WIECZÓR FRANCUSKI / C. SAINT-SAËNS #3 w Online

Koncert WIECZÓR FRANCUSKI / C. SAINT-SAËNS #3 w Online - 26-05-2021

Koncert WIECZÓR FRANCUSKI / C. SAINT-SAËNS #3 w Online

TORUŃSKA ORKIESTRA SYMFONICZNA , DAINIUS PAVILIONIS , Andrzej Sułek , Karolina Sekuła , Miłosz Rządkiewicz

26.05.2021 19:00

Online


Koncert z okazji 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa
Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu "Wielcy kompozytorzy - wielkie jubileusze"

W programie:
C. Saint-Saëns - Karnawał zwierząt
Kompozycją, której Saint-Saëns przez całe życie się wstydził była „fantazja zoologiczna” Karnawał zwierząt. Ten powstały w 1886 roku muzyczny psikus jest cyklem czternastu miniatur na jedenaście instrumentów. Czyżby „naśladownictwo natury”? Owszem i to w żartobliwej „tonacji” ponieważ kompozytor, wykorzystując brzmieniowy idiom konkretnych instrumentów błyskotliwie zilustrował świat fauny. Te „zoologiczne widokówki” doskonale też oddają charakter muzyki jego kolegów: Offenbacha, Czajkowskiego, Rossiniego i innych. Podczas domowych wykonań Karnawału zwierząt przyjaciele Saint-Saënsa bawili się setnie, ale nie zdołali przekonać kompozytora do wydania tych urokliwych miniaturek. Camille obawiał się bowiem, że ów muzyczny żarcik nie przystoi poważnemu kompozytorowi, za jakiego się uważał. Dlatego cykl został wydany dopiero rok po jego śmierci i po dziś dzień cieszy się niesłabnącą popularnością. Nic dziwnego, odnajdziemy w nim m.in. Królewski marsz lwa (kwintet smyczkowy i dwa fortepiany), mknące w dzikim pędzie osły azjatyckie – Kułany (dwa fortepiany). Jest i Żółw (parodystycznie spowolniony kankan grany przez smyczki i fortepian), za którym dostojnie kroczy Słoń (kontrabas), skaczą też Kangury (dwa fortepiany) i pląsają rybki w Akwarium (m.in. flet i harmonika szklana). Są i Skamieliny, które nucą skoczną arię Rossiniego…
W poczet poważnych dzieł Camille’a Saint-Saënsa zalicza się Introdukcję i Rondo capriccioso op. 28 oraz II Symfonię a-moll op. 55. Ta ostatnia powstała w 1859 roku i nie zdobyła takiej popularności jak napisana 27 lat później III Symfonia. Naznaczona wpływami twórczości Haydna, Brahmsa i Mendelssohna-Bartholdy’ego stanowi przykład doskonałej kondensacji treści, zawartej w ponad dwudziestominutowej (jak na XIX wiek – niemal aforystycznej) symfonicznej formie.

dr Aneta Derkowska