Camerata Silesia / Pieśni nad pieśniami i chóry nad chórami w Katowicach

Bilety na koncert Camerata Silesia / Pieśni nad pieśniami i chóry nad chórami w Katowicach - 24-11-2023

Koncert Camerata Silesia / Pieśni nad pieśniami i chóry nad chórami w Katowicach

Camerata Silesia , Anna Szostak

24.11.2023 19:30

Katowice(Śląskie) - Sala Kameralna Narodowej Orkiestry Symfonicznej


Program
Henryk Mikołaj Górecki
Hej, z góry, z góry! Kóniku bury – Pięć pieśni kurpiowskich op. 75
Wojciech Kilar
Modlitwa do małej Tereski
Agnus Dei
Hymn paschalny
Joanna Wnuk–Nazarowa
„Wrony” na chór mieszany do wiersza K. I. Gałczyńskiego (1968 r.) – prawykonanie
„Dwa wiatry” na chór mieszany do wiersza J. Tuwima (1968 r.) – prawykonanie
Krzysztof Penderecki
Miserere z Pasji wg św. Łukasza
Agnus Dei z Missa Brevis
O gloriosa virginum

Wykonawcy
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Anna Szostak – dyrygentka

Z powodów niezależnych od NOSPR w koncercie nastąpi zmiana programu, nie wpływa ona na walor artystyczny wydarzenia.
Listopadowy koncert Cameraty Silesii stanowi krótki przegląd najwybitniejszych kompozycji chóralnych polskich kompozytorów współczesnych Wojciech Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego.
Program otwiera Modlitwy do Małej Tereski Wojciecha Kilara – utwór skomponowany z okazji Jubileuszu Uniwersytetu Śląskiego, stanowiący obok Agnus Dei przykład zakorzenienia wokalnych kompozycji w średniowiecznej pobożności: medytacji, kontemplacji i modlitewnym skupieniu.
Podobnie po kluczowe symbole chrześcijaństwa – Trójcę, krzyż, opozycję ziemi i nieba, opowieść o Bogu i człowieku powołanym do Jego naśladowania sięga Krzysztof Penderecki. O Agnus Dei z Missa Brevis sam mistrz mówił, że to chyba najpiękniejsza kompozycja, jaką kiedykolwiek napisał. Z pewnością jest jedną z kilku najbardziej poruszających.
Komponując Miserere z Pasji wg św. Łukasza Penderecki miał tylko nieco ponad trzydzieści lat. Jako pierwszy z kompozytorów tej części świata, rządzonej przez komunistów, nie zawahał się podjąć tematu sakralnego. I jako pierwszy kompozytor wieku XX-go odważył się nawiązać do gatunku i genre’u historycznego, którego wzorzec idealny stanowi Pasja według św. Mateusza. Bachowską formę pasyjnego oratorium wypełnił muzyką, w której melodyka chorału gregoriańskiego, polifonia niderlandzka i faktura weneckich chori spezzati spotkały się z techniką dodekafoniczną, efektami aleatorycznymi i myśleniem sonorystycznym.
W jakim kontraście stoi w tym zestawieniu pieśń Henryka Mikołaja Góreckiego i jego aria „Hej, z góry, z góry! Kóniku bury” op. 75! Żwawsze, zgodne z oryginalną muzyką kurpiowską metrum, zadziorny charakter, a wydźwięk niemal erotyczny: podmiot liryczny w formie żeńskiej wyraźnie preferuje „łózecko”.
Alexandra Kozowicz

*******