Koncert Orkiestry Polskiej Opery Królewskiej - Mozart, Beethoven w Warszawie

Bilety na koncert Orkiestry Polskiej Opery Królewskiej - Mozart, Beethoven w Warszawie - 01-02-2019

Koncert Orkiestry Polskiej Opery Królewskiej - Mozart, Beethoven w Warszawie

Janusz Wawrowski , Dawid Runtz , Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

01.02.2019 19:00

Warszawa(Mazowieckie) - Polskie Radio Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego


 Organizator: Polska Opera Królewska

Wykonawcy:
Janusz Wawrowski - skrzypce
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Dawid Runtz - dyrygent
 

W programie:
Wolfgang Amadeus Mozart - III Koncert skrzypcowy G-dur KV 2016
Ludwig van Beethoven - I Symfonia C-dur op.21

 
Janusz Wawrowski zagra gościnnie wraz z Orkiestrą Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Dawida Runtza w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Polski wirtuoz skrzypiec zachwyca publiczność na całym świecie zarówno doskonałą techniką gry, jak i bogatą paletą brzmienia. Laureat nagrody Fryderyk 2017 w kategorii Muzyka poważna za album "Sequenza", wykona partię solową w III Koncercie skrzypcowym G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusza Mozarta.

III Koncert skrzypcowy powstał w 1775. Mozart zajmował wówczas stanowisko koncertmistrza nadwornej orkiestry w Salzburgu. Mimo, że nie osiągnął jeszcze wówczas stylistycznego mistrzostwa, to powstałe w tym czasie utwory wykazują już cechy typowo mozartowskiego stylu. Pełen gracji, lekkości i śpiewności Koncert G-dur jest tego doskonałym przykładem. Na początku rozbrzmiewa błyskotliwe Allegro. Zaraz po nim następuje Adagio z łagodnym tematem głównym. Natomiast finałowe rondo zachwyca żywiołowością i feerią brzmieniowych kontrastów.

Drugą część koncertu wypełni I Symfonia C-dur op. 21 Ludwiga van Beethovena. Utwór powstał u schyłku XVIII wieku, a po raz pierwszy zabrzmiał przed publicznością 2 kwietnia 1800 roku. Ówczesna krytyka przyjęła to dzieło dość chłodno – potrzebny był czas, by docenić geniusz tkwiący w tej pierwszej z dziewięciu symfonii Beethovena. Łamiąc obowiązujące kanony, kompozytor śmiało wprowadza w niej nowatorskie rozwiązania harmoniczne, artykulacyjne i wyrazowe. Choć Beethoven nie stroni od tradycyjnych środków muzycznych, to pomysły zawarte w tym dziele znajdują swą kontynuację w późniejszej twórczości i zapowiadają twórczą ewolucję języka kompozytorskiego mistrza.