Pianohooligan / 24 preludia i improwizacje w Lublinie

Koncert Pianohooligan / 24 preludia i improwizacje w Lublinie - 07-03-2018

Koncert Pianohooligan / 24 preludia i improwizacje w Lublinie

Pianohooligan , Piotr Orzechowski , Philharmonic

07.03.2018 19:00

Lublin(Lubelskie) - Teatr Stary


Wystąpi:
Piotr Orzechowski (Pianohooligan) - fortepian

Jeden z najbardziej utalentowanych pianistów i utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Piotr Orzechowski, tworzący pod pseudonimem Pianohooligan, powraca z nową, niezwykle ciekawą propozycją. Po eksperymentach z Pendereckim i studiach nad oberkiem przyszedł czas na głęboki ukłon w stronę tradycji. Nawiązując do słynnych preludiów Jana Sebastiana Bacha, artysta zestawia kontrastowo utwory skomponowane oraz stworzone spontanicznie. Mamy zatem 24 preludia, muzyczne miniatury, którym odpowiadają 24 jazzowe improwizacje. Muzyczne inspiracje Pianohooligana tworzą niezwykły świat. To pełna panorama od współczesności, popularnych piosenek, przez Ravela, Debussy’ego, aż po rodzimy folklor, a to wszystko oczywiście pod sztandarem free jazzu.
Anna Drozd, kurator programu muzycznego w Teatrze Starym


W październiku 2017 ukazał się długo wyczekiwany album solowy Pianohooligana czyli Piotra Orzechowskiego pt. 24 Preludes & Improvisations. Wydawnictwo, będące podsumowaniem dotychczasowej działalności pianisty, zamyka cykl 3 produkcji solowych sygnowanych przez wytwórnię Decca Classics. 2-płytowy materiał zrealizowany został przy wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego i Polskiego Radia.
Piotr Orzechowski powraca z propozycją wielowymiarowego dzieła, na które składa się cykl 24 preludiów i odpowiadających im improwizacji. Swoją formą nawiązując do 24 preludiów i fug Jana Sebastiana Bacha, artysta omawia najważniejsze dla muzyki pojęcia jak konstrukcja, reguła czy kreacja, definiując je na nowo poprzez własną koncepcję improwizacji. Proces ten objawia się w kontrastowym zestawieniu utworów skomponowanych i tych stworzonych spontanicznie.

24 preludia to więc muzyczne miniatury, którym odpowiadają 24 improwizacje ułożone chromatycznie w 12 tonacjach koła kwintowego w trybach dur i moll. Nawiązanie do dzieła Bacha jest tu niczym innym jak ukłonem artysty w stronę tradycji i muzycznych zasad, z których, jego zdaniem, nie powinniśmy rezygnować, a wykorzystać jako jedno z narzędzi.
Album dostarcza słuchaczowi ogromną ilość muzycznych doznań, konglomerat pianistycznych technik i stylistyk, zjednoczonych pod sztandarem muzyki wolności – jazzu.

„To inny, fascynujący gatunek „europejskiego" jazzu; niezwykle twórczy, wymagający perfekcyjnego wykonania i niełatwy w odbiorze. Kapitalne!”
Ryszard Borowski, Jazz Forum

“Orzechowski tworzy swój zbiór, nie stosując się do żadnych reguł. Wkłada w niego całego siebie. Moje skojarzenia budują całą panoramę współczesności, od początków XX wieku.”
Jacek Hawryluk, Polskie Radio

Dawno nie czułem się tak nie tyle poruszony, co wręcz wstrząśnięty muzyką.
Maciej Nowotny, Polish Jazz Blogspot

Biogram artysty ze strony www.pianohooligan.com

PIOTR ORZECHOWSKI ‘PIANOHOOLIGAN’
Rocznik 1990. Pianista, improwizator, kompozytor. Absolwent Berklee College of Music. Laureat wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, okrzyknięty przez krytykę „najbardziej kreatywnym i bezkompromisowym artystą młodego polskiego jazzu”. Po głośnym zwycięstwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition 2011 występuje na całym świecie, a każda jego płyta staje się wydarzeniem. Jego twórczość, stanowiąca syntezę gatunków, wymyka się prostym klasyfikacjom i nie daje zaszufladkować.
Artysta porusza się z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, nierzadko zacierając ich granice. Tak było w przypadku okrzykniętego sensacją fonograficzną debiutu płytowego pt. Experiment: Penderecki (Decca/Universal, 2012), będącego próbą znalezienia rdzenia stylu Krzysztofa Pendereckiego poprzez przełożenie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian. Podobnie i drugi album solowy pt. 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014), twórczo analizujący poszczególne elementy polskiego tańca – oberka, został rozpięty stylistycznie między gatunkami: muzyką ludową, współczesną i jazzem.
Jako lider formacji High Definition Quartet artysta poszerza koncepcję wykonawczą zespołu jazzowego, co znajduje potwierdzenie w kolejnych szeroko nagradzanych albumach: debiutanckiej płycie pt. Hopasa (EmArcy Records / Universal, 2013) z własnymi kompozycjami, czy drugim, będącym autorską aranżacją muzyki Witolda Lutosławskiego, krążku pt. Bukoliki (ForTune, 2015), który niedługo po premierze znalazł się na prestiżowej liście najlepszych polskich płyt wszechczasów magazynu Jazz Forum.
Oprócz działalności solowej jako pianista jazzowy, Piotr Orzechowski występuje jako solista w repertuarze klasycznym z wiodącymi polskimi orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, czy Orkiestrą Kameralną AUKSO. Wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis wydał album pt. Bach Rewrite (Decca/Universal, 2013) z koncertami klawesynowymi J.S. Bacha wykonanymi na pianinie elektroakustycznym Rhodesa.
Współpracował z gigantami muzyki współczesnej, jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Występował z wybitnymi postaciami światowego jazzu, takimi jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza, czy Michał Urbaniak. Ma na swoim koncie projekty z innymi wielkimi osobowościami świata muzyki jak, m.in.: Adrian Utley z Portishead, Agata Zubel, Carlos Zíngaro, Skalpel, Jacek Kochan, William Basinski, Fennesz, czy Krzysztof Knittel.
W październiku br. nakładem Decca/Universal ukazała się trzecia solowa płyta Piotra Orzechowskiego pt. 24 Preludes & Improvisations, będąca próbą analizy idiomu improwizacji. 2-płytowe wydawnictwo stanowi podsumowanie dotychczasowej działalności artysty.



Powiązane