Mozart i oboje w Katowicach


Program
Wolfgang Amadeusz Mozart
Adagio na obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Malcolm Arnold
Kwartet obojowy op. 61
Ernest John Moeran
Trio smyczkowe G–dur (1934)
Kwartet–Fantazja na obój i smyczki (1946)

Wykonawcy
Karolina Stalmachowska – obój
Rafał Zambrzycki – skrzypce
Maria Shetty – altówka
Adam Krzeszowiec – wiolonczela

Sir Malcolm Arnold zasłynął muzyką filmową. Współtworzył kryminały czy dramaty psychologiczne – jak Nagle, zeszłego lata z Elizabeth Taylor, Katherine Hepburn i Montgomerym Cliftem – a także wojenne freski, takie jak Cienka czerwona linia i Most na rzece Kwai, za który otrzymał Oscara. Wkrótce po wręczeniu nagrody Arnold zaprezentował utrzymany w neoklasycznej estetyce, przystępny Kwartet obojowy op. 61 – dzieło eksponujące wirtuozerię oboisty (lub oboistki, jak na naszym koncercie), z czytelnym nawiązaniem do słynnego tematu Andantina z IV Symfonii Czajkowskiego.
Porównywalnego z Arnoldem sukcesu nigdy nie odniósł Ernest John Moeran – angielsko-irlandzki twórca dzieł inspirowanych folklorem Wysp Brytyjskich. Kwartet-Fantazja z lirycznym tematem oboju i neoklasyczne Trio smyczkowe G-dur noszą w sobie łatwo rozpoznawalnego, choć w Polsce wciąż słabo znanego ducha muzyki klasycznej tej części Europy.
Adam Suprynowicz

*******