WESOŁOWSKI | STROBEL | SZOSTAKOWICZ w Warszawie


ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

NAZWA WYDARZENIA:
WESOŁOWSKI | STROBEL | SZOSTAKOWICZ

INFORMACJA O WYDARZENIU:

26 lutego 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
TRANSMISJA PIERWSZEJ CZĘŚCI KONCERTU NA ANTENIE POLSKIEGO RADIA RDC

Wykonawcy
Aniello Desiderio | gitara
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent

Program
Adam Wesołowski – Anioły i Demony
Janusz Strobel – Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę PRAWYKONANIE
Dmitrij Szostakowicz – I Symfonia f-moll op. 10

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza!
Janusz Strobel był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel. Należy również do cenionych kompozytorów – jest autorem wielu znanych piosnek, muzyki filmowej oraz dzieł koncertowych. W lutym 2021 mieliśmy przyjemność koncertować z nim (koncert online) w programie na kanwie płyty Ślad, po roku zaś spotykamy się ponownie, by wziąć udział w prawykonaniu (co zawsze jest dla nas ekscytujące!) nowego dzieła: Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę, w którym autor konfrontuje się z ważnym muzycznym gatunkiem i dziełami tworzonymi przez samych wirtuozów, najlepiej znających tajniki swego instrumentu. Doskonale zna je także wykonawca prawykonania, sławny i inspirujący włoski gitarzysta Aniello Desiderio, który koncertowo debiutował już w wieku lat ośmiu i szybko został okrzyknięty „Orfeuszem gitary”. Dało to początek olśniewającej karierze – tryumfom na konkursach, nagrodom, występom na najważniejszych estradach świata, licznym nagraniom. Artysta jest też zawsze oddany ukochanemu Neapolowi, tworząc wraz z braćmi Gennaro i Gaetano Desiderio oraz innymi muzykami zespół Passione Napoletana wykonujący tradycyjną i popularną muzykę tego fascynującego miasta.
Adam Wesołowski jest kompozytorem, dyrygentem, pianistą, teoretykiem muzyki i managerem kultury, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Edwarda Bogusławskiego i Aleksandra Lasonia oraz w klasie fortepianu Wojciecha Świtały. Studiował tam też teorię muzyki. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego utwory brzmiały w wielu wyjątkowych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie i inne. Utwór Anioły i Demony twórca dedykował swoim dzieciom. Wprowadza w nim nowatorski zabieg w postaci „anielskiego śpiewu” mormorando muzyków w orkiestrze. Kompozycja nie rysuje żadnych programowych obrazów, ale przedstawia emocje, które drzemią w każdym z nas; bazuje na melodii, która towarzyszyła autorowi w zabawach z dziećmi, później zaś stała się budulcem dla dwuczęściowej efektownej kompozycji. Pierwsza część jest eufoniczna, symbolizując „anielską błogość”, druga bardzo energiczna ilustruje „demony”, jednak takie z dziecięcych wyobrażeń – nie czyniące krzywdy, lecz raczej psotne i prowokujące do zabawy.
Młody Dmitrij Szostakowicz po przerwanych studiach w zakresie gry fortepianowej skupił się na kompozycji (pozostając wszakże biegłym, koncertującym pianistą). W 1925 ukończył między innymi tworzoną dość długo i z przerwami I Symfonię, a w kolejnym roku udało mu się powrócić na uczelnię, przedkładając to dzieło jako pracę dyplomową. O uznaniu profesorów świadczy fakt zakwalifikowania jej do publicznego wykonania, które nastąpiło 10 maja 1926 w ramach koncertu dyplomantów konserwatorium. Krzysztof Meyer tak pisze o tym dziele: „...dobitnie ukazało fenomenalne zdolności młodego twórcy. Do dziś I Symfonia fascynuje bogactwem inwencji i niezwykłym, zważywszy na młody wiek autora, opanowaniem techniki kompozytorskiej. Szostakowicz nie tylko stworzył wielką formę symfoniczną ze swobodą doświadczonego mistrza, ale przede wszystkim objawił własny, bardzo indywidualny i wysoce charakterystyczny styl. [...] Silnie zarysowana indywidualność Szostakowicza przejawia się przede wszystkim w melodyce, w deformacjach harmoniki tonalno-modalnej, a także w szerokim wachlarzu ekspresji: od specyficznego, groteskowego humoru Scherza, po rozlewną lirykę części wolnej”. Utwór przyjęto doskonale, a miarą uznania były też rychłe wykonania za granicą. Dziewiętnastoletni muzyk kompozycją tą rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX wieku. [pmac]

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Współpraca: Polskie Radio RDC

Organizator zastrzega prawo do wprowadzania wszelkich zmian w koncertach, a także możliwość ich odwołania.

Podczas wydarzenia obowiązują zasady ustalone w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wraz z ich aktualizacjami: https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia

Oświadczenie uczestnika wydarzenia w związku ze stanem epidemii SARS-COV-2 dostępne na www.sinfoniaiuventus.pl