Stefan Wesołowski | Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej | „Męczeństwo Joanny d’Arc” | Timeless Film Festival Warsaw

Bilety na Stefan Wesołowski | Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej | „Męczeństwo Joanny d’Arc” | Timeless Film Festival Warsaw

Stefan Wesołowski | Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej | „Męczeństwo Joanny d’Arc” | Timeless Film Festival Warsaw

Orkiestra Filharmonii Narodowej , Chór Filharmonii Narodowej , Stefan Wesolowski

08.04.2024 19:30

Warszawa(Mazowieckie) - Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa


Wszystkie wielkie słowa, jakie kiedykolwiek wypowiedziano na temat Męczeństwa Joanny d’Arc Carla Theodora Dreyera, to prawda. Ten film zasługuje na wszelkie laury i każde uznanie, ale też na regularne powroty i kolejne interpretacje. Właśnie dlatego zapraszamy na Timeless Film Festival Warsaw, by poczuć, jak kino wespół z muzyką na żywo mogą wywołać niemal transcendentalną wzniosłość. 8 kwietnia 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się premierowe wykonanie muzyki Stefana Wesołowskiego do arcydzieła Dreyera, skomponowanej specjalnie na zamówienie festiwalu. Kilkudziesięcioosobowa Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej zaprezentują efekt wielomiesięcznej pracy artysty.

Muzyk przyznał: „stworzenie nowej ścieżki dźwiękowej do Męczeństwa Joanny d’Arc to pod kilkoma względami największe i najbardziej ekscytujące przedsięwzięcie, jakiego się podjąłem. (…) dążę do tego, żeby widzowie podczas pokazu filmu organicznie odczuwali ogromną moc tej historii, żeby doświadczali bólu i wzruszenia, a także zwykłej satysfakcji z obcowania z wybitnym kinem”.

Mało by brakło, a świat nie poznałby w pełni jednego w najważniejszych filmów, jakie kiedykolwiek powstały – mówilibyśmy o nim wtedy tak, jak dziś rozmawiamy o Metropolis Fritza Langa lub Chciwości Ericha von Stroheima, których pełne wersje przepadły prawdopodobnie na zawsze. Mamy jednak to szczęście – możemy obcować z opowieścią, która przenika przez najgrubszą skórę, do samych trzewi. Męczeństwo Joanny d’Arc to dzieło do szpiku kości doskonałe, a w swej doskonałości zupełnie niealienujące, niezależnie od postawy, jaką przyjmujemy wobec religii. Centrum jego mocy stanowi pulsująca obecność Renée Jeanne Falconetti w roli głównej, której głębokie oddanie (aktorki – filmowi, a postaci przez nią granej – własnym przekonaniom) mieni się na jej twarzy w najrozmaitszych konfiguracjach. To „historyczny dokument sprzed ery kina” (jak pisał Jean Cocteau) poświęcony postaci zmitologizowanej, która cudem ożywa na naszych oczach.

Koncert filmowy odbędzie się w ramach Timeless Film Festival Warsaw (8-15 kwietnia 2024).

***

Stefan Wesołowski – pochodzący z Gdańska kompozytor, skrzypek i producent muzyczny, absolwent francuskiej Académie Musicale de Villecroze, jeden z najzdolniejszych i najbardziej wszechstronnych twórców młodego pokolenia, który w swojej pracy łączy muzykę klasyczną z elektroniką. Jest autorem trzech znakomicie przyjętych albumów solowych, współtworzy duet Nanook of the North, w ramach którego, wraz z Piotrem Kalińskim, wykonywał na żywo napisaną wspólnie muzykę do słynnego filmu Nanuk z Północy w reżyserii Roberta J. Flaherty’ego.

Istotną gałąź twórczości Wesołowskiego stanowi właśnie komponowanie muzyki filmowej. Stworzył m.in. ścieżkę dźwiękową do nominowanego do nagród BAFTA dokumentu Marlon Brando o sobie Stevana Rileya, Love Express i Ucieczki na Srebrny Glob Kuby Mikurdy, a w 2021 roku napisał oryginalny soundtrack do irlandzkiego Wolf Nathalie Biancheri z Lily-Rose Depp i George’em MacKayem w rolach głównych, który miał swoją premierę na MFF w Toronto. Najnowszą produkcją z muzyką Wesołowskiego jest Minghun w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego.

*******



Powiązane