Speaking Concerts "Ostatnie Requiem czyli M jak Mozart" w Krakowie

Bilety na koncert Speaking Concerts "Ostatnie Requiem czyli M jak Mozart" w Krakowie - 06-11-2022

Koncert Speaking Concerts "Ostatnie Requiem czyli M jak Mozart" w Krakowie

Orkiestra Collegium F , Marcin Sompoliński

06.11.2022 17:00

Kraków(Małopolskie) - Audytorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego


W programie koncertu poświęconego jednemu z największych arcydzieł literatury muzycznej, poza analizą dzieła, okolicznościami jego powstania i historią wykonań, padają odpowiedzi na szereg pytań związanych z mitami i legendami, które przylgnęły do tego utworu na przestrzeni ponad dwóch stuleci od jego powstania.

Odpowiemy na następujące pytania:

Kto był zleceniodawcą napisania “Requiem”?
Ile zainkasował Mozart za swój ostatni utwór?
Czy na pewno skończył komponowanie “Requiem”
na pierwszych taktach “Lacrimosy”?
Czy w dniu pogrzebu Mozarta padał deszcz?
Dlaczego nie znamy miejsca jego pochówku?
Speaking Concert to niesamowite wydarzenie muzyczne, które łączy w sobie najznamienitsze utwory klasyczne z nowoczesnymi multimediami oraz charyzmatycznym komentarzem maestro Marcina Sompolińskiego.

Wykonawcami koncertu będą m.in.:
Marcin Sompoliński – dyrygent, profesor klasy dyrygentury Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. jest pomysłodawcą i realizatorem nowatorskiego cyklu multimedialnych koncertów edukacyjnych Speaking Concerts, które od blisko dekady cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i uznaniem publiczności w całym kraju. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, towarzysząc wybitnym solistom w najbardziej prestiżowych salach koncertowych.

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej – jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53 festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Chór Cracow Singers - Cracow Singers jest autorem światowego prawykonania najdłuższej, odnalezionej i zrekonstruowanej kompozycji Wacława z Szamotuł pn. Lamentationes. Oparta na modelach historycznych rekonstrukcja Lamentationes, pozwoliła na pierwsze od czasów renesansu wykonanie tego dzieła 29 marca 2018 w Krakowie oraz 30 marca 2018 w Szamotułach. Chór prezentuje programy a cappella z muzyką dawną i współczesną, współpracuje z instrumentalistami oraz z orkiestrami w różnorodnych repertuarach. Kierownikiem artystycznym Cracow Singers jest Karol Kusz.

Anna Mikołajczyk – Niewiedział – jest absolwentką Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. Wykonuje bardzo rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie.

Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, wiele pierwszoplanowych ról zaśpiewała w Operze Bałtyckiej w Gdańsku oraz w Operze Wrocławskiej.

Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno – kantatowej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Współpracuje z wybitnymi przedstawicielami tego nurtu wykonawczego, jak również z zespołami i orkiestrami specjalizującymi się w wykonywaniu tego rodzaju muzyki.

Jej repertuar obejmuje również muzykę późniejszych czasów, ze współczesną włącznie. Sami kompozytorzy, tacy jak Benedykt Konowalski, Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto, Romuald Twardowski powierzają artystce wykonanie, często prawykonanie, swoich własnych utworów.

W listopadzie 2011 roku odbyła się w Paryżu prapremiera opery Elżbiety Sikory Madame Curie, w której Anna Mikołajczyk zaśpiewała partię tytułową. Przedstawienie zrealizowane przez Operę Bałtycką, w reżyserii Marka Weissa, pod batutą Wojciecha Michniewskiego spotkało się z wielkim entuzjazmem publiczności i krytyków a śpiewaczka wraz z kompozytorką zostały nagrodzone w plebiscycie „Gazety Wyborczej Trójmiasto” Sztormy 2011. Za rolę Marii, Anna Mikołajczyk otrzymała również nagrodę teatralną Prezydenta Miasta Gdańska. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l’Europe de l’Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD Madame Curie wydane przez firmę DUX.

W latach 2017-2018 była członkiem Rady Akademii Fonograficznej Fryderyk.

Piotr Olech – ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza. Jest także absolwentem Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich u takich artystów, jak Paul Eswood, Kai Wessel, Stephen Taylor czy członków zespołu wokalnego The King’s Singers.

Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, Operą Narodową w Brnie (Oberon w Śnie nocy letniej B.Brittena), a także z polskimi i zagranicznymi filharmoniami oraz orkiestrami i zespołami kameralnymi, m. in. Concerto Polacco, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Concerto Köln, Capella Cracoviensis, Solamente Naturali, Ensemble Polyharmonique, Il Tempo, Musica Aeterna, Ars Cantus, Harmonia Sacra, Consortium Sedinum, {Oh!} Orkiestra Historyczna.

Piotr Olech ze szczególnym upodobaniem wykonuje muzykę barokową, jednak bardzo chętnie sięga po utwory klasyczne, wczesnoromantyczne, a także współczesne (ma na swoim koncie prawykonania utworów m. in. Pawła Łukaszewskiego). Bierze udział w nagraniach płyt CD dla takich wytwórni, jak CD Accord, DUX, Sony Music Polska, Bearton, Musicon. Trzy płyty zostały uhonorowane nagrodą przemysłu fonograficznego Fryderyk a kilka z nich otrzymało nominacje do tej nagrody.

Równolegle z działalnością koncertową Piotr Olech zajmuje się pracą pedagogiczną. Jako adiunkt pracuje w Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie, w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz współpracuje z Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Zapraszany jest do prowadzenia wykładów i kursów mistrzowskich poświęconych wykonawstwu wokalnej muzyki barokowej.

Jarosław Bręk – absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), muzyczną karierę rozpoczynał w Poznańskich Słowikach, w których śpiewał W latach 1984-1996. Od 2000 roku artysta jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Śpiewał także na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Ukrainy, Bułgarii, Rosji, Francji, Monako, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii, Izraela. Libanu i Japonii, występując m.in. w tak prestiżowych salach jak Filharmonia Berlińska, Palau de la Música de València, Tonhalle w Zurychu, Laeiszhalle w Hamburgu, Tokyo Bunka Kaikan, Kyoto Concert Hall). Współpracował ze znakomitymi orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Symphoniker Hamburg, NDR Radiophilharmonie, BBC Concert Orchestra, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia, Neue Düsseldorfer Hofmusik.

Aleksander Kunach – jest absolwentem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Knetiga. Naukę kontynuował w Escuela Superior de Musica Reina Sofia w Madrycie pod kierunkiem prof. Toma Krause. Jeszcze podczas studiów zdobył Nagrodę Specjalną na V Międzyuczelnianym Konkursie Pieśni polskiej w Warszawie , rok później został laureatem Konkursu Wokalnego w Dusznikach – Zdroju, w 2006 roku otrzymał Nagrodę w Konkursie Młodych Twórców zorganizowanym przez Fundację Kultury, a w 2009 r. został laureatem III Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na IV Międzynarodowym Konkursie Mozartowskim w Pradze.
Od 2010 r. regularnie gości na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a w 2012 r. nawiązał współpracę z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku. W 2015 r. zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie partią Damazego w „Strasznym dworze” S. Moniuszki. W repertuarze ma Wiele partii operowych, m.in. role: Tamina w „Czarodziejskim Flecie”, Tytusa w „Łaskawości Tytusa”, Ferranda w „Cosi fn Tutte”, Idomeneo w „Idomeneo, re di Creta” W.A. Mozarta, hrabiego Almavivy w „Cyruliku Sewilskim”, Don Ramiro w „Kopciuszku”, Narciso w „Il turco in Italia” G. Rossiniego, czy Toma Rakewella w „Żywocie rozpustnika” I. Strawińskiego. Koncertuje w kraju i zagranicą.

Jest obdarzony pięknym, lirycznym tenorem o wyjątkowo czystym, miękkim i pełnym blasku brzmieniu. Sprawdza się równie świetnie w repertuarze operowym, w którym ujawnia też swoje zdolności aktorskie, jak i repertuarze oratoryjno-kantatowym oraz w pieśniach.

Serdecznie Zapraszamy