Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS w Warszawie


Organizatorzy: Agencja Muzyczna Polskiego Radia i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS
 

Wykonawcy:
Karolina Jaroszewska - wiolonczela
Wiesław Prządka - bandoneon
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS
Anna Duczmal-Mróz - dyrygent

 
Program: Edward ELGAR - Introdukcja i Allegro op. 47, Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85 (oprac. Agnieszka Duczmal), Astor PIAZZOLLA - Suita Troileana (oprac. Bernard Chmielarz), Milonga del Angel (oprac. Wiesław Prządka), Ave Maria (oprac. Mateusz Wysłucha), Michelangelo (oprac. Wiesław Prządka), Libertango (oprac. Bohdan Jarmołowicz), Milonga (oprac. Bohdan Jarmołowicz), Richard GALLIANO – Tango pour Cloud (oprac. Wiesław Prządka)

 
Karolina Jaroszewska - jest wychowanką jednej z najznakomitszych sław wiolonczelistyki naszych czasów - Zary Nelsovej, którą poznała w 1994 roku w Aspen, podczas słynnego Aspen Music Festival and School. Na zaproszenie Zary Nelsovej Karolina Jaroszewska pojechała do Nowego Jorku, gdzie  początkowo pobierała u niej nieodpłatnie lekcje prywatne, po czym rozpoczęła naukę w znakomitej Julliard School w Nowym Jorku. Studia ukończyła z dyplomami Bachelor i Master of Music. Podczas studiów wygrała konkurs na prestiżowy kurs wiolonczelowy im. Piatigorskiego w Los Angeles (USA), który odbył sie w 1999 r.Pobierała również lekcje u Jürgena-Friedricha Sellheima, Igora Czilipika, Stanisława Firleja i Mischy Maiskyego, a w  wieku 19 lat uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Stanisława Pokorskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. 
Karierę solową rozpoczęła w wieku lat szesnastu koncertem z Filharmonią Poznańską. Od tego czasu często występuje z Orkiestrą Kameralną Amadeus Polskiego Radia oraz wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą. Wykonała recitale w Weil Recital Hall  Carnegie Hall (2015r) w Nowym Jorku, w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w Alice Tully Hall w Nowym Jorku. Współpracuje ze światowej sławy muzykami: Agnieszką Duczmal, Gary Karrem, Jerzym Maksymiukiem – na którego życzenie jest wykonawcą partii solowej w jego utworze na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową „Szepty i krzyk marzeń”, Michałem Nesterowiczem, Pawłem Przytockim, Philipem Greenbergiem i Krystianem Zimermanem w tournee Orkiestry Festiwalowej, pianistką Julią Samojło oraz Łukaszem Kuropaczewskim – gitara, Maciejem Frąckiewiczem – akordeon i Marią Nowak – skrzypce -  w niecodziennym zespole – Emanations Quartet.
 W 2001 brała udział w prestiżowym festiwalu Europalia w Belgii. W Ameryce zadebiutowała koncertem z Savannah Symphony Orchestra w Savannah (Georgia). W lipcu 2004 wraz z Symfonią Varsovią pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego brała udział w prawykonaniu dzieła Krzysztofa Knittla "Pamiętnik Powstania Warszawskiego" w 60 rocznicę Powstania.  W roku 2005 zagrała wraz z Orkiestrą Kameralną Amadeus PR na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach z okazji 60-tej jego edycji. W 2013 roku brała udział w koncertach Festiwalu K. Pendereckiego z okazji 80 urodzin Kompozytora. 
  Nagrywała wielekrotnie dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej solo i z Orkiestrą Kameralną Amadeus PR pod dyrekcją Agnieszki Duczmal między innymi  specjalnie dla niej opracowane  Pieśni Rachmaninowa i Suity Hiszpańskiej M. De Falli na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową,  koncert Piazzolli na gitarę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, oraz CD z koncertem na wiolonczelę i harfę K. Meyera.
 
 Wiesław Prządka - absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie akordeonu profesora Henryka Krzemińskiego. Jeden z najwybitniejszych polskich akordeonistów
i bandoneonistów. Laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Zespołów Kameralnych w Paryżu. Twórca i kierownik artystyczny wielu zespołów i projektów muzycznych m.in.: MUSETTE QUARTET, NEW MUSETTE QUARTET, GIPSY SWING, TRES TANGUEROS, WIESŁAW PRZĄDKA-TANGO QUARTET, TANGO JAZZ PROJECT.
Artysta zwykł mawiać, że urodził się po to aby grać na akordeonie. Zakochany jest w muzyce francuskiej, która rozbrzmiewa mu w duszy namiętne tango. Ta muzyka doprowadziła go do kolejnego odkrycia – bandoneonu, instrumentu charakterystycznego dla tanga. Jak dotąd jest jedynym bandoneonistą w Polsce, koncertującym na bandoneonie diatonicznym. Grając tango, a szczególnie muzykę dziś bardzo popularnego Astora Piazzolli współpracuje z międzynarodowym zespołem Distango. Brał udział w spektaklu „Tango Piazzolla” wystawianym na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. W 2009 roku przyczynił się także do reaktywacji krakowskiego zespołu Hot Swing z którym w 2010 roku nagrał płytę i jest jego członkiem.
Szerokie horyzonty muzyczne Wiesława Prządki owocują współpracą z czołowymi postaciami polskiej i zagranicznej sceny muzycznej. Artyście zawdzięczamy triumfalny powrót akordeonu jako instrumentu solowego na estrady filharmonii, jak również rozpropagowanie w Polsce stylu musette i new musette.
Jako wszechstronny muzyk koncertuje na estradach całej Europy, a także Stanach Zjednoczonych. Dokonał szeregu nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Szwecji, Niemczech, Holandii, Francji, Danii, Belgii, Włoszech. Ma na swoim koncie wiele płyt nagranych z własnym zespołem New Musette Quartet, z zespołem Hot Swing, New Tango Bridge, oraz wybitnymi wokalistami i orkiestrami. Dziś uważany jest za najwybitniejszego akordeonistę i bandoneonistę w Polsce.
 
Anna Duczmal-Mróz po debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką". Rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Jej talent dyrygencki objawił się podczas próby orkiestry studenckiej Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze (studiowała w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Węgrzyna) prowadzonej przez Eiji Oue, podczas której maestro zaproponował ochotnikom spróbowanie przejęcia pałeczki dyrygenckiej. Ów „konkurs" wygrała Anna Duczmal-Mróz, której prof. Oue – podarowując swoją batutę – zaproponował studia dyrygenckie, które odbyła w jego klasie w latach 2001 - 2004. Ukończyła je z wyróżnieniem, prowadząc swój koncert dyplomowy z orkiestrą NDR-Radiophilharmonie w Hanowerze.
W 2000 roku założyła studencką orkiestrę Benjamin Britten Kammerorchester w Hanowerze, z którą koncertowała w Niemczech. Jej wykonanie „Historii Żołnierza” I. Strawinskiego spotkało się z tak wielkim uznaniem, że organizatorzy powtórzyli koncert.
W roku 2003 debiutowała w Polsce, dyrygując Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus. Od tego czasu koncertuje i nagrywa z tą orkiestrą.
W sezonie 2004/2005 była asystentką Eiji Oue w NDR Radiophilharmonie. W sezonie 2006/2007, wyłoniona spośród młodych dyrygentów, pełniła funkcję dyrygenta-asystenta Maestro Antoniego Wita w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Anna Duczmal-Mróz  wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Austrii, Ameryce Południowej oraz współpracowała ze wszystkimi najważniejszymi orkiestrami w Polsce, w tym Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, NOSPR. Anna występowała w znakomitych salach koncertowych, takich jak Wiener Konzerthaus Mozart Hall czy Palais des Beaux-Arts w Brukseli oraz na wielu znaczących festiwalach w Polsce, Niemczech i Ameryce Południowej.
Od 2009 Anna Duczmal-Mróz jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Amadeus Polskiego Radia, z którą regularnie koncertuje i dokonuje nagrań muzyki polskiej. Jej koncerty transmitowane były przez Polskie Radio oraz NDR (Norddeutscher Rundfunk). Współpraca z Capellą Bydgostiensis zaowocowała nagraniem płyty dla wytwórni DUX – „Hity XX wieku" pod patronatem Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego.
Od 2009 roku prowadzi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną oraz wielkimi pianistami – Ilia Scheps, Robert McDonald, Andrzej Jasiński – kursy mistrzowskie w Paderewski Piano Academy.
W 2014 roku Anna  prowadziła  kursy dyrygenckie i koncerty w Ameryce Południowej.
W 2015 roku polska wytwórnia płytowa DUX wydała płytę z muzyką Sebastiana Krajewskiego, nagraną przez Annę wraz z Orkiestrą Kameralną PR Amadeus. W tym samym roku niemiecka wytwórnia CPO wydała płytę z 10 Symfonią M. Weinberga, w wykonaniu Orkiestry Kameralnej PR Amadeus pod jej batutą. Płyta ta otrzymała nominację do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyki 2016 w kategorii „najlepszy album za granicą”
Anna Duczmal-Mróz regularnie dokonuje nagrań polskiej muzyki dla Polskiego Radia.
Jest wielokrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus" została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem „Jeunesses Musicales”, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim w 1976 roku zaowocowało przekształceniem jej rok później w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.
Do chwili obecnej Orkiestra pod jej batutą nagrała dla Polskiego Radia ponad 10.000 minut muzyki, obejmującej repertuar od baroku do współczesności i wykonała setki koncertów transmitowanych przez Polskie Radio. Zespół zarejestrował ponad 100 koncertów i programów dla Telewizji Polskiej oraz 5 godzin muzyki dla Télévision Française 1. Dla japońskiej TV NHK Orkiestra nagrała godzinną audycję wypełnioną muzyką polską. W dorobku artystycznym Zespołu znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu J. Kofflera na orkiestrę kameralną.
Orkiestra współpracowała z  zagranicznymi radiofoniami, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywała przede wszystkim muzykę polską.
W swoim dorobku Orkiestra posiada ponad 51 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Patric Gallois, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Mischa Maisky, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Michala Petri, Ivo Pogorelić, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng oraz czołowymi solistami polskimi.
Wśród najsłynniejszych sal koncertowych, w których występowała Orkiestra, należy wymienić Concertgebouw w Amsterdamie, filharmonie w Berlinie, Kolonii, Monachium i Petersburgu, lipski Gewandhaus, wiedeński Musikvereinsaal, Pollack Hall w Montrealu, Queen Elizabeth Hall w Londynie, mediolański Teatro alla Scala oraz Tokyo Opera City Concert Hall. Orkiestra regularnie bierze udział w licznych europejskich festiwalach muzycznych.
Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz. Ten kobiecy duet jest ewenementem w skali światowej.
"Zespół należy do najlepszych światowych orkiestr tego typu, posiada wyjątkowe brzmienie, wspaniałe legato i niezrównanego dyrygenta w osobie p. Duczmal".
                           „The Independent”, Londyn (Wielka Brytania)