"Uprowadzenie z Seraju" W. A. Mozart - 32. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Bilety na "Uprowadzenie z Seraju" W. A. Mozart - 32. Festiwal Mozartowski w Warszawie

"Uprowadzenie z Seraju" W. A. Mozart - 32. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Spekatkl Uprowadzenie z Seraju , Festiwal Mozartowski w Warszawie

01.06.2023 19:00

Warszawa(Mazowieckie) - Warszawska Opera Kameralna


32. Festiwal Mozartowski w Warszawie

Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

Wolfgang Amadeus Mozart

UPROWADZENIE Z SERAJU

Die Entführung aus dem Serail

Singspiel w trzech aktach, w oryginalnej niemieckiej wersji językowej z dialogami w języku polskim

Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Johann Gottlieb Stephanie der Jüngere
Premiera | 20 kwietnia 2018 r.

REALIZATORZY:
Reżyseria i Inscenizacja | Jurij Aleksandrow
Dyrygent | Marcin Sompoliński
Scenografia, Kostiumy i Światła | Paweł Dobrzycki
Współpraca scenograficzna | Katarzyna Gabrat-Szymańska
Choreografia | Natalia Madejczyk
Asystent dyrygenta | Agata Zając
Asystent reżysera |Tatiana Korpaczowa
Inspicjent | Maria Grąbkowska
OBSADA:

Konstanze – Joanna Moskowicz
Belmonte – Aleksander Kunach
Pedrillo – Bartosz Nowak
Blonde – Paulina Horajska
Osmin – Robert Ulatowski
Selim – Maciej Miecznikowski

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery KameralnejKierownik: Krzysztof Kusiel-Moroz

Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Aleksander Słojewski – mistrz ceremonii
Mariusz Karpiński – mim
Radosław Kamieniarz – stary skrzypek
Katarzyna Reisch – taniec
Liliana Rogowska-Tylman, Gabriel Zorzano-Chmielewski – dzieci
DYRYGENT
Marcin Sompoliński

Orientalny singspiel Mozarta miał premierę 16 lipca 1782 roku w Wiedniu. Uprowadzenie z Seraju spotkało się natychmiast z gorącym przyjęciem i było jedną z najczęściej wystawianych oper mozartowskich za życia kompozytora. Tematem dzieła jest przybycie na ratunek ukochanej więzionej przez tureckiego Paszę. Sam rys oraz turecki sztafaż nie wydaje się całkiem nowy, bowiem w już 1672 roku tureckie sceny muzyczne pojawiły się w Mieszczanin szlachcicem Moliere’a – Lullyego. Sama historia przybycia na ratunek w orientalne kraje nie jest nowa bowiem w roku 1735 w słynnej operze Les Indes Galantes cały pierwszy akt, opowiada dość podobną historię. Nowością w Uprowadzeniu z Seraju było z pewnością zastosowanie języka niemieckiego w treści libretta. Z tego tez powodu uważano ówcześnie, z pewną przesadą, że jest to pierwsza narodowa opera niemiecka. Wielką nowością są tu na pewno rozwiązania muzyczne: liryczne arie kochanków, dramatyczna i pełna nieco wydumanego patosu koloraturowa aria Konstancji z koncertującymi instrumentami dętymi. Jest to jedna z najtrudniejszych arii napisach przez Mozarta. Nie sposób też pominąć efektownego nawiązania do turecczyzny poprzez użycie perkusji janczarskiej jako środka charakteryzującego muzycznie Turków. Uprowadzenie z Seraju jest do dziś dnia jedną z najchętniej grywanych oper Mozarta.

*******