WIELKIE KWARTETY XX WIEKU KONCERT KAMERALNY w Gorzowie Wielkopolskim

Bilety na kabaret WIELKIE KWARTETY XX WIEKU KONCERT KAMERALNY w Gorzowie Wielkopolskim - 15-03-2019

Kabaret WIELKIE KWARTETY XX WIEKU KONCERT KAMERALNY w Gorzowie Wielkopolskim

Maciej Grygiel , Łukasz Jaros , Piotr Więcław , Mikołaj Sobolewski

15.03.2019 19:00

Gorzów Wielkopolski(Lubuskie) - CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ - FILHARMONIA GORZOWSKA


Kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego:
Maciej Grygiel / skrzypce
Łukasz Jaros / skrzypce
Mikołaj Sobolewski / altówka
Piotr Więcław / wiolonczela
 
PROGRAM:
KAROL SZYMANOWSKI (1882-1937)
Kwartet smyczkowy nr 2 op.56
 
WITOLD LUTOSŁAWSKI (1913-1994)
Kwartet smyczkowy
 
Kameralne spotkanie z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego to okazja, by przypomnieć ich mistrzowskie kwartety smyczkowe. Sam gatunek aż do wieku XX nie należał do najpopularniejszych w muzyce polskiej i próżno doszukiwać się większych dokonań na tym polu w poprzednich stuleciach. Karol Szymanowski był pierwszym kompozytorem, który wniósł do kwartetu smyczkowego twórcze i oryginalne wartości. Za jego sprawą forma ta stała się też podatnym gruntem do twórczych poszukiwań dla innych wybitnych polskich kompozytorów.
II kwartet smyczkowy (1927) Szymanowskiego jest jedną z najbardziej „nowoczesnych” jego kompozycji. Przenikają się w nim elementy ekspresjonizmu, impresjonizmu, neoklasycyzmu i romantycznej uczuciowości. Indywidualne cechy stylu kompozytora znajdziemy m.in. w nawiązaniu do góralskiego folkloru. Twórca Harnasiów wykorzystał tu jedną z najbardziej znanych zbójnickich piosenek podhalańskich – Pociez, chłopcy, są też akordy stylizowane na grę zakopiańskich kapel ludowych.
Kwartet smyczkowy (1964) Witolda Lutosławskiego jest odbiciem okresu „burzy i naporu” w twórczości kompozytora. Wyróżnia go awangardowe, nieco agresywne brzmienie. Jego źródło leży jednak nie w ówczesnej modzie na muzyczne eksperymenty, lecz w potrzebie zastosowania własnych pomysłów. Kompozytor pozwala muzykom m.in. na pewną swobodę w wykonaniu swoich partii. Nowością jest również dwuczęściowa forma Kwartetu – z pierwszym ogniwem opartym na luźnych epizodach oraz drugim – utrzymującym słuchacza w napięciu aż do momentu głównej kulminacji.