Mistrzowie Klasyki /Strauss, Bach, Schumann/ TOSoliści #2 w Toruniu

Koncert Mistrzowie Klasyki /Strauss, Bach, Schumann/ TOSoliści #2 w Toruniu - 15-03-2024

Koncert Mistrzowie Klasyki /Strauss, Bach, Schumann/ TOSoliści #2 w Toruniu

TORUŃSKA ORKIESTRA SYMFONICZNA , DAINIUS PAVILIONIS , Marta Wroniszewska , Karol Piechowiak , Mateusz Kubański

15.03.2024 19:00

Toruń(Kujawsko-pomorskie) - Centrum Kultury Dwór Artusa


Podczas drugiego koncertu z cyklu „TOSoliści” ponownie zapoznamy się bliżej z indywidualnymi talentami muzyków Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Tym razem zdolni soliści wykonają dla publiczności trzy utwory słynnych, europejskich kompozytorów. Wierzymy, że silnie zakorzeniona w niemieckich tradycjach twórczość Richarda Straussa, barokowy geniusz Jana Sebastiana Bacha i na skroś romantyczna, pełna głęboko osobistych motywów muzyka Richarda Straussa zagwarantuje słuchaczom wspaniałe, artystyczne widowisko dla oczu i duszy.
Pojawi się słynny Koncert na obój i małą orkiestrę Richarda Straussa z 1945 roku, jedno z ostatnich dzieł tego wiekowego kompozytora. Koncert charakteryzuje się znaczną oszczędnością środków i prostotą formalną, szczególnie w porównaniu do wcześniejszych okresów twórczości niemieckiego twórcy. Niezwykle żwawe i lekkie w brzmieniu części zewnętrzne okalają powolny, pełny subtelnej melodyki środek wprowadzający do utworu sielską, pogodną nastrojowość. Ważną rolę kompozytor powierzył obojowi, przeobrażając go w zaskakująco bogaty brzmieniowo instrument, który zachwyca odbiorców ogromem możliwości technicznych. Spokojnym tłem dla partii solowej oboju jest niewielka orkiestra składająca się z instrumentów dętych drewnianych, dwóch rogów i smyczków.
Nie zabraknie także VI Koncertu brandenburskiego B-dur należącego do cyklu słynnych koncertów brandenburskich, które Jan Sebastian Bach podarował margrabiemu Brandeburgii. Utwory te reprezentują gatunek concerto grosso – koncertu barokowego wyróżniającego się współzawodnictwem partii instrumentów solowych z partią orkiestry. Bach, przeciwstawiając całej orkiestrze (grosso) mniejszy zespół instrumentów solowych, sprawia, że komponenty te podczas koncertu nieustannie wchodzą ze sobą w dialog. Dzieła te są dowodem polifonicznego kunsztu wielkiego kompozytora i stanowią wspaniały przykład dworskiej muzyki rozrywkowej tchnącej lekkością i muzyczną fantazją. W VI koncercie brandeburskim Bach konfrontuje ze sobą dwa tria smyczkowe o odmiennej barwie. Utwór charakteryzuje się ciemnym, surowym kolorytem brzmieniowym pozbawionym jaśniejszych akcentów, co zdecydowanie wyróżnia go spośród innych dzieł cyklu.
I Symfoniia B-dur zwana „Wiosenną” Roberta Schumanna doskonale odzwierciedla pełnię szczęścia, które zaledwie chwilę wcześniej zawitało do życia kompozytora. Symfonia powstała bowiem w 1841 roku, niedługo po ślubie Schumanna z Clarą Wieck. Symfonia rozpoczęła zupełnie nowy etap w twórczości romantycznego twórcy. Początek dzieła jest niezwykle pogodny i wyraźnie przepełniony inspiracjami Mozartowskimi. Część środkowa, która prawdopodobnie znajduje się u źródła zwyczajowej nazwy utworu, tchnie spokojem, tworząc zjawiskowy muzyczny pejzaż. W ostatniej części utworu do głosu dochodzi subtelny scherz, bardzo charakterystyczny dla twórczości innego, wybitnego kompozytora – Ludwiga van Beethovena.