Powitanie wiosny - koncert symfoniczny w Zielonej Górze

Bilety na koncert Powitanie wiosny - koncert symfoniczny w Zielonej Górze - 14-04-2023

Powitanie wiosny - koncert symfoniczny w Zielonej Górze

Piotr Pawlak , Jan Miłosz Zarzycki

14.04.2023 19:00

Zielona Góra(Lubuskie) - Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda


14.04 godz. 19.00
Powitanie wiosny
Koncert symfoniczny
 
Piotr Pawlak – fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej
Jan Miłosz Zarzycki – dyrygent
 
Ludomir Różycki
Stańczyk op. 1
Edward Grieg
Koncert fortepianowy a-moll op. 16
Robert Schumann
I Symfonia B-dur op. 38 („Wiosenna”)
 
„Wiosenna” to pierwsza z czterech symfonii niemieckiego kompozytora. Powstała niedługo po ślubie z Clarą Wieck. Niewątpliwie szczęśliwy okres w życiu kompozytora przyczynił się do powstania dzieła odmiennego w dotychczasowej twórczości. Wcześniej Schumann pisał przede wszystkim utwory na fortepian oraz kameralne. Nie dziwi więc fakt, że Pierwsza otwiera nie tylko nowy rozdział w jego twórczości, ale i staje się inspiracją dla kolejnych pokoleń. Dość powiedzieć, że Symfonia była bodźcem dla Benjamina Brittena, jak i dla twórców filmu o Schumannie, którzy właśnie tak nazwali swoją produkcję.  
 
Impulsem do powstania scherza symfonicznego Stańczyk¸ był słynny obraz Jana Matejki. W poemacie Różyckiego zauważalne są wpływy muzyki R. Straussa i Wagnera. Barwną i urozmaiconą instrumentacją kompozytor odmalowuje, uchwycony przez Matejkę na malowidle wizerunek najsłynniejszego polskiego błazna. Mimo użytych znakomitych środków, wyczucia formy, inwencji, dzieło nie bywa często wykonywane. Tym większa radość, że zielonogórska publiczność usłyszy tak wybitną kompozycję. 
 
Koncert a-moll – najsłynniejsza obok muzyki do Peer Gynt– to   najczęściej wykonywana kompozycja norweskiego twórcy, nazywanego „Chopinem północy”. Mimo miażdżącej krytyki lipskiej krytyki, która usłyszała go po raz pierwszy kilka miesięcy po napisaniu utworu, cieszy się wielką popularnością i po dziś dzień jest w repertuarze  niemal każdego koncertującego pianisty.
 
Piotr Pawlak
Kształci się w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Koncertował, m.in.: w USA, Rosji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemczech, na Litwie, na Węgrzech, w Gruzji, Danii, Belgii, Czechach, Austrii oraz w wielu miastach Polski, a w październiku 2019 odbył tournée po Chinach. Występował z orkiestrami Filharmonii Dolnośląskiej, Świętokrzyskiej, Bałtyckiej, Podkarpackiej, Zachodnioczeskiej, Ningbo oraz Filharmonią Kameralną Sopot. Był stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji Narodowej, Prezesa Rady Ministrów, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska oraz stypendium ufundowanego przez Krystiana Zimermana. W 2018 roku otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną w kategorii Pomorska Nadzieja Artystyczna, a w 2019 Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, zdobył m.in. I nagrodę i nagrodę za najlepszą improwizację na XI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Darmstadt (2017), II nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodych Pianistów w Pekinie (2016), II nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019), I nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” w Krakowie (2019), II nagrodę (I nie przyznano) na VIII Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Budapeszcie (2018) czy I nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Wirtuozów im. Leopolda Godowskiego (2017). Brał udział w XVII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz jest zakwalifikowany do XVIII Konkursu (2021) jako laureat drugiej nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020). Gra również na organach, improwizuje oraz jest laureatem międzynarodowych olimpiad matematycznych.
 
Jan Miłosz Zarzycki
W roku 1994 r. uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury prof. Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak: Seiji Ozawa, Kurt Masur, Claudio Abbado. Jest również absolwentem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (1990), jako skrzypek został laureatem licznych konkursów muzycznych. Ukończył też Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
 
W roku 1988 objął kierownictwo Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach, w latach 1992-1993 współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu. W kwietniu 1994 r. wziął udział w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, gdzie zajął ex aequo I miejsce, a także otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, m.in. nagrodę orkiestry. W roku 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, którego konsekwencją było tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego. Jan Miłosz Zarzycki jest także finalistą i laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech.
Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną. Jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.
Dyrygował wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA, Kanadzie, Portugalii, Meksyku, Libanie, Hiszpanii, Norwegii, Belgii, Litwie i Białorusi. Ma w swoim dorobku dwadzieścia dwie nagrane płyty, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, pięć zostało nominowanych do nagrody FRYDERYK, a trzy do International Classical Music Awards. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych m.in. European Union Conducting Competition (2018), International Conducting Competition Città di Brescia-Giancarlo Facchinetti (2019, 2021), Arthur Nikisch Conducting Competition (2020), I Concurso Internacional de Dirección de Orquesta „Universidad de Almería" (2021).
Ma w swoim dorobku trzynaście nagranych płyt, w tym czetery – nominowane do Nagrody Muzycznej „Fryderyk” i dwie – do International Classical Music Awards. W 2008 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług dla polskiej kultury muzycznej, w roku 2011 – dyplomem za wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa Fryderyka Chopina, a w 2013 brązowym medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W roku 2013 został odznaczony Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Otrzymał też Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. W 2014 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych.