MUSICA SACRA w Krakowie

Koncert MUSICA SACRA w Krakowie - 28-08-2014

Koncert MUSICA SACRA w Krakowie

Capella Cracoviensis

28.08.2014 21:00

Kraków(Małopolskie) - Kościół św. Marcina


MUSICA SACRA
wstęp wolny

czwartki sierpnia | 7/14/21/28 VIII
godzina 21:00

Muzea w Londynie są za darmo, ponieważ Anglia jest bogatym krajem. Jeśli Polska ma być równie bogata, to muzea w Polsce już dziś powinny być za darmo. Ponieważ muzea, teatry, sale koncertowe to świątynie XXI wieku. Ponieważ sztuka otwiera umysły, inspiruje, edukuje emocjonalnie, łagodzi nacjonalizmy, socjalizuje. Umysły otwarte są kreatywne, czyli zdolne do innowacyjności. A innowacyjność to źródło dobrobytu.
[CC]

MUSICA SACRA wstęp wolny
Połączenie świętości, muzyki i ekonomii, nie mające w sobie nic z obrazoburstwa, raczej akcentujące to, co duchowe, humanistyczne i przyziemne, a jednocześnie na wskroś istotne. Bez powszechnego dostępu do tekstów kultury będziemy ubożsi. Nie ekonomicznie, a duchowo. Capella Cracoviensis w ramach Theatrum Musicum, wspólnego projektu krakowskich instytucji muzycznych, daje możliwość obcowania z wybitnymi dziełami muzycznymi bez troski o to, co przyziemne, z troską o to, co ludzkie. By odetchnąć, rozsmakować się w człowieczeństwie, nie zapominać o dziedzictwie.

7 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny LASSUS Lagrime di San Pietro
CAPELLA CRACOVIENSIS

Orlandus LASSUS Lagrime di San Pietro | Łzy św. Piotra

Jolanta Kowalska-Pawlikowska Magdalena Łukawska sopran
Łukasz Dulewicz Helena Poczykowska alt
Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenor
Sebastian Szumski bas
Jan Tomasz Adamus organy

Il magnanimo Pietro, che giurato...
Wielkiego ducha Piotrowi, który był przysięgał,
że wśród tysiąca włóczni i mieczy tysiąca
umrze u boku swego drogiego Pana,
bo dostrzegł w przypływie tchórzostwa,
że w najwyższej potrzebie wierności uchybił,
ból, wstyd i politowanie
nad własnym upadkiem i Tamtego męką
tysiącem ostrzy pierś jego przeszyły.

14 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny Włosi na Wawelu
PACELLI LILLIUS SCACCHI CARISSIMI
CAPELLA CRACOVIENSIS

Asprilio PACELLI motety: Iustorum anima, Regnum mundi, Veni sponsa Christi
Franciszek LILIUS Missa brevissima
Marco SCACCHI madrygały: Questa nova Angioletta, Ah dolente partita, Voi volete ch'io mora, Chi la mia luce estinse, O come sei gentile
Giacomo CARISSIMI oratorium Jephte

Michalina Bienkiewicz Jolanta Kowalska-Pawlikowska Magdalena Łukawska sopran
Łukasz Dulewicz alt
Karol Kusz Piotr Szewczyk tenor
Jacek Ozimkowski Sebastian Szumski bas
Jan Tomasz Adamus dyrygent

21 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny już się zmierzcha
VICTORIA BACH WACŁAW Z SZAMOTUŁ
CAPELLA CRACOVIENSIS

Tomás Luis de VICTORIA Officium defunctorum
Johann Sebastian BACH motet Komm, Jesu, komm
WACŁAW Z SZAMOTUŁ Już się zmierzcha

Magdalena Łukawska Antonina Ruda sopran
Dorota Dwojak Tlałka Helena Poczykowska alt
Karol Kusz Piotr Szewczyk tenor
Jacek Ozimkowski Sebastian Szumski bas
Marek Pilch organy

Już się zmierzcha, nadchodzi noc,
Poprośmy Boga o pomoc,
Aby on naszym stróżem był,
Od złych czartów nas obronił,
Którzy najwięcej w ciemności
Używają swej chytrości.

28 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny drogi do Bacha
VBUXTEHUDE WECKMANN REINCKEN BACH
CAPELLA CRACOVIENSIS

Matthias WECKMANN Toccata in d
Johann Michael BACH Fürchtet euch nicht
Johann REINCKEN Partita II in B - Sonata
Matthias WECKMANN Der Tod ist verschlungen in den Sieg
Matthias WECKMANN Gegrüsset seist du
Matthias WECKMANN Wenn den Herrn
Dieterich BUXTEHUDE Sonata in a
Johann Sebastian BACH motet Fürchte dich nicht

CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Marzena Lubaszka sopran
Dorota Dwojak Tlałka alt
Piotr Szewczyk tenor
Sebastian Szumski bas
Zofia Wojniakiewicz Beata Nawrocka skrzypce
Mariusz Grochowski altówka
Agnieszka Oszańca wiolonczela
Krzysztof Firlus viola da gamba
Marcin Świątkiewicz klawesyn

Drogi różne, mniej lub bardziej zarośnięte. Niektóre zgodne z ruchem wskazówek zegara, inne przeciwnie - podążające w tym samym kierunku co myśl historyka i muzykologa, jeszcze inne mniej metaforyczne, widoczne na mapach, jak ta pomiędzy Arnstadt i Lubeką - przebyta pieszo.
Słowa o genialnym eklektyzmie i proroczym nowatorstwie Lipskiego Kantora zostały już napisane tyle razy, że każde kolejne ich powtórzenie może niebezpiecznie nadwyrężyć wiązania między sylabami. Weckmann - Bach, Buxtehude - Bach, Reincken - Bach, Bach - Bach, etc.
Drogi siedemnastowiecznych Niemiec były pokręcone i poniszczone, zdeptane butami wielotysięcznych armii walczących podczas trzydziestoletniej wojny religijnej rujnującej kraj. Trudno nie dostrzegać tragicznego kontekstu w twórczości sakralnej ówczesnych kompozytorów. I tych po stronie Cesarstwa Rzymskiego i tych w aliansie z Habsburgami. Te same psalmy i teksty biblijne inspirowały artystów po obu stronach ciągle zmieniającej się linii frontu, choć do Spotkania w Telgte nigdy nie doszło...
[Marcin Świątkiewicz]

Fürchte dich nicht... Nie bójże się tedy, bom jest z tobą. Nie trwóż się, bom jest Bóg twój, umocniłem cię i ratowałem cię, a podpierałem cię prawicą sprawiedliwości mojej.

więcej informacji:
www.capellacracoviensis.pl
www.facebook.com/capella.cracoviensis
www.twitter.com/capella_krk

muzykaklasycznawkrakowie.pl
theatrummusicum.pl

profil CC na portalu społecznościowym SoundCloud: // soundcloud.com/capella-cracoviensis
profil CC na portalu społecznościowym YouTube: // www.youtube.com/user/CapellaCracoviensis


Bilety info i rezerwacja: + 48 602 620 698, bilety@capellacracoviensis.pl