"Uprowadzenie z seraju" W. A. Mozart w Warszawie

Bilety na koncert "Uprowadzenie z seraju" W. A. Mozart w Warszawie - 11-02-2024

Koncert "Uprowadzenie z seraju" W. A. Mozart w Warszawie

Spekatkl Uprowadzenie z Seraju

11.02.2024 18:00

Warszawa(Mazowieckie) - Warszawska Opera Kameralna


Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeus Mozart
UPROWADZENIE Z SERAJU
Die Entführung aus dem Serail

Singspiel w trzech aktach, w oryginalnej niemieckiej wersji językowej z dialogami w języku polskim

Premiera | 1 czerwca 2023
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Johann Gottlieb Stephanie der Jüngere

REALIZATORZY:
Kierownictwo muzyczne/dyrygent | Marcin Sompoliński
Inscenizacja i reżyseria | Michał Znaniecki
Choreografia | Inga Pilchowska
Scenografia, kostiumy i światła | Paweł Dobrzycki

OBSADA:
Konstanze – Joanna Moskowicz
Belmonte – Aleksander Kunach
Pedrillo – Bartosz Nowak
Blonde – Katarzyna Drelich
Osmin – Sebastian Marszałowicz
Selim – Maciej Miecznikowski

Tancerze:
Katarzyna Reisch, Patryk Rybarski, Volodymyr Ryga, Jakub Jóźwiak, Tomasz Ziółek, Patryk Gnaś

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik: Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Orientalny singspiel Mozarta miał premierę 16 lipca 1782 roku w Wiedniu. Uprowadzenie z Seraju spotkało się natychmiast z gorącym przyjęciem i było jedną z najczęściej wystawianych oper mozartowskich za życia kompozytora. Tematem dzieła jest przybycie na ratunek ukochanej więzionej przez tureckiego Paszę. Sam rys oraz turecki sztafaż nie wydaje się całkiem nowy, bowiem w już 1672 roku tureckie sceny muzyczne pojawiły się w Mieszczanin szlachcicem Moliere’a – Lullyego. Sama historia przybycia na ratunek w orientalne kraje nie jest nowa bowiem w roku 1735 w słynnej operze Les Indes Galantes cały pierwszy akt, opowiada dość podobną historię. Nowością w Uprowadzeniu z Seraju było z pewnością zastosowanie języka niemieckiego w treści libretta. Z tego tez powodu uważano ówcześnie, z pewną przesadą, że jest to pierwsza narodowa opera niemiecka. Wielką nowością są tu na pewno rozwiązania muzyczne: liryczne arie kochanków, dramatyczna i pełna nieco wydumanego patosu koloraturowa aria Konstancji z koncertującymi instrumentami dętymi. Jest to jedna z najtrudniejszych arii napisach przez Mozarta. Nie sposób też pominąć efektownego nawiązania do turecczyzny poprzez użycie perkusji janczarskiej jako środka charakteryzującego muzycznie Turków. Uprowadzenie z Seraju jest do dziś dnia jedną z najchętniej grywanych oper Mozarta.

*******