisku jazzowym - Adam Ferch - zasłużony propagator jazzu. W 1954 r. współzałożyciel Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, z inicjatywy Leopolda Tyrmanda, Stefana Kisielewskiego, Romana Waschko, a przede wszystkim Bohdana Wodiczko, od 1958 do 1968 r. prowadził stałe koncerty jazzowe na estradach: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Pomorskiej w Bydgoszczy, Śląskiej w Katowicach i innych. Ponadto inicjował i realizował wiele imprez propagujących wartościową muzykę jazzową.