Sezon 66. Koncert Symfoniczny - Szymon Makowski / Katarzyna Raczkowska w Opolu

Bilety na koncert Sezon 66. Koncert Symfoniczny - Szymon Makowski / Katarzyna Raczkowska w Opolu - 24-11-2017

Sezon 66. Koncert Symfoniczny - Szymon Makowski / Katarzyna Raczkowska w Opolu

Szymon Makowski , Katarzyna Raczkowska

24.11.2017 19:00

Opole(Opolskie) - Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera


Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej
Szymon Makowski – dyrygent
Katarzyna Raczkowska – flet
Program:
 
Jean Sibelius –  Poemat symfonicznyTapiola op. 112
Carl Nielsen – Koncert na flet i orkiestrę
Johannes Brahms / Arnold Schönberg – Kwartet fortepianowy g-moll op. 25
Miejsce: Sala koncertowa
 
Program tego koncertu został zaprojektowany z symetryczną precyzją. W pierwszej części zabrzmi niesztampowa symfonika północy dwóch kompozytorów-rówieśników, w drugiej zaś – jedno dzieło, autorstwo którego przypisać należy dwóm obywatelom tego samego miasta, Wiednia.

Carl Nielsen (Duńczyk) i Jean Sibelius (Fin) urodzili się w odstępie sześciu miesięcy 1865 roku. Obaj określani są mianem twórców skandynawskiej szkoły narodowej, choć niejeden geograf mógłby się takiemu nazewnictwu sprzeciwić. W ich muzyce słychać jednak niejasne pokrewieństwo – nordyckie partytury, pomimo niewątpliwej gęstości materiału, mają w sobie szczególną przestrzeń.

Tapiola op. 112 to ostatnie w pełni symfoniczne dzieło Sibeliusa. Poemat symfoniczny oparty na fińskiej mitologii, w której bóg Tapio jest Władcą lasu, napisał w 1926 roku. Dziś – dokładnie 60 lat po śmierci autora Finlandii i słynnego Koncertu skrzypcowego – śmiało możemy Tapiolę zdefiniować jako podsumowanie jego olbrzmiego wkładu w rozwój i popularność tej formy muzycznej.
Koncert fletowy FS 119 Carl Nielsen komponował dokładnie w tym samym czasie (kolejna symetria!), co Sibelius swoją Tapiolę. Dedykowany Holbertowi Gilbertowi-Jespersenowi utwór składa się z dwóch części: Allegro moderato i Allegretto. Ciężkie, przytłaczające niekiedy brzmienie orkiestry kontrastuje tu z klarownym, nieraz wręcz tanecznym w charakterze dźwiękiem fletu. Chwilami orkiestra podejmuje (w nieco ironiczny sposób) dworską estetykę, by zaraz znów wprowadzić nastrój grozy. Zdarzają się też w Koncercie przeprowadzenia i progresje, które kojarzyć się mogą ze stylistyką współczesnej muzyki filmowej. Finał kompozycji zaskakuje zaś humorem – jak w dziecięcej baśni, gdzie mimo burz i piorunów po drodze, wszystko dobrze się kończy.
Partię solową Koncertu fletowego wykona Katarzyna Raczkowska, na co dzień artystka Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.
W drugiej części wieczoru Filharmonicy Opolscy pod batutą Szymona Makowskiego zmierzą się
z Kwartetem fortepianowym op. 25 Johannesa Brahmsa, któremu pełen podziwu przyszły twórca dodekafonii, Arnold Schönberg, nadał kształt symfonicznej perły. Gdy wielki Brahms umierał 120 lat temu w Wiedniu – 23-letni Schönberg uczył się harmonii i kontrapunktu u Alexandra Zemlinsky'ego. Zemlinsky zresztą pokazał Brahmsowi szkice Kwartetu smyczkowego swojego podopiecznego, a praca młodziutkiego kompozytora wywarła na Johannesie duże wrażenie.
Czy Schönbergowi zależało na tym by Brahms ocenił jego wysiłki, czy też uwielbienie dla niemieckiego romantyka zrodziło się za sprawą owej przychylnej opinii? Tego się już pewnie nie dowiemy. Słuchając jednak zorkiestrowanej wersji Kwartetu fortepianowego odpowiedź wydaje się zupełnie nieistotna. Najważniejsza jest piękna muzyka.