ZAKOCHANI W TANGU… w Kąśnej Dolnej

Koncert ZAKOCHANI W TANGU… w Kąśnej Dolnej - 31-07-2015

Koncert ZAKOCHANI W TANGU… w Kąśnej Dolnej

Klau­diusz Baran , Michał Nagy , Klaudiusz Baran , Paweł Wajrak

31.07.2015 18:00

Kąśna Dolna(Małopolskie) - Dworek I. J. Paderewskiego


Letnia Sala Koncertowa
kompleksu dworsko-parkowego I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej



„Jestem człowiekiem tanga. Moja muzyka zmusza do myślenia: tych, którzy kochają tango i tych, którzy kochają dobrą muzykę.” /Astor Piazzolla/

Zaczarowane dźwięki zabrzmią już 31 lipca (piątek) o godz. 18.00 w Letniej Sali Koncertowej w Kąśnej Dolnej. Fenomenalne trio mistrzów: bandoneonista Klaudiusz Baran, skrzypek Paweł Wajrak oraz gitarzysta Michał Nagy zabiorą publiczność w podróż przez różne odcienie uwielbianej i niezwykle popularnej muzyki tangowej. Melomani będą mieli okazję usłyszeć między innymi utwory Astora Piazzolli, m.in. niezwykle popularne Oblivion oraz Libertango. Nie zabraknie także muzycznych niespodzianek. Sporą gratką będzie także udział w koncercie gości specjalnych – pary tanecznej wykonującej tango argentyńskie. Do pięknych tangowych dźwięków zatańczą Katarzyna Czech oraz Tymoteusz Ley.

Bilety w cenie 25 zł do nabycia od 27 lipca w Administracji Centrum Paderewskiego w Dworku I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Idąc za oczekiwaniami publiczności – po raz pierwszy Centrum Paderewskiego wprowadziło możliwość rezerwacji biletów, pod numerem telefonu 14 621 09 21. Pod tym samym numerem można zarezerwować miejsce w autokarze, który o godz. 16.30 wyjedzie sprzed tarnowskiego Teatru.


KLAUDIUSZ BARAN

Urodził się w Przemyślu. W 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Conservatoire Paul Dukas w Paryżu w klasie prof. Maksa Bonnay’a. Jest laureatem m.in. I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Katowice w 1993 r., I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo (Włochy) w 1997 r., I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Paryż w 1997 r.
Uczestniczył w wielu festiwalach, m.in. Festiwalu „Warszawska Jesień”, „Koncercie Roku” w galerii Porczyńskich w Warszawie, Bydgoskim Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, „Forum Lutosławskiego” w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwalu „Musica Moderna” w Łodzi, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), „Bajan i bajaniści” w Moskwie, „Brawo Maestro” w Kąśnej Dolnej, „Skrzyżowanie Kultur” w Warszawie, „Dialogu Czterech Kultur” w Łodzi, „EXPO 2008″ w Saragossie, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, „Sezonie Kultury Polskiej” w Rosji, „Tango Festival y Mundial de Baile” w Buenos Aires i wielu innych.
Jako solista współpracował z orkiestrami większości polskich filharmonii, m.in.: NOSPR, Orkiestra Polskiego Radia „Amadeus”, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra AUKSO, „Capella Bydgostiensis”, Camerata Academia, „Vratislavia”. Dresdner Philharmoniker, Philharmonie Meinengen i szeregiem innych, pod batutą takich dyrygentów jak: Agnieszka Duczmal, Hector Guzman, Zsolt Hamar, Reinbert de Leeuw, Jerzy Maksymiuk, Jiři Malat, Charles Olivieri-Munroe, Michał Nesterowicz, Reinhard Petersen, Daniel Raiskin, Mirosław Skoryk. Stefanos Tsialis, Krzysztof Urbański. Lucas Vis, Tadeusz Wojciechowski, Ryszard Zimak.
Wspólnie koncertował z takimi artystami jak: Roby Lakatos, Ivan Monighetti, Julius Berger, Susana Moncayo von Hase, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Vadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar, Royal String Quartet i in. W marcu 2009 roku miał okazję, w ramach „Amber Road Festiwal” w Kaliszu wspólnie z niemieckim wiolonczelistą Juliusem Bergerem i Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka wykonać kompozycję Sofii Gubaiduliny Sieben Worte w obecności i z udziałem kompozytorki.
Jest członkiem i założycielem takich zespołów jak: Tangata Quintet, z którym dwukrotnie był nominowany do Nagrody Fryderyk(2004, 2005), Machina del Tango i DesOrient. Występuje solo, w zespołach kameralnych jak i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, jak i poza granicami kraju — we Francji, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Białorusi, Luksemburgu, Serbii, Słowacji, Litwie, Estonii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Chinach, Szwajcarii i Argentynie.
Jest zapraszany jako wykładowca na międzynarodowe kursy interpretacji muzycznej (Polska, Francja, Serbia) i juror konkursów krajowych i międzynarodowych (Polska, Włochy, Słowacja, Serbia).
W 2003 roku ukazała się jego płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical z solowymi i kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003 w kategorii „Najlepszy album — muzyka kameralna”. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, a także muzyki filmowej, teatralnej i rozrywkowej.
Jego studenci ponad 50 razy byli nagradzani na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach akordeonowych i interdyscyplinarnych w kategoriach solowych i kameralnych.
Jest zatrudniony w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku profesora, gdzie w latach 2002–2005 pełnił obowiązki kierownika Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki, od 2008 roku funkcję Prodziekana, a od 2011 roku był Dziekanem Wydziału Instrumentalnego, od roku 2012 jest kierownikiem Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki.
Profesor Klaudiusz Baran w kadencji 2012–2016 pełni funkcję prorektora ds. artystycznych. Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.


PAWEŁ WAJRAK

Koncertmistrz orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Kierownik artystyczny Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. Z tymi zespołami występuje także jako solista. Współtworzy kwintet smyczkowy PiazzoForte Ensamble oraz zespół New Tango Bridge.
Jako solista i kameralista realizuje wiele projektów, spektakli, nagrań i koncertów sięgając zarówno do muzyki dawnej jak i współczesnej oraz stylów muzycznych charakterystycznych dla innych kultur (Flamenco, Tango Nuevo). Szczególne zamiłowanie do Tango Nuevo zaowocowało wieloletnią współpracą z prekursorem tego stylu w Polsce Grzegorzem Frankowskim oraz Waldemarem Malickim, z którymi współtworzył "Tango Bridge" założone na wzór "Quinteto Tango Nuevo" Astora Piazzolli.
Laureat Fryderyka 2006 za płytę AstorPiazzola: Piazzoforte & Kevin Kenner. W 2011 r. nagrał wybrane koncerty A. Vivaldiego z cyklu La stravaganza na płytę Bach/Vivaldi wydaną z okazji 20-lecia Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. Współpracował m. in. z Sinfoniettą Cracovią, Sinfonią Varsovią i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Brał udział w produkcjach teatralnych we współpracy z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz w realizacjach filmowych (m.in. "Rysa" w reż. Michała Rosy, 2008).
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Romana Reinera. Brał udział w Kursach Mistrzowskich w Łańcucie, Kursach Kameralnych (pod kier. prof. Wiesława Kwaśnego i Mariny Jaszwili). W latach 1997-2001 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Amabile oraz Młodzieżowej Orkiestry w Odense Dania (2001).


MICHAŁ NAGY

„Michał Nagy to muzyk cieszący słuchaczy wielką sprawnością techniczną popartą wyobraźnią muzyczną i wrodzoną elegancją.” /Leszek Wójtowicz/

Gitarzysta klasyczny, koncertuje zarówno jako solista, kameralista, jak i członek międzynarodowych zespołów. Współpracował m.in. z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Sinfoniettą Cracovia, Wrocławską Orkiestra Kameralną Vratislavia, Concerto Avenna, Capellą Bydgostiensis, kwartetem smyczkowym Royal String Quartet i zespołami Wiener Instrumentalsolisten orazNewTango Bridge i New Art Ensemble.
Jest laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych w Fiuggi, Gdańsku, Krakowie i Tychach. Dwukrotny stypendysta Fundacji Kultury, otrzymał również nagrodę Województwa Małopolskiego ,,Ars Quaerendi 2010” za „wybitne działania na rzecz promocji i upowszechniania kultury”. Został ponadto uhonorowany odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Recenzje:
„Drugą część Koncertu rozpoczęła Sonata Arpeggione Franciszka Schuberta (…) utwór napisany na wiolonczelę i fortepian, który tym razem został wykonany w opracowaniu na altówkę i gitarę klasyczną. Robert Kabara i Michał Nagy. Po prostu przepięknie. Czy mam zapewniać o entuzjazmie Publiczności? Myślę, że to zbyteczne. Dodam jedynie, że bardzo trudno zapomnieć taki duet.” /Leszek Wójtowicz/

„Szkoda, że sala okazała się zbyt mała, by pomieścić wszystkich chętnych. Usłyszeliśmy "Pieśni z czterech stron świata", czyli utwory Rodriga, Spohra, Purcella, Seibera i Villi-Lobosa w wykonaniu artystów, których wyborne zgranie wzbudziło prawdziwy zachwyt. (…) Nagy okazał się przede wszystkim znakomitym akompaniatorem, choć usłyszeliśmy go także w solowych kompozycjach Antonia Ruiza Pipo, Maura Giulianiego, Federica Moreno Torroby i Jorge Morela.” /Violetta Wilk /

„Jako solista zaprezentował się tutaj krakowski gitarzysta Michał Nagy. Było to spokojne i delikatne wykonanie. Gitarzysta operował ładnym, pełnym i soczystym dźwiękiem. Wraz z towarzyszącą mu orkiestrą, dał na chwilę poczuć publiczności klimat argentyńskiej ziemi.” /Maria Zimny /

„(…) pieśni wykonywane wspólnie w artystką przeplatane były utworami instrumentalnymi, w których uwidocznił się cały mistrzowski kunszt gitarowej gry Michała Nagy.” /Alina Lelito/