MENDELSSOHN | HOCHBERG | BRAHMS Koncert poświęcony pamięci prof. Piotra Barona w Warszawie

Bilety na koncert MENDELSSOHN | HOCHBERG | BRAHMS Koncert poświęcony pamięci prof. Piotra Barona w Warszawie - 20-11-2021

MENDELSSOHN | HOCHBERG | BRAHMS Koncert poświęcony pamięci prof. Piotra Barona w Warszawie

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus , Paweł Przytocki , Zofia Antes

20.11.2021 19:00

Warszawa(Mazowieckie) - Polskie Radio Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego


20 listopada 2021, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Zofia Antes | fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent

Program
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura do „Snu nocy letniej”
Bolko Graf von Hochberg – Koncert fortepianowy c-moll op. 42
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

Felix Mendelssohn już jako nastolatek miał w swym dorobku wiele znakomitych kompozycji – pieśni, fortepianowe miniatury, dwie opery komiczne, a gdy miał lat szesnaście tworzył już prawdziwe arcydzieła – jak „Oktet smyczkowy”. Rok później powstał utwór, który miał przynieść młodemu kompozytorowi prawdziwą sławę – była to uwertura do „Snu nocy letniej” Szekspira. Stworzył ją bez specjalnej okazji, pod wpływem natchnienia wywołanego lekturą zawsze mu bliskiego angielskiego dramatopisarza. Prawykonanie dzieła odbyło się w Szczecinie 20 lutego 1827 roku pod batutą sławnego kapelmistrza Karla Loewego i odniosło olśniewający sukces, potwierdzony dwa lata później wspaniałym przyjęciem w Londynie, gdzie uznano, iż utwór wprost genialnie oddaje szekspirowskiego ducha i oniryczną aurę najbardziej uroczego z jego dramatów. Po latach Mendelssohn powrócił do tego tematu, poproszony przez króla Prus Wilhelma IV o skomponowanie muzyki do całego spektaklu „Snu nocy letniej”.
Johannes Brahms po porażce źle przyjętego przez publiczność i krytykę I Koncertu fortepianowego (1859) niemal przez dwie dekady nie przedstawił nowego dzieła z udziałem wielkiej orkiestry. Chociaż pierwszą ze swych czterech symfonii począł szkicować już w roku 1855, to wykonanie jej ostatecznej wersji miało miejsce ponad 20 lat później, w 1876! Przyjęto ją wówczas z entuzjazmem, a wielu krytyków porównywało ją z dziełami Beethovena (ku pewnej irytacji samego autora). Mimo zewnętrznie klasycznych rysów, Symfonia c‑moll nasycona jest arcyromantyczną ekspresją; ogromne wrażenie robi otwierająca dzieło introdukcja na tle miarowych niczym bicie serca uderzeń w kotły. Zewnętrznym (i od razu zauważonym przez słuchaczy) odwołaniem do Beethovena jest podniosły, hymniczny charakter głównego tematu finału, który zdaje się nawiązywać do melodii „Ody do radości” z jego IX Symfonii.
W dziejach muzyki znamy wiele przypadków arystokratów, którzy szczycili się prawdziwym muzycznym talentem i byli cenionymi kompozytorami – należał do nich m.in. Carlo Gesualdo, książę Venosy, hrabia Unico Wilhelm van Wassenaer, pruski król Fryderyk II Wielki, a w czasach nam bliższych – hrabia Bolko von Hochberg z możnego rodu przez wieki władającego rozległymi posiadłościami Śląska, wśród nich – zamkiem Książ. Ceniony w swej epoce autor oper, pieśni, utworów kameralnych (wydawanych pod pseudonimem Johann Heinrich Franz) piastował też ważne urzędy, m.in. intendenta Królewskiego Instytutu Teatrów w Berlinie. Jego nieco zapomniana dziś twórczość utrzymana w późnoromantycznym duchu jest na nowo odkrywana staraniem rodziny oraz polskich muzykologów. Współczesne wykonanie jego Koncertu fortepianowego c-moll zabrzmi w interpretacji cenionej pianistki i kameralistki Zofii Antes, aktywnej koncertowo w Polsce i za granicą, pracującej m.in. w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, ceniony dyrygent, uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Niezwykły śląski akcent programu to zarazem muzyczny hołd pamięci wybitnego badacza i popularyzatora muzyki tego regionu, prof. Piotra Barona, cenionego pedagoga (wykładowcy m.in. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie), twórcy i dyrektora Festiwalu Kompozytorów Śląskich, dyrygenta, organisty, kompozytora i arteterapeuty, którego przedwczesna śmierć 24 lipca 2020 roku okryła żałobą środowisko muzyczne regionu i kraju.

Podczas wydarzenia obowiązują zasady ustalone w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wraz z ich aktualizacjami: https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia

Oświadczenie uczestnika wydarzenia w związku ze stanem epidemii SARS-COV-2: https://bit.ly/3uP3REg

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do wprowadzania wszelkich zmian w koncertach, a także możliwość ich odwołania
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl