Bareja wieczorową porą w Szczecinie


ARTYŚCI:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Miłosz Bembinow – dyrygent


Oto cykl Brillante spotka się z legendą PRL-owskiego kina, bowiem podczas tego koncertu szczecińscy filharmonicy wykonają muzykę z najbardziej znanych filmów samego Stanisława Barei. To będzie uroczy, przepełniony humorem, przedwiosenny wieczór spędzony w towarzystwie parówkowych skrytożerców, mężów-dyrektorów z zawodu oraz tych, którzy nie są obsługiwani.


O filmowym i obserwacyjnym geniuszu Stanisława Barei powiedziano i napisano już naprawdę wiele. Ten legendarny twórca zostawił po sobie szesnaście pełnometrażowych tytułów. Wiele z nich – pomimo niezwykle trudnych czasów, w których owe filmy powstawały – do dziś cieszy się tak ogromną popularnością, że całe rzesze Polaków nie tylko są w stanie cytować obszerne fragmenty dialogów, ale także doskonale kojarzą muzykę do owych obrazów napisaną.


Podczas koncertu filharmonicy zaprezentują muzykę z filmów takich jak Poszukiwany, poszukiwana (1972), Brunet wieczorową porą (1976) czy Miś (1980), a także seriali Alternatywy 4 (1983) i Zmiennicy (1986), zaaranżowaną na orkiestrę przez Mateusza Czarnowskiego. Jedno jest pewne – nikt z tego koncertu smutny nie wyjdzie.


Stanisław Bareja (1929-1987) był reżyserem, scenarzystą, autorem dialogów i aktorem. Mimo że od jego śmierci minęło już 35 lat, nadal jest jednym z najpopularniejszych twórców polskiego kina. Jego specjalnością była komedia oraz perfekcyjny zmysł społecznej obserwacji – ten doskonale wykorzystywał w swoich filmach do ironicznego i niezwykle zabawnego komentowania rzeczywistości, w której przyszło mu żyć; zwłaszcza w latach 70. i 80.


Bareja był absolwentem Wydziału Reżyserii słynnej łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera. Jego reżyserski debiut miał miejsce w 1960 roku. Wraz z Jackiem Fedorowiczem, a później ze Stanisławem Tymem tworzył przebojowe duety specjalizujące się w doskonałych scenariuszach i dialogach. Na planie stale współpracował z najwybitniejszymi przedstawicielami ówczesnej kinematografii, jak Wiesław Gołas, Krzysztof Kowalewski czy Wojciech Pokora. Muzyka do filmów Barei powstawała także spod ręki wybitnych twórców, pośród których znaleźli się m.in. Jerzy Matuszkiewicz, Przemysław Gintrowski czy Jerzy Derfel.