Koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019 Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie

Bilety na koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019 Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie - 16-09-2018

Koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019 Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie

Polska Orkiestra Radiowa , Chór Filharmonii Narodowej , Andrzej Lampert , Michał Klauza , Wioletta Chodowicz , Dariusz Machej , Stanisław Kuflyuk , Ryszard Minkiewicz

16.09.2018 18:00

Warszawa(Mazowieckie) - Polskie Radio Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego



Organizatorzy: Polska Orkiestra Radiowa i Program 2 Polskiego Radia
Współorganizator: Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Wykonawcy:
Wioletta Chodowicz (sopran) - Hagith
Ryszard Minkiewicz (tenor) - Stary Król
Andrzej Lampert (tenor) - Młody Król
Dariusz Machej (bas-baryton) - Arcykapłan
Łukasz Rosiak (baryton) - Lekarz

Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego
Polska Orkiestra Radiowa
Michał Klauza - dyrygent
 
Program:
Karol SZYMANOWSKI – Hagith. Opera w 1 akcie op. 25*

* wersja koncertowa

Bilety w cenie: 35 zł normalne, 25 zł ulgowe (dla emerytów, rencistów studentów i uczniów)
 
Wioletta CHODOWICZ (sopran) - laureatka Paszportu Polityki w 2010 roku za "...wstrząsającą kreację Katii Kabanovej (…), za fenomenalną technikę wokalną, wybitny talent aktorski, doskonałe wyczucie tekstu i prawdę sceniczną". Wcześniej, w sezonie 2005/2006, za osiągnięcia artystyczne otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną w kategorii osobowość twórcza.
Wioletta Chodowicz jest absolwentką wrocławskiej Akademii Muzycznej, na której z wyróżnieniem ukończyła studia wokalne. Zadebiutowała w 2002 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w "Weselu Figara" W.A.Mozarta, a kolejne jej kreacje na tej scenie to Donna Elvira w "Don Giovannim" oraz Bogna w "Legendzie Bałtyku" Nowowiejskiego.
W latach 2003-2008 jako solistka Opery Wrocławskiej kreowała na jej scenie główne role m.in. Paminy w "Czarodziejskim Flecie" oraz Fiordiligi w "Cosi fan tutte" W.A. Mozarta, Mimi w "Cyganerii" G. Pucciniego, tytułowej Halki w operze St. Moniuszki, Agathe w "Wolnym strzelcu" C. M. von Webera, tytułowej Hagith w operze Karola Szymanowskiego, Helmwige w "Walkirii" Richarda Wagnera.
Od 2004 roku związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie dała się poznać jako tytułowa Halka w operze St. Moniuszki, Donna Anna w "Don Giovannim" oraz Hrabina w "Weselu Figara" W. A. Mozarta, Marie w "Wozzecku" A. Berga, tytułowa Katia Kabanova Leoša Janačka, Marta w "Pasażerce" M. Weinberga oraz Balladyna w "Goplanie" W. Żeleńskiego.
Występowała też na scenach teatrów europejskich, w tym m.in. Narodni Divadlo w Pradze (Tatiana w "Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego i tytułowa Rusałka A. Dvořáka), Narodni Divadlo Moravskoslezske w Ostravie (Katia Kabanova), Welsh National Opera w Cardiff (Marie w "Wozzecku" A.Berga), Glyndebourne Opera ("Rusałka" Antonína Dvořáka ), a także gościła na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie jako Cio-Cio-San w "Madamie Butterfly".
Od 2015 roku Wioletta Chodowicz jest solistką Opery Krakowskiej, gdzie występuje m.in. jako tytułowa Madama Butterfly, Hrabina w "Weselu Figara", Micaela w "Carmen" czy Elżbieta w "Tannhäuserze".
Artystka jest też gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych, takich jak: Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu czy Cervantino Festival w Guanajuato (Meksyk). Koncertuje z takimi orkiestrami jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, orkiestry Filharmonii Poznańskiej i Krakowskiej. Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach  "Marii" Romana Statkowskiego, "Giovanny d’Arco" G. Verdiego, "Zamku na Czorsztynie" K. Kurpińskiego, "Requiem" Gabriela  Fauré, IX Symfonii i "Missa solemnis" L. van Beethovena, "Te Deum" A. Brucknera, "Requiem" G. Verdiego, III Symfonii "Pieśń o nocy" K. Szymanowskiego, III Symfonii "Pieśni żałosnych" M. Góreckiego,
"Das klagende Lied" oraz II i VIII Symfonii G.Mahlera, "Vier letzte Lieder" R. Straussa, a także dzieł K. Pendereckiego: "Polskie Requiem", "Te Deum", "Strofy" oraz "Pieśni zadumy i nostalgii".
Współpracowała z wybitnymi dyrygentami takimi jak: Jacek Kaspszyk, Marc Minkowski, Valery Gergiev, Stanisław Skrowaczewski, Tomaš Hanus, Jakub Hrůša, John Fiore, Gabriel Chmura, Łukasz Borowicz, Friedrich Haider, Lothar Koenigs, Antoni Witt, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Ola Rudner.
Artystka ma w dorobku nagrania płytowe: "Giovanna d’Arco" Giuseppe Verdiego (CD, Polskie Nagrania/Filharmonia Poznańska, 2012), "Maria" Romana Statkowskiego (CD, Warner Music Poland, 2010), "Quo vadis" Feliksa Nowowiejskiego (CD, CPO, 2017), "Hagith" Karola Szymanowskiego (DVD, DUX, 2008) i "Manru" Ignacego Jana Paderewskiego (DVD, DUX, 2010).

 
Ryszard MINKIEWICZ - absolwent Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego tej samej uczelni (dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Piotra Kusiewicza).
Jest laureatem nagrody specjalnej na III Konkursie Wokalnym im. A. Sari w Nowym Sączu za wykonanie współczesnej liryki wokalnej. W 1992 r. został laureatem III Nagrody (I nagrody jury nie przyznało) XXXVIII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie, otrzymując równocześnie nagrodę Syndykatu Dyrektorów Teatrów Francuskich.
Współpracuje z wieloma teatrami operowymi i muzycznymi m.in. Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Krakowską, Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Wrocławską. Ma w swoim repertuarze role w dziełach G.Rossiniego (Almaviva - "Cyrulik Sewilski", Don Ramiro - "La Cenerentola"), W.A. Mozarta (Don Ottavio - "Don Giovanni"), G. Donizettiego (Ernesto - "Don Pasquale"), St.Moniuszki (Damazy - "Straszny Dwór"), P. Czajkowskiego (Leński - "Eugeniusz Oniegin", Czekaliński - "Dama Pikowa"), G. Verdiego (Casio - "Otello", Alfred "La Traviata"), R. Wagnera (Steuermann - "Latający Holender"), A.Berga (Andres – "Wozzeck"), R.Straussa  (Narraboth i Izraelita – "Salome", Tanzmeister  - "Ariadne auf Naxos"), B. Brittena (Chór Męski – "Gwałt na Lukrecji"), K. Szymanowskiego (Pasterz - "Król Roger"), K. Pendereckiego (Cotice - "Ubu Rex", Jedidia Potter - "Czarna Maska") J. Straussa (Eisenstein - "Zemsta Nietoperza"), G. Gershwina  (Sporting Life - "Porgy and Bess"),  L. Bernsteina (Tony - "West Side Story").
Często gości na różnorodnych festiwalach muzycznych, zarówno w kraju, jak i za granicą (festiwale muzyczne w Tallinie, Moskwie, Paryżu; Gaude Mater, w Częstochowie, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Praska Wiosna, BBC Proms, Salzburgerfestspiele, Festiwal Operowy Telewizji Mezzo, Festival de Musica de Canarias - Las Palmas i inne).
Koncertował w wielu renomowanych salach między innymi: Royal Albert Hall - Londyn, Théâtre des Champs-Elysées - Paryż, Felsenreitschule - Salzburg, Konzerthaus Wien, Filharmonia Berlińska, Filharmonia w Pradze, Filharmonia w Bratysławie, Théâtre Musical de Paris - Châtelet, Festival Hall - Osaka, NHK Hall - Tokyo, Teatr Bolszoj - Moskwa. Stale współpracuje z niemal wszystkimi polskimi filharmoniami i orkiestrami symfonicznymi. Śpiewał z takimi zespołami, jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej - Warszawa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia - Katowice, Orchestr National de France - Paryż, CBSO Orchestra - Birmingham, Rundfung-Sinfonie-Orchester Berlin, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Orchestra Sinfônica do Estado de Sāo Paulo, Filharmonia w Bratysławie, prowadzonymi przez m.in. sir Y. Menuhina, sir S. Rattle, Ch. Dutoit, M. Janowskiego, V. Giergiewa, K.Pendereckiego, J. Krenza, A. Wita, K. Korda, J. Kaspszyka, Jose Maria Florencio, K. Stryję, St. Stuligrosza.
Latem 1998 r. R. Minkiewicz zaproszony został przez angielską firmę płytową EMI do nagrania partii Pasterza w operze K. Szymanowskiego "Król Roger". W tym czasie odbył cykl koncertów na największych festiwalach muzycznych w Europie promujących to nagranie. Brał udział w licznych inscenizacjach tej opery zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Ma na swoim koncie wiele nagrań dokonanych dla potrzeb Polskiego Radia lub jako rejestracje płytowe CD. Wziął  udział w monograficznym nagraniu wszystkich dzieł orkiestrowych K. Szymanowskiego, wykonując cykle pieśni tego kompozytora. Został zaproszony przez Brytyjską Telewizję BBC do udziału w realizacji filmu poświęconego życiu i twórczości K. Szymanowskiego. Brał udział w koncertach transmitowanych na żywo, w ramach Europejskiej Unii Radiowej. Nagrania z udziałem R. Minkiewicza uzyskały liczne nagrody i wyróżnienia zarówno w Polsce,  jak i  na świecie. W kręgach muzycznych znany jest,  jako artysta specjalizujący się w wykonywaniu  muzyki K. Szymanowskiego i innych twórców XX i XXI wieku, między innymi: I. Strawińskiego, J. Tavenera, B. Brittena, K. Pendereckiego. Jest laureatem Nagrody Teatralnej Miasta Gdańska za rok 2016 w kategorii rola męska za rolę Jedidji Pottera w operze Krzysztofa Pendereckiego "Czara Maska"  w reżyserii Marka Weissa na scenie Opery Bałtyckiej.
Ryszard Minkiewicz jest profesorem sztuk muzycznych i pracuje w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, prowadząc klasę śpiewu solowego. W latach 1996-2002 był Prodziekanem  Wydziału Wokalno - Aktorskiego, od 2008 do 2012 roku pełnił funkcję Dziekana tego Wydziału. Od września 2012 roku piastuje stanowisko Prorektora ds. artystycznych i współpracy z zagranicą macierzystej uczelni.
 
Andrzej LAMPERT (tenor) - urodził się w Chorzowie, gdzie ukończył wydział wokalny Państwowej Szkoły Muzycznej II st., aby następnie studiować w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zainteresowania tą dziedziną zaowocowały wygraniem konkursu "Szansa na sukces",  w którym śpiewał również repertuar klasyczny i wieloma występami w TV oraz nagraniem szeregu płyt, m.in. z
zespołem PIN. W roku 2008 dokonał nagrania z Sarah Brightman , które znalazło się w rozszerzonej wersji albumu Symphony. W tym samym roku Andrzej Lampert ukończył z wyróżnieniem wydział wokalno-aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie  (śpiew solowy u Janusza Borowicza). Od 2011 roku pozostaje pod stałą opieką wokalną Heleny Łazarskiej.
 Andrzej Lampert jest laureatem kilku konkursów wokalnych:  m.in. III Konkursu im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, XV  Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, XV  Imrich Godin International Vocal Competition Iuventus Canti we Vrablach na Słowacji.
W 2013 roku wystąpił na koncercie w ramach Salzburger Festspiele jako jeden z 10 nagrodzonych - z pośród ponad 1100 kandydatów różnych dyscyplin - Sommerakademie Mozarteum. Sukces ten powtórzył w następnym, 2014 roku.
W operze zadebiutował w 2010 na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu partią Alfreda w "Traviacie" G. Verdiego, a w 2013 roku na tej samej scenie wystąpił jako Leński w "Eugeniuszu Oneginie" P.Czajkowskiego, będąc już wówczas stałym Solistą Opery Krakowskiej. Debiutował w niej jako Pinkerton ("Madama Butterfly") i śpiewał kolejno partie: Nemorina ("L’ elisir d’ amore"), Barinkaya ("Der Zigeunerbaron"), Parysa ("La belle Helène"), Alfreda ("Traviata"), Leńskiego ("Eugen Oniegin"),Walthera ("Tanhäuser"), Don Narciso ("Il Turco in Italia")  oraz Ernesta ("Don Pasquale").
Występuje we wszystkich teatrach operowych w kraju, gdzie śpiewa również jako Nadir w "Poławiaczach Pereł" czy Romeo w przedstawieniach "Romeo i Julia".
Za granicą w 2014 roku wystąpił jako Alfred w serii przedstawień wraz z premierą "Traviaty" w Operze Narodowej w Montpellier, we Francji, a w następnym roku jako Tamino w "Zauberflöte" w Baden,  w Austrii.
W roku 2019 wystąpi jako Paterz w nowej produkcji "Króla Rogera" K. Szymanowskiego w Operze w Grazu w Austrii a następnie zadebiutuje w Operze Narodowej jako Lenski w "Eugieniuszu Onieginie".
Zainteresowania Lamperta sprawiają, że ma on także na swym koncie szereg wykonań koncertowych i oratoryjnych w kraju, a także np. w Kanadzie, Austrii  czy w  Niemczech.
Dużym sukcesem było w 2014 roku wykonanie w Wiedniu arii wraz z partią Ewangelisty w Pasji św. Mateusza J.S. Bacha pod dyrekcją Conrada Artmüllera, które zaowocowało zaproszeniem go w następnym roku do zaśpiewania partii tenorowej w Pasji św. Jana J.S. Bacha w Salzburgu.
W 2018 r wystąpi wraz z Filharmonią Lizbońską w Lizbonie oraz w szeregu koncertów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Lampert dokonał szeregu nagrań. Warto tu m.in. wymienić udział w jedynym istniejącym nagraniu opery S. Moniuszki "Paria" (wydawnictwo DUX). W maju 2018 uczestniczył w nagraniu Petite Messe Solenelle w Filharmonii Narodowej, zaś w październiku otworzy sezon artystyczny w NOSPR podczas wykonania a następnie wspólnego nagrania III Symfonii Szymanowskiego.
W czerwcu 2018 otrzymał „Złotą płytę” współuczestnictwo w nagraniu płyty Zbigniewa Wodeckiego „Dobrze że jesteś”.
W roku 2017 został laureatem XI Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Śpiewak Operowy.
W roku 2018 otrzymał nagrodę im. Zbigniewa Grucy „Dziennika Teatralnego” za rolę Romea w spektaklu „Romeo i Julia” oraz „Złotą Maskę” za rolę wokalno-aktorską Romea w tym samym spektaklu operowym w Operze Śląskiej.
 
Dariusz MACHEJ (bas) - ukończył Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Włodzimierza Zalewskiego w 2000 roku. Swoją sztukę wokalną doskonalił na kursach mistrzowskich u prof. Ryszarda Karczykowskiego i Williama Mateuzziego. Jest laureatem III Nagrody oraz Nagrody dla najlepszego basa na VI Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu. Od 1997 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie zadebiutował w roli Don Magnifica w operze G. Rossiniego "La Cenerentola".
Dariusz Machej współpracuje z Teatrem Wielkim Operą Narodową, Wuppertaler Buehnen, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Bałtycką, Operą Krakowską. Występował gościnnie m.in. w Oper Frankfurt am Main, Litewskiej Operze Narodowej w Wilnie, Theater der Stadt Koblenz, Wienerkammeroper. Do jego czołowych partii operowych należą Figaro w "Le nozze di Figaro",  Leporello w "Don Giovannim" W. A. Mozarta,  Dulcamara w "L’elisir d’amore" oraz partia tytułowa w "Don Pasquale" G. Donizettiego, Śmierć w "Der Kaiser von Atlantis" V. Ulmana, Kaspar w "Der Freischütz" C.M. Webera, a także wiodące postaci w operach G. Rossiniego – Don Bartolo w "Il barbiere di Siviglia", Don Magnifico w "La Cenerentola", Selim w "Il Turco in Italia", Mustafa w "L’Italiana in Algieri".
Dariusz Machej uczestniczył w licznych festiwalach muzycznych takich jak: Rossini Opera Festival (Pesaro), Festival de Musique de Strasburg, Festival Belcanto Rossini in Wildbad (Niemcy), Letni Festiwal Euroradia/ EBU Summer Festival (Warszawa), Festival di Musica Sacra Anima Mundi (Piza), Mai Festspiele (Wiessbaden), Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Bydgoski Festiwal Operowy, Festiwal im. Adama Didura (Sanok). Brał udział w światowych prawykonaniach oper: "Katzelmacher" Kurta Schwertsika (Wuppertal, 2003) i "Iwony księżniczki Burgunda" Zygmunta Krauzego (Paryż, 2004).
Dariusz Machej występował pod batutą takich dyrygentów jak: Łukasz Borowicz,Grzegorz Berniak, Kai Bumann,Gabriel Chmura, Will Crutchfield,Zbigniew Graca, Jose Maria Florencio, Lionel Firend, Hilary Griffiths, George Hanson, Friedrich Heider ,Paweł Kotla, Jean Claude Malgoire, Alessandro de Marchi ,Marc Minkowski, Carlo Montanaro, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Grzegorz Nowak,Tadeusz Karolak, Jacek Kaspszyk, Michał Klauza,Tadeusz Kozłowski,Carlo Rizzi, Ruben Silva, Simon Standage, Andrzej Straszyński, Tadeusz Strugała,  Stefan Soltesz, Alberto Zedda. Pracował z wieloma reżyserami, wśród których znajdują się m. in.: Laco Adamik, Achim Freyer, Jerzy Gruza, Grzegorz Jarzyna, Peter Mussbach, Ryszard Peryt, Pier Luigi Pizzi, Beata Redo-Dobber, Emilio Sagi ,Jitka Stokalska,Mariusz Treliński, Johannes Weigand, Krzysztof Warlikowski, Marek Weiss, Michał Znaniecki.
Dariusz Machej występuje w repertuarze oratoryjnym i pieśniarskim. Brał udział w licznych transmisjach radiowych i telewizyjnych (RAI, Südwestrunkfunk, Polskie Radio, TVP, Polsat). Dokonał nagrań dla firm fonograficznych (Naxos, ROF, Bongiovanni, DUX, Radiowa Agencja Fonograficzna) oraz archiwum Polskiego Radia.
 
Łukasz ROSIAK (baryton) - absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego. Laureat prestiżowych konkursów wokalnych, m.in.: Konkursu im. Edmunda Kossowskiego w Warszawie (2003), Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu (2005) oraz Konkursu im. Hariclei Darclée w Rumunii (2005). Od 2007 roku solista Opery Wrocławskiej.
W repertuarze scenicznym posiada partie m.in. w Weselu Figara (Hrabia, Figaro) i Czarodziejskim Flecie (Papageno) Mozarta, Napoju Miłosnym (Belcore) Donizettiego, Borysie Godunowie (Szczełkałow, Rangoni) Musorgskiego, Pajacach (Silvio) Leoncavalla, Cyganerii (Schaunard, Marcello)  i Turandot (Ping) Pucciniego, Zemście Nietoperza (Eisenstein) J.Straussa i Aniołach w Ameryce (Prior Walter) Eötvös’a. Wykonuje repertuar pieśniarski i koncertowy. Współpracuje z wieloma znakomitymi artystami i instytucjami kultury w kraju i za granicą.