Meisinger Music Festival Szczecin 2021: Mozart

Bilety na Meisinger Music Festival Szczecin 2021: Mozart

Meisinger Music Festival Szczecin 2021: Mozart

Iwona Sobotka , Tomasz Lis , Orkiestra Barokowa Poland baROCK

15.08.2021 18:00

Szczecin(Zachodniopomorskie) - Willa Lentza


Wykonawcy:


Tomasz Lis - fortepian


Iwona Sobotka - sopran


Orkiestra Barokowa „Poland baROCK"


Program:


W. A. Mozart - Koncert fortepianowy A-dur KV 412


W. A. Mozart - Koncert fortepianowy C-dur KV 413


W. A. Mozart - pieśni i arie koncertowe


Tomasz Lis to wybitny solista i kameralista. Koncertował między innymi w Wigmore Hall, Barbican Centre, Purcell Room, St. John's Smith Square, LSO St. Luke's, The Warehouse i Towarzystwie imienia Fryderyka Chopina w Londynie. Jego recitale odniosły wielki sukces na Cheltenham Music Festival, Mostly Mozart Festival, Chelsea Schubert Festival i London Festival of American Music. Tomasz wielokrotnie występował na antenie Programu 3 Radia BBC.


Działalność koncertowa zawiodła go również za ocean do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Był wykładowcą i wykonawcą na Festiwalu SongFest w Los Angeles.


W Polsce koncertował z Orkiestrą Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal oraz Filharmonią Poznańską pod batutą Grzegorza Nowaka, a także w Filharmonii Warminsko-Mazurskiej, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, w Studiu Polskiego Radia w Katowicach, Sali Białej Urzędu Miasta w Poznaniu, oraz Pałacu w Jankowicach.


Tomasz Lis studiował u Krystyny Filipowskiej w Pozaniu i kontynuował naukę w Royal Academy of Music w Londynie w klasie Martina Roscoe, oraz u Ronana O'Hory i Grahama Johnsona w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama, gdzie otrzymał stopień Master of Arts.


Jest pomysłodawcą i wykonawcą europejskiej premiery utworów amerykańskiego kompozytora Johna Harbisona do słów Czesława Miłosza. Towarzyszyła mu wybitna wokalistka brytyjska młodego pokolenia Nadine Mortimer–Smith. Tomasz Lis inaugurował także Stotsenberg Recital Series w Malibu ze znakomitą sopranistką amerykańską Katie van Kooten, a rok później z Emily Albrink. Gościł również na letnim festiwalu w Banff w Kanadzie, gdzie wystąpił na gali z okazji 75-lecia partnerując znakomitej śpiewaczce kanadyjskiej Tracy Dahl i klarneciście Chenowi Halevi. Koncert był transmitowany przez Radio Kanadyjskie.


W 2013 Tomasz zainicjował serię koncertów „Muzyka w Unikalnych Wnętrzach", prezentującą recitale tematyczne połączone ze sztuką w miejscach o unikatowym charakterze historycznym bądź wizualnym, na codzień często niedostępnymi dla szerszej publiczności.


W 2014 Tomasz Lis nagrał w Berlinie dla niemieckiej wytwórni Rondeau Production swój debiutancki album. Na płycie znalazły się Impromptus F. Schuberta, F. Chopina, oraz G. Faure. BBC Music Magazine napisał: "interpretacje Chopinowskie Tomasza Lisa są głęboko przemyślane i pełne romantycznej intesywnosci". Amerykanski magazyn muzyczny Fanfare chwalił z kolei "niezwykła lekkosc gry", a krytyk Richard Whithouse po jednym z koncertów pisał o "idealnym połączeniu czaru i spontanicznosci".


Tomasz przez wiele lat był korespondentem ‚Ruchu Muzycznego', relacjonując życie kulturalne brytyjskiej stolicy. Jego artykuły na temat sztuki i muzyki są regularnie publikowane w magazynie ‚Vantage' wydawanym w Hong Kongu.


Iwona Sobotka rozpoczęła swą międzynarodową karierę zdobywając Grand Prix i pierwszą nagrodę prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Jest również laureatką I nagrody Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, Grand Prix i nagród specjalnych Konkursu Wokalnego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz I miejsca na East and West International Artists Audition w Nowym Jorku, nagrodzonego debiutowym koncertem w Carnegie Hall.


Występowała niemal we wszystkich krajach Europy oraz w Japonii, Chinach i obu Amerykach współpracując z takimi orkiestrami, jak: Berliner Philharmoniker, Wiener Symphoniker, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, NDR Sinfonieorchester, Bayerischer Rundfunkorchester, Royal Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Sinfonia Varsovia pracując z wieloma prominentnymi dyrygentami takimi jak Sir Colin Davies, sir Simon Rattle, Marco Armiliato, Sylvain Cambreling, Jacek Kaspszyk, Massimo Zanetti, czy Antoni Wit.


Równie dobrze jak na estradzie, czuje się na scenie. Od debiutu w Operze Narodowej w Paryżu, artystka występuje regularnie na scenach operowych całej Europy. Od tego czasu stworzyła role Violetty (La Traviata), Tatyany (Eugeniusz Oniegin), Paminy (Czarodziejski flet), Donny Anny (Don Giovanni), Julii (Romeo i Julia) czy Micaëli (Carmen). W roku 2008 zadebiutowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie jako Zuzia (Verbum nobile). W 2010 roku wystąpiła na Schleswig Holstein Musik Festival, gdzie wcieliła się w tytułową rolę Halki w operze Stanisława Moniuszki, a rok później powróciła tam jako Liu w Turandot.


Iwona Sobotka jest doceniana za interpretacje polskiego repertuaru wokalnego – w szczególności dzieł Karola Szymanowskiego. W roku 2004 ukazała się jej pierwsza solowa płyta wydana przez wytwórnię Channel Classics – zbiór pieśni Karola Szymanowskiego – i wyróżniona została przez Polską Akademię Fonograficzną nagrodą Fryderyk za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Kolejny album z pieśniami Szymanowskiego zarejestrowany dla wytworni EMI Classics z udziałem City of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcją sir Simona Rattle´a, otrzymał pięć gwiazdek prestiżowego BBC Music Magazine.


W roku 2010 na zaproszenie pianisty Piotra Anderszewskiego, artystka wzięła udział w cyklu koncertów „Szymanowski Focus" propagując muzykę tego kompozytora m.in. w Wigmore Hall w Londynie oraz w Carnegie Hall w Nowym Jorku. W maju 2016 roku Iwona Sobotka wzięła udział w tournée koncertowym z prestiżową orkiestrą Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją sir Simona Rattle, koncertując w najważniejszych salach koncertowych Azji. W czerwcu 2016 uczestniczyła w projekcie „The Two Fiddlers", opery dla dzieci autorstwa Petera Maxwell Daviesa w ramach projektu edukacyjnego Filharmonii Berlińskiej z udziałem sir Simona Rattle, muzyków filharmonii, chóru oraz solistów transmitowanym i zarejestrowanym przez platformę Digital Concert Hall.


Artystka chętnie koncertuje również w Polsce. W ubiegłym sezonie wraz z Januszem Olejniczakiem zaprezentowała recital na festiwalu Chopin i jego Europa oraz wystąpiła podczas koncertu inaugurującego Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdrój. W tym sezonie zobaczyć ją będzie można m.in. w produkcji Teatru Wielkiego w Łodzi (Eugeniusz Oniegin), Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (Czarodziejski flet) oraz Opery Podlaskiej (Cyganeria).


Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, gdzie kształciła się pod kierunkiem wybitnego artysty i pedagoga Toma Krause.


Orkiestra barokowa „Poland baROCK" została założona w 2017 roku przez jej lidera i kierownika artystycznego – Krzysztofa Meisingera. Orkiestra ta zrzesza znakomitych młodych muzyków nastawionych na wykonywanie muzyki dawnej z wybitnymi i bardzo doświadczonymi artystami z tej dziedziny. Dzięki temu Poland baROCK to zespół, w którym młoda energia spotyka się z otwartymi umysłami i światem muzycznej fantazji. Od początku istnienia orkiestra występuje na międzynarodowych festiwalach i w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, gdzie zawsze spotyka entuzjastyczne reakcje publiczności i krytyków m.in. w maju 2021 roku Poland baROCK wystąpiła z Krzysztofem Meisingerem w Złotej Sali Musikverein w Wiedniu. Koncert zakończył się owacją na stojąco. Poland baROCK to także nowy nurt instrumentacji – to prawdopodobnie pierwszy w historii muzyki projekt łączący „ortodoksyjną" orkiestrę barokową z nowoczesną gitarą klasyczną. W 2018 roku orkiestra Poland baROCK z Krzysztofem Meisingerem nagrała swój pierwszy album „Vivaldissimo" który wzbudził ogromną sensację wśród międzynarodowej krytyki, a niemiecki magazyn „Klassik Haute" określił album mianem „arcydzieła".