NIEZIEMSKI MENDELSSOHN KONCERT SYMFONICZNY w Gorzowie Wielkopolskim

Bilety na koncert NIEZIEMSKI MENDELSSOHN  KONCERT SYMFONICZNY w Gorzowie Wielkopolskim - 08-02-2019

NIEZIEMSKI MENDELSSOHN KONCERT SYMFONICZNY w Gorzowie Wielkopolskim

Krzysztof Jakowicz , Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej , Jacek Kraszewski

08.02.2019 19:00

Gorzów Wielkopolski(Lubuskie) - CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ - FILHARMONIA GORZOWSKA


Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Jacek Kraszewski / dyrygent
Krzysztof Jakowicz / skrzypce
 
PROGRAM:
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809-1847)
Scherzo ze Snu nocy letniej I op. 61
Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
III symfonia a-moll op. 56
 
Bohater tego koncertu – Felix Mendelssohn – uznawany jest za jednego z najbardziej wszechstronnych i utalentowanych kompozytorów w historii muzyki. Nazywany przez Goethego „nieziemskim chłopcem” w pełni dojrzałe dzieła tworzył już w wieku kilkunastu lat. Był też wirtuozem skrzypiec i fortepianu, próbował sił jako poeta, doskonale władał kilkoma językami, był miłośnikiem filozofii i doskonałym pływakiem. Spośród wszystkich tych rzeczy muzyka pochłonęła go najbardziej.
Podczas tego koncertu przypomnimy jego trzy kompozycje. Pierwsza to zwiewne, przenoszące nas do świata wróżek i magii Scherzo ze Snu nocy letniej (1843), będące częścią muzyki napisanej na potrzeby wystawienia Szekspirowskiej sztuki.
Dwa kolejne dzieła dowiodą, jak doskonale Mendelssohn łączył styl klasyczny i tradycję swoich wielkich poprzedników z nowością brzmienia romantycznego. Zachowujący idealną równowagę między klasycyzmem a romantyzmem Koncert e-moll (1844) ujmuje słuchacza od pierwszych dźwięków. Solową melodię skrzypiec usłyszymy już w drugim takcie orkiestrowego akompaniamentu. Dzieło Mendelssohna należy do najbardziej wdzięcznych i melodyjnych w koncertowym repertuarze na skrzypce. Od solisty wymaga perfekcyjnego brzmienia i znakomitej techniki.
Koncert zwieńczy ujęta w klasyczną czteroczęściową formę III Symfonia a-moll „Szkocka” (1842). To kompozycja z ducha romantyczna, będąca muzycznym wspomnieniem kompozytora z jego podróży do Szkocji w 1829 roku. Dzieło odmalowuje osobliwy pejzaż Północy, przywołując piękno tamtejszych wysp z ich mrocznymi lasami i nieprzebranymi wrzosowiskami.