Aktualności

01-11-2018-15:30:00

Al Di Meola: co zagra podczas trasy po Polsce?

Podziel się na facebooku!

Al Di Meola, lubiany i ceniony przez polską publiczność wirtuoz gitary, powraca do Polski. Muzyk występował w Polsce niezliczoną ilość razy - od blisko 30 lat regularnie odwiedza nasz kraj. Jesienią tego roku promuje w Europie swój najnowszy album studyjny: „Opus”.

Gitarzysta zagra w Polsce łącznie aż dziewięć koncertów. Pierwsze cztery odbędą się w listopadzie kolejno w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu. Kolejnych pięć zaplanowanych jest na początek grudnia w Białymstoku, Łodzi, Częstochowie, Bydgoszczy i Lublinie.

Podczas pierwszego odcinka trasy Alowi na scenie towarzyszyć będą muzycy współpracujący z nim od wielu lat: młody gitarzysta z Francji Kevin Seddiki oraz włoski akordeonista - Fausto Beccalossi, którego polscy słuchacze po raz pierwszy mogli zobaczyć na jednej scenie z Alem podczas koncertu Midsummer Night Quartet 12 sierpnia 2007 roku we Wrocławiu. Z kolei podczas grudniowych koncertów drugiego gitarzystę na scenie zastąpi młody pianista z Kuby - Kemuel Roig.

Każdy, kto zna twórczość Di Meoli wie, że muzyk chętnie łączy różne style muzyczne i czerpie inspiracje z szeroko rozumianej muzyki świata. To bogactwo znajduje odzwierciedlenie w jego koncertowym repertuarze, w którym niezależnie od promowanego wydawnictwa pokazuje szerokie spektrum stylistyczne. W muzyce instrumentalnej można się czasem nieco pogubić, oto więc mały przewodnik po wyjątkowych utworach, które będzie można usłyszeć na nadchodzących koncertach Ala w Polsce.

Oczywiście prężnie reprezentowany jest ostatni studyjny album „Opus”, który miał premierę 23 lutego 2018 roku. Muzycy wykonują „Milonga Noctiva”, pełną dramaturgii kompozycję otwierającą album. Jej studyjna wersja daje dosyć dobre pojęcie o tym, czego spodziewać się po wersji koncertowej, bowiem także w studiu wsparł Ala pianista Kemuel Roig. Świeżego posmaku dodaje natomiast akordeonista Fausto Beccalossi, który nie wziął udziału w nagraniach studyjnych.

Di Meola chętnie prezentuje na żywo także „Ava’s Dream Sequence Lullaby” – blisko dziesięciominutową suitę, którą artysta zadedykował swojej najmłodszej córce, Avie. Często grane jest także znacznie krótsze „Broken Heart”, do którego powstał nawet oficjalny teledysk – rzecz niezwykle rzadka u artysty.

Kolejnym utworem z „Opus” sprawdzającym się w koncertowej aranżacji jest „Cerreto Sannita”. Powstanie kompozycji zainspirowała bezpośrednio wizyta Ala w małym włoskim miasteczku, z którego wywodzą się jego rodzinne korzenie. To kolejny utwór, na którym można usłyszeć Roiga.

Kolejnym granym na żywo utworem z „Opus” jest „Frozen in Time”, ale zamiast niego Al często wykonuje nieco starsze „Adour” – kompozycję otwierającą jego poprzedni album, wydany w 2015 roku „Elysium”. Także z tego albumu pochodzi „Stephanie’s Theme”, kompozycja którą muzyk zadedykował swojej żonie.

Di Meola chętnie sięga też po nieco starsze kompozycje. Nie zapomina przede wszystkim o bardzo udanym, wydanym w 2011 roku albumie „Pursuit of Rhadical Rhapsody”. Chociaż pomija główne kompozycje z tego albumu, doskonalone na koncertach już od 2009 roku, w koncertowym repertuarze nadal jest miejsce dla dwóch miniatur: „Mawazine Part 1” i „Brave New World”.

Główną część koncertu zamyka na ogół „Turquoise” – fantastyczna kompozycja goszcząca w koncertowych setlistach nieprzerwanie od czasu premiery albumu „Consequence of Chaos” w 2006 roku. To idealny przykład ilustrujący elastyczność kompozycji Ala Di Meoli: utwór da się dopasować pod każdy skład sceniczny. Bardzo ekscytującym punktem występu jest improwizowane zakończenie, w którym muzycy prowadzą dynamiczną „rozmowę” za pośrednictwem instrumentów.

Miłośnicy starszych płyt gitarzysty także będą usatysfakcjonowani. Muzyk nie zapomina o swoich dokonaniach sprzed dwóch i trzech dekad. Punktem obowiązkowym każdego koncertu jest „Café 1930” – utwór skomponowany przez mistrza klasycznego argentyńskiego tanga, Astora Piazzollę. Di Meola po raz pierwszy zaprezentował swoją interpretację na wydanym w 1993 roku albumie „World Sinfornia: Heart of the Immigrants” i od tamtej pory w zasadzie nie opuszcza ona koncertowego repertuaru.

Al nigdy nie skrywał swojej fascynacji twórczością Piazzolli i zawsze znajduje dużo miejsca w repertuarze na jego kompozycje. Kolejną regularnie prezentowaną na żywo jest majestatyczne „Double Concerto”, które po raz pierwszy usłyszeliśmy w gitarowej interpretacji Di Meoli na albumie „The Grande Passion” z 2000 roku. Także z tego albumu pochodzi autorska kompozycja gitarzysty, „Misterio”, którą zwykł otwierać większość koncertów. Alternatywnie, podczas koncertów z Kemuelem Roigiem, w tej roli może pojawić się także „Azzura” lub „The Infinite Desire” z wydanego w 1998 roku albumu pod tym samym tytułem, w których bardzo istotna jest rola pianisty.

Repertuar autorski i Piazzolli uzupełniają kompozycje The Beatles. W 2013 roku Al Di Meola nagrał album, na który w całości złożyły się instrumentalne interpretacje jego ulubionych kompozycji autorstwa spółki Lennon & McCartney. Wykonywane do dziś na żywo hity takie jak „Because” i „She’s Leaving Home” to znakomity przykład wszechstronności i elastyczności gitarzysty, który niemal każdy styl muzyczny potrafi przekształcić w swój własny.

Oczywiście większości słuchaczy Al znany jest przede wszystkim ze słynnego gitarowego tria, z którym w latach 80-tych nagrał dwa albumy, w tym słynną koncertówkę „Friday Night in San Francisco”. To z tej płyty pochodzi genialnie połączone jego własne „Mediterranean Sundance” z „Rio Ancho” nieżyjącego już Paco de Lucii. Pierwsze dźwięki tego medleya już od 37 lat wywołują zawsze tak samo euforyczną reakcję publiczności oraz długie, gorące owacje na stojąco po wybrzmieniu ostatniego akordu.

Trasa rozpoczyna się już 2 listopada koncertem w krakowskim Kijów Centrum. Bilety na wszystkie koncerty są jeszcze dostępne w sprzedaży. Szczegółowe informacje o wydarzeniach, wraz z możliwością zakupu biletów, można znaleźć tutaj.

źródło: Tymoteusz Kociński / Koncertomania.pl
01-11-2018-15:30:00

Podziel się na facebooku!


newsy.