Bastarda "Nigunim" w Poznaniu

Bilety na koncert Bastarda "Nigunim" w Poznaniu - 11-03-2020

Koncert Bastarda "Nigunim" w Poznaniu

Bastarda

11.03.2020 20:00

Poznań(Wielkopolskie) - Dragon


BASTARDA to zespół powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Grupa wydawniczo i środowisko związana z wytwórnią Lado ABC, jest również partnerem międzynarodowego projektu badawczego HERA "Sound Memories. The Musical Past in Late- Medieval and Early Modern Europe." (www.soundme.eu). Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm, improwizując wokół archaicznych melodii, komponując na ich podstawie nowe utwory - budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierając do jej uniwersalnego, duchowego wymiaru. Muzyka Bastardy to współczesna, oryginalna wypowiedź artystyczna wsparta na bogatych tradycjach muzycznych.

Bastarda ma w repertuarze dwie płyty:
1. "Promitat eterno" (Lado ABC 2017), podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 - ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Muzycy posiłkując się metodą "viola bastarda", czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii - osiągnęli niezwykle oryginalny głos w interpretacji muzyki Piotra z Grudziądza.
2. "Ars moriendi" (Lado ABC 2019) w całości poświęconemu tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej, w której śpiewy chorałowe, psalmy pokutne, litanie, motety przeplatały się podczas całego rytuału w głęboko symboliczny sposób. Bastarda przeistacza ten dawny muzyczny rytuał: kilkusetletnie śpiewy chorałowe rozbijają się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. To, co pozostało, to współczesna medytacja nad śmiercią. Opieka merytoryczna oraz dobór repertuaru przygotowane zostały przez wybitnego muzykologa Antonio Chemottiego. Pojawiają się tu min. kompozycje C. Festa, J. Desprez, G. du Fay, C. de Morales.
3. "Nigunim" (Multikulti Projekt 2020) trzeci album poświęcony mistycznym pięśniom chasydzkim z XVIII i XIX wieku - nagrany został na żywo w studiu koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, w ramach festiwalu "Muzyka Wiary Muzyka Pokoju". Muzycy czerpiąc głównie ze spuścizny chasydzkiej dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów
Moshe Bieregowskiego - odkrywają piękno dawnych, żydowskich melodii - opracowując je w specyficzny dla siebie sposób i filtrując przez unikatowy, ukształotowany już język zespołu. Dla Bastardy niezwykle inspirująca jest również wewnątrzmuzyczna siła narracyjna Nigunów. Bez słów opowiadają o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia.

ENGLISH
Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński and Michał Górczyński are Warsaw based musicians with close ties to Lado ABC record label and LADO Cultural Assotiation (www.ladoabc.com). Bastarda Trio is also an associate partner of HERA's international project "Sound Memories. The Musical Past in Late-Medieval and Early Modern Europe" (www.soundme.eu). The group recorded two albums with new and original interpretations of medieval and renaissance music:
1. "Promitat eterno" (Lado ABC 2017) - new interpretation of medieval music by Petrus Wilhelmi de Grudencz (b. 1392).
2. "Ars moriendi" (Lado ABC and Time Released Sound, 2019) - musical transfiguration of medieval and early modern death rituals with compisitions by C. Festa, J. Desprez, G. du Fay, C. de Morales.

Paweł Szamburski, Tomasz Pokrzywiński, and Michał Górczyński - coming from different backgrounds (jazz, classical, film music) using clarinet, cello and contrabass clarinet created unique musical texture and beautifully reinterpreted centuries-old music. Fragmenting the chants, using "viola bastarda" technique and disrupting the counterpoint of early polyphony BASTARDA implodes into minimalism and gives us a modern meditation on early music. Bastarda is interested in demonstrating how early music can sound today, filtered through personal and contemporary musical experiences. The group share their knowledge with audience from all around the world and also scholars, taking part in project meetings and debates, as well as playing live improvised music inspired by the ongoing research of the early music period. Thanks to their collaboration with Bastarda, musicologists are able to experience what makes late-medieval and early-modern music attractive for modern jazz musicians and their audiences today. In 2020 musicians released their third album delving into Hasidic "Nigunim". These mystical Jewish songs, almost always sung without lyrics, originated in the Hasidic revival movement of the 18th century and often drew from local music patterns and traditions. Ecstatic dancing and singing of nigunim was a way for the Hasidim to enter "the chamber of God". Drawing mainly from the legacy of the Modzitz dynasty, as well as from the collection of Hasidic songs discovered by the musicologist Moshe Bieregowski, Bastarda brings out the beauty of Jewish melodies, filtering them through its unique and mature artistic language.

Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl