Paderewski | Borodin | Dukas w Warszawie


Wykonawcy:
 
Pavel Dombrovsky – fortepian
 
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
 
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
 
 
 
W programie:
 
Ignacy Jan Paderewski Koncert fortepianowy a-moll
 
Aleksandr Borodin Tańce połowieckie z opery „Kniaź Igor”
 
Paul Dukas Uczeń czarnoksiężnika
 
 
 
Koncert z udziałem laureata I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie
 
 
 
Aleksandr Borodin, najstarszy z grupy kompozytorów, która przeszła do historii muzyki jako Potężna Gromadka, był z wykształcenia i zawodu chemikiem (miał w tej dziedzinie wybitne naukowe osiągnięcia), tylko okazjonalnie zajmującym się komponowaniem. Choć sam przedstawiał się często jako dyletant, dysponował znakomitym warsztatem, a jego dzieła – zwłaszcza symfonie oraz poemat W stepach Azji Środkowej – weszły do kanonu muzyki rosyjskiej jako jej sztandarowe pozycje. Tworzona przez 18 lat opera Kniaź Igor nie została ukończona przez autora; podjęli się tego Nikołaj Rimski-Korsakow i Aleksandr Głazunow. Ekstatyczne i egzotyczne, pełne żywiołowej energii Tańce Połowców (tajemniczego ludu ze stepów dzisiejszego Kazachstanu i obrzeży Syberii, przeciw którym wyprawia się tytułowy bohater), należały do pierwszych skomponowanych przez autora fragmentów dzieła i – wykonywane samodzielnie – należą do dziś do symfonicznych „przebojów”.
 
Rówieśnik i przyjaciel sławnego Claude’a Debussy’ego, Paul Dukas to postać nieco dziś zapomniana – tylko nieliczne jego dzieła (niewiele też się ich zachowało, bo krytyczny autor sam unicestwił sporą część własnej spuścizny) powracają na koncertowe i teatralne sceny, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach żartobliwej ballady Johanna Wolfganga Goethego. Pełen traktowanej z przymrużeniem oka grozy utwór opisuje dzikie harce zaklętej miotły (symbolizują ją groteskowe brzmienia fagotu), która wymknęła się spod kontroli młodemu czarodziejowi – utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.
 
W wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty, tryumfatora wielu prestiżowych konkursów Pavla Dombrovsky’ego zabrzmi Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora i męża stanu. To dzieło pełne olśniewającej wirtuozerii, tworzone przez muzyka dwudziestoośmioletniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Niewątpliwie uskrzydlił je olśniewający sukces jego paryskiego recitalu w 1888, który mu drzwi do owej sławy otworzył. Otuchy twórcy dodała też entuzjastyczna opinia Camille’a Saint-Saënsa, któremu nieśmiało przedstawił swe dzieło, a sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej grającej pod batutą wielkiego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to utwór mistrzowski, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom.
 
Koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego oraz członek Rady Artystycznej – koordynator ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. [Piotr Maculewicz]
 
 
 
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl