XX Podlasie Jazz Festiwal - 2 dzień


Wystąpią:

godz.17.00

  • Chopin University Big Band p/k Piotra Kostrzewy , gość specjalny-Danuta Błażejczyk
  • Leszek Możdżer- solo
    Bilety : I dzień-60 zł, II dzień- 80 zł, karnet na cały festiwal- 120 zł

LESZEK MOŻDŻER fot. Łukasz Gawroński

Leszek Możdżer – wybitny pianista i kompozytor, dokonał w polskim jazzie mentalnej i stylistycznej rewolucji, jaka nie stała się wcześniej udziałem żadnego innego jazzmana. Trudne jazzowe frazy, skomplikowane improwizacje, melodykę standardów i subtelność kompozycji ubrał w ramy specyficznego jazzu, który – nie siląc się na wylewność wobec słuchaczy, komercję i przebojowość – stał się tętniącym ekspresją „jazzem Leszka Możdżera”. Jazzowa wyobraźnia, ciekawy zamysł improwizacji, subtelność chopinowskich etiud i mazurków, „komedowskie” inspiracje - tworzą
w jego muzyce nową barwę dla jazzowej kameralistyki fortepianowej.

Należy do najciekawszych zjawisk polskiego jazzu ostatnich dekad. Początkowo związany z „yassową” formacją Miłość. Potem pojawiał się w wielu jazzowych konfiguracjach: od zespołów Emila Kowalskiego, Zbigniewa Namysłowskiego, Tomasza Stańko, Buddy’ego de Franco, Davida Friesena, Archie’goSheppa, Michała Urbaniaka, Adama Pierończyka, Arthura Blytha. Rozległa dyskografia pianisty obejmuje ponad sto albumów zrealizowanych jako własne projekty lub we współpracy z wybitnymi artystami. Nagrywa i koncertuje min z Davidem Gilmourem, Naną Vasconcelos, Marcusem Millerem, Johnem Scofieldem, Tan Dunem, Patem Methenym. Ogromną popularność i uznanie przyniosły pianiście koncerty, nagrania oraz współpraca z kompozytorem Zbigniewem Preisnerem. Wspólne projekty, na przykład „Requiem for my Friend” oraz „10 łatwych utworów na fortepian solo” okazały się wybitnymi wydarzeniami artystycznymi.
Album „Impressions On Chopin” (nagrany w 1999 roku) wszedł już na stałe do swoistego kanonu nagrań inspirowanych twórczością genialnego polskiego kompozytora. Leszek Możdżer współpracuje także z Janem A.P. Kaczmarkiem (nagrania do nagrodzonej Oscarem ścieżki dźwiękowej do filmu „Marzyciel” oraz album „Kaczmarek by Możdżer”) jak również sam komponuje muzykę do filmu i teatru. Pianista najpełniej odnajduje się w projektach solowych i autorskiego trio z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco (album „The Time” nagrany w 2005 osiągnął status Diamentowej Płyty, „BetweenUs And The Light” (2006), „Live” (2007), „Polska” (2013) osiągnęły status Podwójnej Platynowej Płyty). W 2017 roku nagrał płytę z Holland Baroque pt. „Earth Particles”. Jest również dyrektorem artystycznym dwóch festiwali (Jazz nad Odrą oraz Enter Music Festival).
Za muzykę do filmu Macieja Pieprzycy pt.: "Ikar. Legenda Mietka Kosza", Leszek Możdżer otrzymał nagrodę w kategorii Najlepsza Muzyka na 44 Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, Nagrodę Filmową Orły 2020, nagrodę za najlepszą Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku 2019 przyznawaną przez 50 ekspertów muzycznych i filmowych w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, nagrodę 9 Festiwalu Filmowego Grand Prix Komeda oraz Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Ilustracyjna. Sound track został wyróżniony również nagrodami: MocArty RMF Classic, Olśnienia Onetu, nominacją Bestsellery Empiku oraz Nagrodą Specjalną 34. edycji Tarnowskiej Nagrody Filmowej.

Leszek Możdżer objawia się zatem jako twórca nowej stylistyki w muzyce jazzowej, gdzie brzmienie i klimat budowane są impresją oraz nastrojem i niepowtarzalnym autorskim stylem wykonawczym. Może właśnie dlatego pianista przyjmowany jest jako elokwentny twórca jazzu młodego pokolenia: wyrafinowana propozycja artystyczna, złożona z muzycznych fascynacji i odkryć Leszka Możdżera - najpopularniejszego dzisiaj muzyka jazzowego w Polsce.

    © Dionizy Piątkowski
                                                                                              autor polskiej Encyklopedii Jazzu

CHOPIN UNIVERSITY BIG BAND

Piotr Kostrzewa – kierownik artystyczny

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji
Od 1993 roku jest kotlistą Orkiestry SinfoniaVarsovia, z którą koncertuje w kraju i za granicą w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, pod kierunkiem najwybitniejszych dyrygentów, wykonując bogaty repertuar symfoniczny i kameralny. Nagrał z Orkiestrą SinfoniaVarsovia ponad 200 płyt z wybitnymi solistami i dyrygentami dla światowych wytwórni fonograficznych.
Od 2007 roku jest prezesem Fundacji SinfoniaVarsovia
W ZPSM Nr.4 im. K. Szymanowskiego jest nauczycielem w klasie perkusji oraz opiekunem artystycznym big bandu. W 2007 roku był współzałożycielem zespołu Szymanowski Big band odnosząc z nim spektakularne sukcesy artystyczne. W 2012 roku powołał do życia nową formację - Szymanowski Young Power Big band.
W roku 2012 objął również kierownictwo artystyczne big bandu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Z tym zespołem ma już na koncie wiele artystycznych sukcesów, zarówno nagród jak i występów na ważnych festiwalach m. in. Grand Prix Big band Festiwalu Nowy Tomyśl w 2015 oraz 2017 roku.
Z prowadzonymi przez siebie big bandami nagrał wiele płyt, które uzyskały bardzo pochlebne recenzje w mediach oraz prasie fachowej.
Od 2019 roku pełni funkcję dziekana nowo powstałego wydziału Jazzu i Muzyki estradowej w UMFC.

Chopin University Big Band powstał w 2006 roku z inicjatywy Bogumiła Gadawskiego i Błażeja Sroczyńskiego.Opiekę nad nim powierzono wówczas Ryszardowi Borowskiemu. W 2012 roku kierownikiem artystycznym zespołu zostałPiotr Kostrzewa. Od tego czasu zespół wystąpił w spektakularnych wydarzeniach muzycznych m.in. w trzech edycjach Festiwalu La FolleJournée(Nantes 2014, 2017, 2019), Szalonych Dniach Muzyki (Warszawa 2014,2017), festiwalu Jazz Jamboree, Siauliai Big Band Festival, a także koncertach telewizyjnych: Oskarowym wieczorze w Canal+; Five o’Clock w Programie II Polskiego RadiaiKoncercie w Trójce – 100 lat Sinatra. W 2017 roku zespół wystąpił w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W jego dorobku fonograficznym znajduje się dziesięć albumów CD: L’historiedu big band, Classic on Jazz, Big Band – Swingujące Święta, I Got Rhythm and Dance, Frank Sinatra. 100-lecie urodzin / Koncert w Trójce oraz gościnny udział w płycie Basi Trzetrzelewskiej – Butterflies, Carnets de Voyagez udziałem dyrygentki i aranżerki MihoHazamy, czyalbum Cinema Boogie.Dwukrotnie nagradzanyGrand Prix Big Band Festiwalu w Nowym Tomyślu (2015, 2017), był jedną z gwiazd Festiwalu Lato z Radiem w 2019 roku z tej okazji nagrał też płytę Festiwal Lato z Radiem. Chopin University Big Bandwystąpił także w koncercie finałowym 63. Festiwalu Warszawska Jesień (2020). W lipcu 2021 roku wziął udział w jubileuszowym Festiwalu Lato z Radiem, a jego występ znalazł się na okolicznościowym albumie 50 lat Lata z Radiem.Chopin University Big Band koncertował z tak uznanymi artystami, jak: Basia Trzetrzelewska, Krzesimir Dębski, Henryk Miśkiewicz, Dorota Miśkiewicz, Adam Sztaba, Zbigniew Namysłowski, Gordon Goodwinem, GrupaMoCarta, Kuba Badach, Janusz Szrom, Sławek Uniatowski, Vivian Buczek, Katarzyna Cerekwicka, Łukasz Zagrobelny, Danuta Błażejczyk, Wojciech Myrczek czy Anna Serafińska.
DANUT BŁAŻEJCZYK -gość specjalny Chopin University Big Band

Studiowała na Wydziale Filologii Rosyjskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie i na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Debiutowała w 1972 w amatorskim zespole 31 Mil. Później współpracowała z formacją Fly, z którą śpiewała utwory rockowe i standardy jazzowe. W 1976 zwyciężyła w VII Przeglądzie Wokalistów i Zespołów Muzycznych Lubelszczyzny w Świdniku. Nagrodą był występ na festiwalu w Opolu, ale Błażejczyk z niego zrezygnowała. Przyjęła propozycję śpiewania w zespole Maryli Rodowicz.
W 1979 roku z własnym zespołem koncertowała w Szwajcarii i Finlandii. W 1985 uzyskała zawodowe uprawnienia estradowe i otrzymała propozycję współpracy z Włodzimierzem Korczem i Wojciechem Młynarskim. Ich piosenką Taki cud i miód zadebiutowała w 1985 na profesjonalnej scenie piosenki w Opolu, gdzie zdobyła nagrodę specjalną za indywidualność artystyczną. Nagrała pierwszy album „Danuta Błażejczyk: Taki cud i miód”. Śpiewała w widowisku muzycznym Złe zachowanie w reż. Andrzeja Strzeleckiego i w kabarecie Pod Egidą.
W 1986 zdobyła Srebrną Lirę na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Bratysławie (Czechosłowacja), nagrodę im. Karola Musioła i Bursztynową Paterę na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, nagrodę organizatorów Festiwalu Przebojów w Rostocku (NRD). Współpracowała z orkiestrami Big Warsaw Band i Alex Band oraz z muzykami jazzowymi, m.in. Andrzejem Jagodzińskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Pawłem Perlińskim, Januszem Zabieglińskim.
Jest założycielką i prezesem Fundacji Apetyt na Kulturę (FAnK), mającej status Organizacji Pożytku Publicznego, a zajmującą się promowaniem młodych artystów oraz produkcją ambitnych i ciekawych artystycznie przedsięwzięć z dziedziny muzyki,teatru i malarstwa[potrzebny przypis].
Jest jedną z bohaterek książki „Siła codzienności” której autorem jest Marzanna Graff
W 2011 Danuta Błażejczyk została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” .

Kwartet Afanasjew-Szymanowski jest autorskim zespołem dwóch wybitnych muzyków jazzowych - wirtuozów swych instrumentów. Połączenie brzmienia skrzypiec i wibrafonu, stanowi w ich wykonaniu nową jakość na gruncie akustycznego jazzu. Muzyka zespołu to własne kompozycje obu liderów, a także autorskie opracowania utworów polskich muzyków jazzowych takich jak Krzysztof Komeda czy Jerzy Milian. Bogate i różnorodne doświadczenia Afanasjewa i Szymanowskiego obejmują całe spektrum jazzowej stylistyki poczynając od wczesnych i tradycyjnych form (Sekstet Henryka Majewskiego), aż do formacji awangardowych (Asocjacja Andrzeja Przybielskiego, Teatr Instrumentalny Ryszarda Miśka). Czerpiąc obficie z tych inspiracji, obaj muzycy twórczo wpisują się we współczesny nurt szeroko rozumianego jazzu, będąc w stanie komunikować się ze słuchaczami zarówno tradycyjnym językiem muzyki synkopowanej, jak i zaskakiwać bezkompromisowością nowatorskich poszukiwań. Muzyka Kwartetu stanowi oryginalny pomost pomiędzy tradycją i nowoczesnością, ujmując jednocześnie szlachetnym brzmieniem akustycznych instrumentów.
MACIEJ AFANASJEW fot.Marek Hofman



Powiązane