POD MISTRZOWSKĄ BATUTĄ MAESTRO JERZY MAKSYMIUK w Gorzowie Wielkopolskim

Bilety na koncert POD MISTRZOWSKĄ BATUTĄ  MAESTRO JERZY MAKSYMIUK  w Gorzowie Wielkopolskim - 23-10-2020

Koncert POD MISTRZOWSKĄ BATUTĄ MAESTRO JERZY MAKSYMIUK w Gorzowie Wielkopolskim

Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej , Ewa Pobłocka , Jerzy Maksymiuk

23.10.2020 19:00

Gorzów Wielkopolski(Lubuskie) - CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ - FILHARMONIA GORZOWSKA


Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Jerzy Maksymiuk – dyrygent
Ewa Pobłocka – fortepian
 
WOLFGANAG AMADEUS MOZART (1756-1791)
Divertimento B-dur KV 137
Koncert fortepianowy nr 23 A-dur KV 488
Symfonia nr 29 A-dur KV 201
 
 
"Nie wstydzę się ruchu. Wyskakuję do góry, a potem przyklękam. Bo jak ugnę nogi w kolanach w błagalnym geście, to muzycy dają z siebie wszystko! Dyryguję ciałem. Krytykują mnie, że to brzydko wygląda. Ale moje gesty, które może ludzi śmieszą, dla mnie są naturalne.” – tak o swoim dyrygowaniu w jednym z wywiadów* mówił Jerzy Maksymiuk – jeden z najbardziej ekspresyjnych dyrygentów na świecie. W Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi koncert z muzyką Mozarta – kompozytora, którego ceni sobie w sposób szczególny.
     
Bardzo popularne w XVIII wieku  divertimenta były gatunkiem muzyki popularnej i służyć miały rozrywce. Przejmując pewne cechy suity i symfonii, cechowały się prostą kilkuczęściową formą i przejrzystą fakturą.  Utrzymane w ówczesnym stylu włoskim młodzieńcze Divertimento B-dur KV 137 (1772) na kwartet smyczkowy, podobnie jak napisane w tym samym czasie dwa inne utwory z tego gatunku (D-dur KV 136  i F-dur KV 138), nie do końca przystaje do formy tradycyjnych divertimentos. Mozartoznawca Alfred Einstein uważa je raczej za małe symfonie smyczkowe, inni widzą w nich kwartety smyczkowe, a muzykolog Hans Keller nadał im nawet swoje własne określenie – kwartety orkiestrowe. Oto i cały Mozart…    
 
Niezwykle popularny Koncert A-dur KV 488 (1786) to dzieło, w którym uwydatniają się wszystkie typowe cechy fortepianowego stylu kompozytora, będącego połączeniem doskonałości formy i wyrazistych emocji. Każda z trzech części Koncertu ma odmienny charakter, wszystkie razem zaś tworzą dzieło spójne i ze wszech miar atrakcyjne – lekkie, finezyjne, śpiewne, pełne efektownych figuracji i koronkowych ornamentów. W partii solowej, w której elementy wirtuozowskie przeplatają się z wdzięczną kantyleną, usłyszymy jedną z najwybitniejszych polskich pianistek – Ewę Pobłocką.
 
Z młodzieńczego okresu twórczości Mozarta pochodzi też Symfonia A-dur KV 201 (1774). To niespełna dwudziestominutowe dzieło utrzymane jest w pogodnej atmosferze subtelnie przetykanej chwilami lirycznego wzruszenia. Utwór ten należy zdecydowanie do najpiękniejszych i najciekawszych w dorobku młodego Mozarta, który właśnie tu po raz pierwszy wyraźnie i pełnym głosem manifestuje swoją kompozytorską niezależność, z pełną swobodą rozwijając „symfoniczne skrzydła”.    
 
* Cytat z wywiadu Dariusza Zaborka z Jerzym Maksymiukiem Maksymiuk - człowiek furia, Duży Format, 1 lipca 2011 
 
BILETY: normalny 60,00 zł; ulgowy 50,00 zł; balkon 40,00 zł
-------------------------------------
Dyrekcja Filharmonii zastrzega sobie możliwość zmiany terminu, godziny i miejsca koncertu, wykonawców, programów oraz cen biletów.