Świętemu Janowi Pawłowi II In Memoriam w Puławach

Koncert Świętemu Janowi Pawłowi II In Memoriam w Puławach - 31-05-2015

Koncert Świętemu Janowi Pawłowi II In Memoriam w Puławach

Warszawska Orkiestra Symfoniczna Sonata

31.05.2015 19:00

Puławy(Lubelskie) - Kościół Miłosierdzia Bożego


Na zaproszenie Prezesa Zarządu Grupy Azoty - Zakładów Azotowych Puławy S.A. Mariana Rybaka, księdza Piotra Trelę - Dziekana Dekanatu Puławy, księdza Andrzeja Sternika - Proboszcza Kościoła Miłosierdzia Bożego w Puławach, Warszawska Orkiestra Symfoniczna "SONATA" im. Bogumiła Łepeckiego wykona 31 maja 2015 r. o godz. 19.00 w Kościele Miłosierdzia Bożego w Puławach wielką Symfonię "POLONIA" op. 24 Ignacego Jana Paderewskiego. Wydarzenie jest finansowane przez Grupę Azoty - Zakłady Azotowe Puławy S.A.


IGNACY JAN PADEREWSKI
(1860 - 1941)
Symfonia h-moll
"POLONIA" op. 24

Symfonia h-moll jedyny utwór Paderewskiego tego rodzaju - to dzieło wieńczące kompozytorski dorobek wybitnego pianisty, patrioty i męża stanu.
Nad tym monumentalnym muzycznym freskiem inspirowanym Powstaniem Styczniowym 1863 Paderewski pracował przez kilka lat. Symfonia "Polonia", w której kompozytor maluje obrazami muzycznymi historię Polski poczynając od Lechusa 550 r. po czasy współczesne. Wydarzenia historyczne nie są "przedstawione" w partyturze chronologicznie. Wizja obrazów muzycznych u kompozytora była podyktowana stanem emocjonalnym i refleksją w danym momencie, w chwili pisania utworu.

Studiując partyturę stopniowo odkrywa się wartości artystyczne dzieła i obrazy - wydarzenia ściśle związane z naszą historią. W literaturze muzycznej istnieje wiele utworów programowych takich jak: 3 Symfonia "Bohaterska" L. van Beethovena, Symfonia fantastyczna Berlioza, czy obrazki z wystawy M. Mussorgskiego. Wizja programowa tych dzieł jest jednak wynikiem fantazji kompozytora i jest związana z jakimś bohaterem, artysta, dziełami malarskimi. Symfonia Paderewskiego łączy się nierozerwalnie z konkretną rzeczywistością, tragicznymi wydarzeniami mającymi miejsce w Polskiej historii na przestrzeni wieków.

Tworzywem pierwszej części utworu zaczynającej się podniosłym wstępem pełnym smutku i zadumy jest ekspresyjny temat - wiolonczel, fagotów, kontrabasów i tuby, oraz szereg znaczących stale powracających motywów muzycznych.
Na pierwszy plan wysuwa się tutaj patetyczny "motyw przemocy" grany przez tonitruon puzony, wiolonczele i kontrabasy. Zbliżając się do końca tej części utworu w pewnym momencie poczynając od delikatnych ruchów poszczególnych instrumentów (nadzieja na powstanie Polski) powoli zagęszczającej się harmonii, rosnącej dynamiki do maksymalnych brzmień (potyczki i nasilenia powstańcze) niespodziewanie przerywa głos organów (msza za poległych powstańców) aby zakończyć tę część akordem h-moll, jakby wizją kompozytora o niepodległej Polsce, spełniona na mocy Traktatu Wersalskiego 28 czerwca 1919 r.

Odmienny, wyraźnie elegijny charakter ma druga część dzieła - jakby modlitwa za poległych Powstańców. Melodyjny temat klarnetu, który jest podejmowany przez różne instrumenty, poprzedza tajemniczy wstęp kontrabasów i wiolonczel - misteriowo. Całość rozwija się się dalej do burzliwego brzmienia wszystkich instrumentów aby zakończyć pogodzeniem się z losem i pytaniem dlaczego? Pozostającym bez odpowiedzi.

W trzeciej części przeżywamy wraz z autorem to, co głęboko odczuwał w sercu i jasno wypowiedział. Tajemniczy z początku niepokój w głuchych szmerach instrumentów smyczkowych, następnie ukazujący się w basach temat osnuty na melodii hymnu narodowego po którym pojawiają się nagle sygnały trąbek. Wzmacniająca się dynamika, chwile otuchy i wiary, wreszcie znowu groźny "motyw przemocy". Z chaosu groźnych dźwięków wyłania się eksponowany na początku w basach śpiewny temat jakby mistyczny korowód duchów: temat oparty na motywach melodii "Jeszcze Polska nie zginęła". Korowód duchów znika a na ziemi pozostaje żal, smutek i rozpacz ujęte w niesamowite dźwięki uroczystego marsza żałobnego jakby wizja Powstania Warszawskiego 1 sierpnia1944 r. (przygotowanie i wybuch). Wnet po tym ostatecznym ponurym zwątpieniu następuje pełne nadzieje SURSUM CORDA, obraz jasnej przyszłości świata w wyobraźni kompozytora. Na koniec wspaniała koda łącząca w sobie wszystkie tematy symfonii.

Prawykonanie symfonii odbyło się w grudniu 1908 r. Ogromny sukces jaki, symfonia odniosła w Bostonie zapoczątkował triumf dzieła na estradach Nowego Jorku, Waszyngtonu, Filadelfii, Baltimore, Londynu i Paryża. Prawykonanie polskie miało miejsce we Lwowie w 1910 r. w setną rocznicę urodzin Fryderyka Chopina.

Serdecznie zapraszam zatem na to wyjątkowe wydarzenie wszystkich Państwa informując jednocześnie iż orkiestrą będzie dyrygował wspaniały polski dyrygent, pan Stanisław Winiarczyk, który przez ponad 10 lat wzbogacał swój warsztat w Akademii Mozartowskiej w Austrii powołanej przez Sandora Vegha, uważanego za największego odtwórcę dzieł Haydna, Mozarta i Schuberta.

Warszawska Orkiestra Symfoniczna "SONATA" im. Bogumiła Łepeckiego od ponad 30 lat jest wpisana swymi osiągnięciami w kulturę narodową, którą współtworząc współcześnie promuje w Polsce, Europie i na Świecie. Występowała w takich miastach jak Paryż, Londyn, Sztokholm, Wiedeń, Tel Awiw, Guadalajara, Essen, Duisburg, Recklinghausen, Birstonas, Ostersund, Warszawa, Kraków,

Wrocław, Katowice i wiele innych. Jej koncertów wysłuchało w sposób bezpośredni około 500 tysięcy słuchaczy, zaś za pośrednictwem telewizji polskiej, niemieckiej i izraelskiej - kilkanaście milionów.

Jacek Łepecki - Prezes Fundacji i Dyrektor Generalny Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej "SONATA" im. Bogumiła Łepeckiego który w 2014 r obchodził swój jubileusz 25-lecia pracy twórczej i managerskiej na stanowisku dyrektora generalnego. Syn twórcy, dyrygenta i aranżera oraz Powstańca Warszawskiego, którego imię przyjęła orkiestra w 2001 roku - Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej "SONATA" im. Bogumiła Łepeckiego.

Zorganizował ponad 400 koncertów kameralnych i symfonicznych w Polsce, Europie i na świecie, w tym 10 tourne zagranicznych w Europie, Bliskim Wschodzie, Ameryce Północnej, w Wielkiej Brytanii, 3-krotnie w Niemczech, 2-krotnie w Francji, Austrii, Belgii, Litwie, Szwecji, Izraelu, Meksyku.

Przygotował Orkiestrę do wielu koncertów w ramach uroczystości państwowych w Polsce i za granicą. Zrealizował kilkanaście produkcji koncertów z telewizjami polskimi.

W 2011 roku postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Bronisława Komorowskiego, na wniosek Kapituły Orderu Odrodzenia Polski, za wybitne zasługi w promowaniu i upowszechnianiu kultury muzycznej, za działalność na rzecz środowisk kombatanckich, odznaczony został Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.