Recital mistrzowski 28.01.2020 g. 19:00 w Warszawie

Bilety na koncert Recital mistrzowski 28.01.2020 g. 19:00 w Warszawie - 28-01-2020

Koncert Recital mistrzowski 28.01.2020 g. 19:00 w Warszawie

Krzysztof Jakowicz , Robert Morawski

28.01.2020 19:00

Warszawa(Mazowieckie) - Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa


Recital mistrzowski

Krzysztof Jakowicz -skrzypce
Robert Morawski - fortepian

I. J. Paderewski/S. BarcewiczMelodia
Ignacy Jan Paderewski - Sonata a-moll op. 13
Witold Lutosławski - Partita na skrzypce i fortepian 
Henri Vieuxtemps - Halka. Scene et Romance de l'opera Moniuszko
Aleksander Zarzycki - 
Romans op. 16
Aleksander Zarzycki - 
Mazurek G-dur op. 26
Henryk Wieniawski - 
Polonez A-dur


 
Koncert z okazji 80. urodzin Krzysztofa Jakowicza
 
Polscy kompozytorzy tworzą Sonaty na skrzypce i fortepian od ponad 200 lat. Utwory tego gatunku wyszły spod pióra m.in. Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i Krzysztofa Pendereckiego. Pierwszą część koncertu wypełnią dwie najwcześniejsze spośród nich, obydwie trzyczęściowe i utrzymane w klasycznym stylu, aczkolwiek zupełnie odległe pod względem stylistycznym.
Aleksander Zarzycki (1834-1895) podczas licznych podróży zagranicznych stykał się z największymi twórcami i artystami działającymi w Europie w drugiej połowie XIX wieku. Jednym z nich był skrzypek Pablo Sarasate, który włączył do swojego repertuaru zadedykowany mu Mazurek G-dur. Popularność na estradach świata tryskającej energią kompozycji ugruntowali później Bronisław Huberman i Dawid Ojstrach. Skrzypkowie równie chętnie sięgają po opublikowany około 1875 roku Romans E-dur, utwór o pięknej i niebanalnej melodii, w którym mogą popisać się najwyższymi rejestrami swojego instrumentu.
Jednym z ostatnich utworów skomponowanych przez Witolda Lutosławskiego jest Subito na skrzypce i fortepian z 1992 roku. Tytuł utworu odwołuje się do jego budowy – szeregu gwałtownie zmieniających się i zróżnicowanych epizodów, rozgrywających się z zapierającą dech w piersiach prędkością. W powstałej nieco wcześniej (1984) Particie kompozytor czyni dyskretne aluzje do muzyki baroku.