Koncert symfoniczny. „Harmonia ruchu i dźwięku. Romantyzm a współczesność”. WEJŚCIÓWKI DO ODBIORU W KASIE FILHARMONII! w Lublinie
Koncert symfoniczny. „Harmonia ruchu i dźwięku. Romantyzm a współczesność”. WEJŚCIÓWKI DO ODBIORU W KASIE FILHARMONII! w Lublinie
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
15.11.2024 19:00
Lublin(Lubelskie) - Filharmonia im. H. Wieniawskiego
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
DOROTA KORZENIOWSKA – taniec
PIOTR WOŹNIAK – taniec
WARCISŁAW KUNC – dyrygent
Program:
Gerónimo Giménez Intermedio de „La boda de Luis Alonso”
Carlos Grdel Por una Cabeza
George Enescu Rapsodia rumuńska nr. 1
Astor Piazzolla Oblivion
Stanisław Moniuszko Tańce góralskie z III aktu opery „Halka”
Stanisław Moniuszko Polonez z III aktu z opery „Hrabina”
Stanisław Moniuszko Mazur z I aktu opery „Halka”
Gerardo Matos Rodriguez La Comparsita
Jean Sibelius Valse triste
Gabriel Mores Tanguera
Leonard Bernstein Symphonic Dans from „West Side Story”
Podczas koncertu zanurzymy się w bogactwo różnorodnych muzycznych światów – od polskiej opery narodowej, przez gorące rytmy Hiszpanii i Argentyny, aż po współczesne klasyki. Rozpoczniemy ukłonem w stronę Stanisława Moniuszki, kompozytora, który swoją twórczością otworzył nowe horyzonty dla polskiej opery.
Na początek usłyszymy Uwerturę do opery „Jawnuta”. Ta barwna opowieść o Cyganach to przykład niezwykłej lekkości i wdzięku, z jakimi Moniuszko potrafił oddać ducha ludowej kultury. Chociaż planował premierę na jarmark św. Jerzego, odbyła się ona w maju 1860 roku, zdobywając serca publiczności szczególnie dzięki tańcom i chórom. Duet Stacha i Chichy pozostał w pamięci widzów na długo.
Następnie przeniesiemy się w górskie krajobrazy, słuchając Mazura i Tańców góralskich z opery „Halka”. To dzięki tej operze Moniuszko zyskał miano „ojca polskiej opery narodowej”. Jednak sukces nie przyszedł łatwo – pierwsze wykonanie Halki w Wilnie odbyło się bez scenografii i kostiumów, z udziałem muzyków amatorów. Dopiero rozbudowana wersja z 1858 roku, wystawiona w Warszawie, przyniosła kompozytorowi długo oczekiwaną sławę.Podczas koncertu zabrzmi również Polonez z opery „Hrabina”, przenoszący nas w czasy polskiej arystokracji. Majestat narodowego tańca splata się tu z dramatyzmem operowej fabuły.
Po polskich akcentach przeniesiemy się w odmienne muzyczne klimaty. Rapsodia rumuńska nr 1 Georges’a Enescu wprowadzi nas w żywiołowe rytmy rumuńskiej muzyki ludowej, pełnej pasji i niespodzianek. Następnie zabrzmi Intermedio z zarzueli La boda de Luis Alonso Gerónima Giméneza, wypełnione hiszpańskim temperamentem i energią.
Kolejną kompozycją będzie subtelny i melancholijny Valse Triste Jeana Sibeliusa. Powstały w 1903 roku utwór szybko zdobył popularność jako samodzielna kompozycja koncertowa, poruszając słuchaczy na całym świecie. Muzyka przedstawia wzruszającą scenę chorej matki, która budzi się w nocy, wstaje z łóżka i zaczyna tańczyć, jakby przyzywała niewidzialnych gości. To przejmujący obraz tanecznej ekstazy i nadciągającej tragedii, gdzie życie i śmierć splatają się w jednym, smutnym walcu.
Usłyszymy także pełną intensywności i zmysłowości Tanguerę Gerardo Moresa, która przeniesie nas w rytmy argentyńskiego tanga, oddając atmosferę Buenos Aires.
Na wielki finał wieczoru zabrzmią fragmenty Symfonicznych tańców z West Side Story Leonarda Bernsteina. To muzyczne arcydzieło, inspirowane szekspirowską tragedią Romeo i Julii, przenosi nas na ulice nowojorskiego Upper West Side, gdzie wrogie gangi walczą, a pośród nich rodzi się tragiczna miłość Tony’ego i Marii. Utwór łączy w sobie jazz, salsę i symfoniczną wirtuozerię, tworząc dynamiczne zakończenie pełne emocji i energii.
Koncert zrealizoway w ramach projektu „Warsztaty edukacyjne. Niedzielne Poranki Muzyczne” sfinansowanego przez Unię Europejską NextGenerationEU w ramach programu „Krajowy Plan Odbudowy i zwiększenia odporności”.
Koncertomania poleca wydarzenia i koncerty w Lublinie