NOSPR kameralnie / Grupa dęta blaszana NOSPR w Katowicach


Program
Aaron Copland
„Fanfare for the Common Man”
Jean Sibelius
Poemat symfoniczny „Finlandia” op. 26 (oprac. na 4 trąbki, 4 waltornie, 4 puzony, tubę i perkusję: Steven Verhelst)
Edward Elgar
IX Wariacja „Nimrod” z cyklu Wariacje „Enigma” op. 36 (oprac. na 4 trąbki, 4 waltornie, 4 puzony, tubę i perkusję: Steven Verhelst)
Modest Musorgski
„Obrazki z wystawy” (oprac. na zespół instrumentów dętych blaszanych: Elgar Howarth)

Wykonawcy
Grupa dęta blaszana:
Benedykt Matusik – trąbka
Stanisław Dziewior – trąbka
Piotr Nowak – trąbka
Piotr Pyda – trąbka
Antoni Adamus – trąbka
Kamil Jurkiewicz – trąbka
Krzysztof Tomczyk – waltornia
Mariusz Ziętek – waltornia
Paweł Cal – waltornia
Damian Walentek – waltornia
Tomasz Hajda – puzon
Michał Mazurkiewicz – puzon
Jarosław Meisner – puzon
Zdzisław Stolarczyk – puzon basowy
Jakub Urbańczyk – tuba
Jakub Sznajder – tuba
Wojciech Morcinczyk – kotły
Michał Żymełka – perkusja
Piotr Połaniecki – perkusja
Dariusz Brauhoff – perkusja

„Jest w orkiestrach dętych jakaś siła” – zwłaszcza, kiedy zabrzmi „blacha” NOSPR wsparta przez perkusistów zespołu! Fanfara dla zwykłego człowieka Aarona Coplanda na taki właśnie skład to utwór, który dawać miał siłę amerykańskim żołnierzom podczas II wojny światowej. Kompozytor chciał, aby w czasach pokoju wykonywać go przy okazji tak zwanego Tax Day, czyli w dniu płacenia podatków przez zwykłych obywateli.
Obrazki z wystawy aż prosiły się o opracowanie na zespół dęty, bo to właśnie te instrumenty świadczą o kolorycie muzyki Modesta Musorgskiego. Finał cyklu stanowi wizja wielkiej bramy w Kijowie – zaprojektowanej przez malarza Wiktora Hartmanna, ale nigdy niezbudowanej przez Rosjan. Zaraz obok Finlandia Jeana Sibeliusa i Nimrod z Wariacji „Enigma” Edwarda Elgara – portret biblijnego despoty, któremu nie udało się zbudować wieży sięgającej nieba. Muzyka ma swoje znaczenia – ważne, żeby niosła nadzieję zwykłemu człowiekowi.
[Adam Suprynowicz]

*******