Aktualności

21-06-2019-10:20:00

30 lat... David Hasselhoff – „Looking for Freedom”

Fragment okładki omawianej płyty

Podziel się na facebooku!

Berlin, noc sylwestrowa 1989 roku. Na Placu Paryskim pod Bramą Brandenburską, po obu stronach zniesionego kilka tygodni wcześniej Muru Berlińskiego, tłumnie zgromadzeni mieszkańcy wschodniej i zachodniej części miasta świętują zjednoczenie. Kilkadziesiąt metrów ponad nimi, w koszu dźwigowym, David Hasselhoff śpiewa wielki przebój, który dla Niemców stał się hymnem wolności - „Looking for Freedom”, główny singiel z albumu pod tym samym tytułem, który obchodzi właśnie swoje 30 urodziny.

David Hasselhoff znany jest szerszej publiczności jako amerykański aktor, zaprzyjaźniony z przemądrzałym, gadającym samochodem w serialu „Knight Rider” (w Polsce emitowanym pod tytułem „Nieustraszony”) i biegający po kalifornijskiej plaży w czerwonych kąpielówkach w „Baywatch” (równie kreatywnie przetłumaczonym na polski jako „Słoneczny patrol”). Pod koniec lat 80-tych rozpoczął karierę muzyczną i osiągnął sukces, zwłaszcza w europejskich krajach niemieckojęzycznych. Po osiągnięciu sławy w Austrii i Szwajcarii, podbicie rynku niemieckiego stało się oczywistym kolejnym krokiem. Kluczem do serca niemieckiej publiczności miał być stary lokalny hit z lat 70-tych, „Looking for Freedom”,  napisany przez niemieckiego producenta Jacka White’a (właściwie: Horst Nußbaum) i brytyjskiego autora tekstów Gary’ego Cowtana.

„Looking for Freedom” wylansować pierwotnie usiłował debiutujący niemiecki piosenkarz Marc Seaberg w 1978 roku. Jednak piosenka stała się przebojem dopiero gdy kilka tygodni później wykonał ją popularny niemiecki piosenkarz Tony Marshall z niemieckimi słowami Jona Athana i pod zmienionym tytułem „Auf der Straße nach Süden” („W drodze na południe”). Obie wersje nagrano w Hansa Studio 2 w Berlinie i korzystały z tego samego podkładu instrumentalnego. Część ścieżek została ponownie użyta w 1989 roku, gdy David Hasselhoff z Jackiem White’m w roli producenta przygotowywali swoją wersję na jego trzeci album studyjny pod tym samym tytułem.

Album „Looking for Freedom” ukazał się 21 czerwca 1989 roku nakładem White Records i BMG Ariola. Zawierał 13 utworów będących mieszanką stylistyki europop, schlager i soft rock. Nagrań dokonano w Smash Tonstudio, Cool Cat Studio, Michael Boddicker Inc. Recording Studios, Image Recording Studios i Hansa Tonstudios, miksowanie albumu miało miejsce w Paradise Studio i Image Recording Studio, a mastering w Bernie Grundman Mastering. Album dotarł do piątej pozycji na austriackiej i niemieckiej liście (gdzie zdobył platynę) i trzeciej na szwajcarskiej (potrójna platyna).

Aż sześć kompozycji zdecydowano się wypuścić jako single: „Is Everybody Happy”, „Song of the Night”, „Flying on the Wings of Tenderness”, „Torero – Te Quiero”, „Lonely is the Night”, ale oczywiście największym przebojem było „Looking for Freedom”, które utrzymało się na pierwszym miejscu listy przebojów w Niemczech przez 8 tygodni i w Szwajcarii przez 4 tygodnie.

Na 7-calowym singlu „Looking for Freedom” znalazła się dodatkowo instrumentalna wersja hitu. Na 12-calowym singlu i wersji CD, oprócz instrumentalnej wersji, zawarto także wersję „maxi”, trwającą 5 minut i 32 sekundy, podczas gdy standardowa trwała 3 minuty i 55 sekund.

Nie należy doszukiwać się na tym albumie wyrafinowanej treści muzycznej. Uwodzicielska rockowa ballada „Lonely is the Night” brzmi jeszcze całkiem poprawnie, ale „Je’taime means I Love You” to niezły potworek, gdzie Hasselhoff brzmi jak zażynana świnia. Ogólnie jest to zbiór piosenek, które nikogo nie zdziwiłyby w repertuarze weselnym z myślą przewodnią „lata 80-te”, jak taneczna ballada „Flying on the Wings of Tenderness”. Jednak głównym punktem albumu jest oczywiście „Looking for Freedom”.

Tekst utworu traktuje o synu bogatego ojca, który rezygnuje z otrzymywania wszystkiego w życiu za darmo i pragnie sam zapracować na swoją pozycję w świecie. Słowa refrenu „I’ve been looking for freedom” (tłum. „Poszukuję wolności”) wyjątkowo rezonowały z marzącym o pojednaniu od lat podzielonym i sfrustrowanym społeczeństwem niemieckim. „Looking for Freedom” stało się wielkim hitem lata w Niemczech.

Zaledwie kilka tygodni po upadku Muru Berlińskiego w listopadzie 1989 roku odbył się słynny występ Davida nad Murem Berlińskim. Niemiecka stacja telewizyjna ZDF organizowała wielki koncert sylwestrowy. Tak się złożyło, że byłem tym gościem, który grał w serialu „Knight Rider”, i tym gościem, który zaśpiewał piosenkę zatytułowaną „Looking for Freedom” – wspominał David Hasselhoff w wywiadzie dla amerykańskiej stacji radiowej NPR w 2014 roku. Byłem za murem 8 lub 9 razy od 1987 roku, gdy promowałem moją muzyczną karierę z samochodem z „Knight Rider”. Nawet jeśli ludzie nie przychodzili dla mnie, to przychodzili dla auta. Miałem duży hit i zaprosili mnie żebym go zaśpiewał, a ja powiedziałem: ‘Tylko, jeśli będę mógł zaśpiewać na murze.’ A oni się zgodzili! Udział Davida w koncercie oficjalnie zatwierdzili kanclerz Republiki Federalnej Niemiec, Helmut Kohl oraz przywódca Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Erich Honecker.

David, ubrany w ikoniczny już dziś strój, którego głównymi elementami była wielka chusta we wzór z klawiatury pianina i czarna, skórzana kurtka z mrugającymi diodami, stanął na nietypowej scenie – niewielkim koszu dźwigowym i zaśpiewał „Looking for Freedom” wraz z tłumem, ponad którym się unosił. To był pierwszy raz, gdy Niemcy były pojednane i blisko milion fanów ze wschodniej i zachodniej części kraju stało razem na mrozie o północy, żeby zobaczyć mój występ – wspominał David w rozmowie z magazynem „TV Spielfilm” w 2004 roku. Przytłoczyły mnie emocje.

Występ ten był najważniejszym wydarzeniem kulturowym transformacji Niemiec. „Looking for Freedom” stało się hymnem nadziei dla ludności zamieszkującej Niemiecką Republikę Demokratyczną. David był już nie tylko wielką gwiazdą muzyki, stał się uosobieniem wolności, demokracji i dobra, a jego występ nad Murem – symbolem końca komunizmu w Europie Wschodniej. Sam Hasselhoff początkowo nie zdawał sobie sprawy, że występ będzie miał taki wpływ na postrzeganie historii przez społeczeństwo niemieckie. Uzmysłowił to sobie to dopiero, gdy na późniejszych koncertach w Niemczech zauważył trzymane przez fanów bannery z podziękowaniami za zburzenie muru. Naprawdę nie miałem pojęcia, czy to był żart, czy nie – wspominał David. Ale to nie był żart, to były podziękowania za upadek muru i za wspomnienia z dzieciństwa. Ludzie mówili mu, że „Looking for Freedom” było dla nich czymś więcej, niż popową piosenką - stało się ich „hymnem nadziei”.

Sylwestrowy koncert Davida stał się popularny także z powodu pewnego potencjalnie niebezpiecznego incydentu. W pewnym momencie David lekko nachylił się do publiczności przez barierkę i w tym samym momencie ktoś w tłumie rzucił w jego kierunku odbezpieczone sztuczne ognie. David o włos uniknął zderzenia z lecącym fajerwerkiem tylko dzięki temu, że się pochylał. Ten przeleciał mu nad głową, wylądował gdzieś za kadrem kamery i chwilę później eksplodował, a fragmenty osłonki wylądowały na kurtce Davida.

Występ bardzo pomógł Davidowi w karierze – był nadal jedną z największych gwiazd w Niemczech w latach 90-tych, a popularność podtrzymywał serial „Baywatch”. Na przestrzeni lat David wielokrotnie powracał do Berlina. Niemal 25 lat później, deweloper budowlany ujawnił plany rozebrania East Side Gallery - fragmentu nadal stojącego muru, który stał się jednocześnie galerią i pomnikiem. David osobiście przybył do Berlina, by pomóc ratować pozostały fragment muru ku pamięci tych, którzy zginęli, próbując go przekroczyć przed rokiem 1989. Pojechałem tam sam żeby podnieść świadomość, że nie można go całkowicie rozebrać – opowiadał Hasselhoff. Przyszło 10.000 ludzi, więc zaśpiewałem „Looking for Freedom” przez megafon. Poruszyło mnie to, że ludzie przyszli po 25 latach. W rozmowie z „Huffpost Live” w 2013 roku skwitował sprawę następująco: To nieco ironiczne, że byłem tam wtedy, kiedy mur upadał, a teraz jestem tutaj, by pomóc murowi nadal stać.


Tracklista:

1. „Is Everybody Happy”

2. „Lonely Is The Night"

3. „Je T'Aime Means I Love You"

4. „Sheltered Heart"

5. „Torero - Te Quiero"

6. „Yesterday's Love"

7. „Looking for Freedom"

8. „Flying on the Wings of Tenderness"

9. „Lady"

10. „Song of the Night"

11. „Avignon"

12. „After Manana Mi Ciello"

13. „Amore Amore (Elisabeth)"

źródło: Tymoteusz Kociński / Koncertomania.pl
21-06-2019-10:20:00

Podziel się na facebooku!