Słowińska I AUKSO I Konieczny w Krakowie

Bilety na koncert Słowińska I AUKSO I Konieczny w Krakowie - 27-05-2022

Koncert Słowińska I AUKSO I Konieczny w Krakowie

Aukso , Festiwal Muzyki Filmowej

27.05.2022 19:30

Kraków(Małopolskie) - ICE Kraków Congress Centre


Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie powraca z całą mocą i bez żadnych ograniczeń – znów spotkamy się na żywo. To już 15. edycja wydarzenia z najwybitniejszymi twórcami polskiego i światowego kina. W pro-gramie znajdą się m.in. hołd dla Wojciecha Kilara i Philipa Glassa, koncert solidarności z Ukrainą, spotkania z wybitnymi twórcami – Jerzym Skolimowskim, Johnem Powellem i Zygmuntem Koniecznym. Usłyszymy muzykę z takich dzieł z wielkiego ekranu, jak Dracula, Essential Killing, Godziny, Portret Damy, Dziewiąte wrota, Wrzask, 11 minut, Jak wytresować smoka 2 i 3, Rio 2 czy Han Solo: Gwiezdne wojny – historie. A to wszystko w wykonaniu wspaniałych wokalistów (Tomasz Organek, Joanna Słowińska, Karol Śmiałek) i wy-bitnych chórów i orkiestr symfonicznych. Bądźcie z nami na jednym z największych wydarzeń związanych z muzyką filmową na świecie.

W ostatnich latach pandemia utrudniała nam spotkania na żywo, dlatego tym bardziej cieszę się, że w tym roku mogę Państwa zaprosić na sześć koncertów 15. edycji FMF, który wraca w tradycyjnym majowym terminie. Głównym gościem festiwalu będzie wyczekiwany przez nas od 2020 roku John Powell znany oczywiście z serii filmów animowanych „Jak wytresować smoka”, ale również z takich tytułów, jak „Tożsamość Bourne’a” czy „Han Solo: Gwiezdne wojny – historie”. Warto zaznaczyć, że festiwal to również edukacja: warsztaty, sesje nagraniowe i zajęcia typu master classes, a także otwarte spotkania z kompozytorami, które odbywają się w ramach Forum Audiowizualnego FMF. W tym roku zainicjowaliśmy również OF FMF – nowy program dla absol-wentów akademii muzycznych na instrumentach smyczkowych – mówi Magdalena Doksa-Tverberg, dyrektor-ka KBF.

Piętnastą edycję festiwalu 24 maja o godz. 19.30 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otworzy koncert Kilar | Glass. Będzie on celebracją wyrazistego stylu Wojciecha Kilara, który w tym roku ob-chodziłby 90. urodziny, a także muzyki, określanej jako minimalistyczna, Philipa Glassa. Światową sławę Kilar zyskał dzięki muzyce do Draculi Francisa Forda Coppoli z 1992 r. Postać krwiożerczego hrabiego to zresztą jedna z rzeczy, która łączy obu kompozytorów. W 1999 Glass został upoważniony przez wytwórnię Universal Pictures do skomponowania nowej ścieżki dźwiękowej do Draculi w reżyserii Toda Browninga z 1931 r. Glass zawdzięcza swoją popularność otwartości na wszystkie dziedziny muzyki. Dzięki temu docierał wieloma dro-gami do coraz szerszego grona publiczności. Stworzył dziesiątki partytur filmowych (otrzymał za nie trzy nomi-nacje do Oscara), 14 symfonii, 13 koncertów, 25 oper, 9 kwartetów smyczkowych oraz partytury baletów i utworów fortepianowych. Muzyka mistrzów zabrzmi w Krakowie dzięki pianiście Aleksandrowi Dębiczowi, sopranistce Joannie Radziszewskiej i orkiestrze Sinfonietta Cracovia pod kierownictwem Michaela Riesmana, dyrektora muzycznego Philip Glass Ensemble.

W poprzednich latach koncerty z cyklu Scoring4Polish Directors honorowały twórczość najsłynniejszych pol-skich reżyserów – Agnieszki Holland, Andrzeja Wajdy, Romana Polańskiego i Krzysztofa Zanussiego. W tym roku (25 maja o godz. 19.30) bohaterem, a zarazem gościem tego wydarzenia będzie Jerzy Skolimowski – reżyser Essential Killing, Wrzasku, Czterech nocy z Anną, 11 minut czy Fuchy. W pierwszej części koncertu usły-szymy muzykę stworzoną do niedawnych premier (Ciemno, prawie noc oraz Hiacynt), a w kolejnej – motywy i piosenki z kultowych filmów Skolimowskiego. Na scenie będą królować jazz i mroczne współczesne brzmienia. Wystąpi również zaprzyjaźniony z reżyserem Tomasz Organek. Podczas koncertu w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków zostanie wręczona nagroda Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku – za najlepszy soundtrack 2021 roku powstały do polskiej produkcji. Koncert przeznaczony jest wyłącznie dla widzów powyżej 16. roku życia.

Tegoroczna edycja FMF będzie również demonstracją solidarności z Ukrainą w postaci koncertu Compo-sers4Ukraine, który odbędzie się 26 maja o godz. 19.30 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Muzyka ma być wyrażeniem szacunku dla heroizmu naszych wschodnich sąsiadów i postawy ludzi z całego świata niosących im bezinteresowną pomoc. W Polsce przebywa ponad dwa miliony uchodźców, wśród nich wielu muzyków z Kijowa, Lwowa czy Charkowa szukających miejsca do pracy. Dlatego w składzie chóru i orkiestry, które wystąpią podczas koncertu 26 maja, znajdą się między innymi in-strumentaliści z Ukrainy.

FMF to wydarzenie, bez którego nie wyobrażam sobie, że moglibyśmy żyć. Szczególnie w tak ciężkim okresie, w jakim się teraz znajdujemy, potrzebne jest nam doświadczenie budujące poczucie jedności i piękna. Nasz festi-wal od lat przyciąga najlepszych twórców muzyki filmowej na świecie, a także jest okazją do spotkań dla całej branży. Tak będzie i w tym roku. Wśród zaproszonych gości znalazły się takie nazwiska, jak John Powell czy Jerzy Skolimowski. Ważnym punktem naszego programu jest koncert Composers4Ukraine, który zaplanowali-śmy, aby podkreślić naszą solidarność z narodem ukraińskim, a także dać szansę artystom, którzy z powodu wojny musieli uciekać ze swojego kraju. Wykonają oni utwory, które specjalnie na tę okazję komponują lub dedykują związani z FMF kompozytorzy m.in. John Williams, Howard Shore, Lolita Ritmanis, Laura Karpman, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Elliot Goldenthal, Diego Navarro, Trevor Morris, Don Davis, Craig Armstrong, Stephen Warbeck, Dirk Brossé, Benjamin Wallfisch czy Michael Giacchino – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Muzyka Zygmunta Koniecznego, twórcy gatunku polskiej piosenki literackiej i wybitnego krakowskiego kom-pozytora muzyki filmowej, zabrzmi 27 maja o godzinie 19.30 w Sali Teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków na koncercie Słowińska I AUKSO I Konieczny. Szykuje się prawdziwa uczta artystyczna. Konieczny komponował do filmów (Jańcio Wodnik), spektakli teatralnych (Noc listopadowa) czy tekstów wybitnych litera-tów i poetów – Stanisława Wyspiańskiego, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Juliana Tuwima czy Mirona Białoszewskiego. Całość usłyszymy w wykonaniu wokalistów Joanny Słowińskiej i Karola Śmiałka przy akom-paniamencie kwintetu Stanisława Słowińskiego i AUKSO – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod batutą Mar-ka Mosia. 28 maja o godz. 19.30 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków czeka nas niezwykłe wydarzenie – koncert The Music of John Powell. Takie filmy, jak Shrek, Kung Fu Panda, Jak wytresować smoka 2 i 3 czy Uciekające kurczaki kojarzą chyba wszyscy miłośnicy animacji. Nato-miast wielbiciele kina akcji na pewno słyszeli o filmach Włoska robota, Tożsamość Bourne’a, Ultimatum Bour-ne’a, Pan i Pani Smith czy X-Men: Ostatni bastion. Ale czy znają anegdoty związane z powstawaniem muzyki do tych kinowych obrazów? Teraz będą mieli okazję je poznać, a wszystkie historie o wykonywanych utworach opowie sam John Powell, który wcieli się w rolę gospodarza wieczoru. Orkiestrę poprowadzi zaprzyjaźniony z brytyjskim kompozytorem dyrygent Gavin Greenaway, znany publiczności z poprzednich edycji FMF. Partnerem koncertu jest współpracujące z festiwalem od lat Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP).

Uwieńczeniem festiwalu 29 maja o godz. 18.00 w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Cen-trum Kongresowym ICE Kraków będzie projekcja pierwszej części kultowego filmu animowanego w ramach programu FMF4Kids: Jak wytresować smoka – Live in Concert. Film był nominowany do dwóch Oscarów (w tym za najlepszą muzykę dla Johna Powella, który będzie również gościem wydarzenia) oraz nagród Złotego Globu i BAFTA. Pokaz kierowany jest do najmłodszych, ale każdy dorosły, który nie zapomniał o swoim we-wnętrznym dziecku, również będzie oczarowany. Skomponowaną do filmu o magicznej krainie smoków i wi-kingów muzykę usłyszymy w wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej prowadzonych przez dyrygenta Ernsta van Tiela. Do składu orkiestry dołączą laureaci konkursu OF FMF, o któ-rym możecie przeczytać więcej na naszej stronie.

Bardzo się cieszymy, że FMF powraca do klasycznej formy i po raz piętnasty będziemy mogli wspólnie przeży-wać chwile z muzyką filmową na żywo. Unikatowa atmosfera prób, przygotowania i przybycie gości to coś, na co wszyscy czekamy. Podczas oczekiwań na to wydarzenie będzie wam towarzyszyć stacja RMF Classic, która jest współorganizatorem całej imprezy. Przygotowaliśmy specjalne cykle, audycje oraz playlisty i wspomnienia, dzięki którym będzie można poczuć festiwalowe emocje już wcześniej. W maju Kraków zamienia się w filmową stolicę. Do usłyszenia na antenie RMF Classic – mówi Magdalena Wojewoda-Mleczko, dyrektor muzyczna RMF Classic.

Festiwal Muzyki Filmowej to miejsce spotkań ludzi kultury ze świata filmu i muzyki, wielbicieli dobrego kina i melomanów. Celem wydarzenia jest nie tylko promowanie sztuki, ale także wspieranie lokalnej infrastruktury i rozsławianie rodzimych twórców na światowym rynku kinematograficznym. Ważnym punktem programu jest również odkrywanie nowych talentów. Dlatego festiwal będzie poprzedzony konkursem dla absolwentów akademii muzycznych. Laureaci OF FMF wezmą udział m.in. w warsztatach odbywających się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.