Carbon Continent by Katowice Miasto Muzyki Unesco - Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2016

Bilety na Carbon Continent by Katowice Miasto Muzyki Unesco - Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2016

Carbon Continent by Katowice Miasto Muzyki Unesco - Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2016

Mirt , Palcolor , Fischerle , RSS B0YS , DMK , Wrong Dials , TER , DUY GEBORD , Bartek Kujawski , Foql , Kopyta Zła , 12z , Baloji , Fiordmoss , La MiniTK del Miedo , Marginal Men

19.08.2016 16:00

Katowice(Śląskie) - Nowa Siedziba Muzeum Śląskiego


Po odsłonach „Atlantis” i „Central” w poprzednich latach przyszła pora na trzecią, najszerszą jak dotąd edycję odbywającą się pod nazwą „Continent”. Jak sama nazwa wskazuje, tym razem zaprezentują się niezależni artyści z całego świata. Na Carbon Continent wystąpią:

Kopyta Zła
12z
Baloji
DMK
Fiordmoss
La MiniTK del Miedo
Marginal Men
RSS B0YS
Bartek Kujawski
Duy Gebord
Fischerle
FOQL
Mirt/Ter
Palcolor
T’ien Lai
Wrong Dials

Kuratorem projektu ponownie jest Wojciech Kucharczyk, producent i eksperymentator muzyczny, a także szef wytwórni Mik.Musik.

„Teraz idziemy do przodu, budujemy cały Kontynent, miejsce, które rządzi się własnymi prawami, ma swój mikroklimat, jest tyglem kultur, na scenie spotkają się artyści nie tylko z różnych krajów, ale także z różnych stron globu, tworząc wspólnie nową wartość, każdy dołoży do garnka specyficzne muzyczne kulinaria doprawiając pikantnymi przyprawami. Przybysze z Polski, krajów sąsiednich i nieco dalszej Europy, ale także Ameryki Południowej. Lód i tropiki, techno i elektroniczna salsa, funk z brazylijskich faveli, skandynawski powiew, śródziemnomorska bryza, omszone komputery, słowiański spleen, ciepły wiatr i gorące serca. Będzie niezwykle” – zapowiada Kucharczyk.

„W Polsce każdy styl pęcznieje, rozrasta się i nabiera rumieńców. Ale elektroniczny underground wydaje się być na samym przedzie tego boomu. Młode pokolenie niepokornych wizjonerów, nie obciążone przeszłością roztacza swoje wizje, projektuje nowe kraje, kontynenty i całe światy.
Wybór był bardzo trudny, ale mamy nadzieję, że ta polska reprezentacja jest w stanie przekrojowo pokazać ten niezwykły moment eksplodującej kreatywności w jakim się znaleźliśmy. Artyści przeciwko złu tego świata - tak, dokładnie tak!” – komentuje selekcję polskich wykonawców Wojciech Kucharczyk.

Kopyta Zła
Kopyta Zła to nazwa projektu-słuchowiska tworzonego przez Joannę Szumacher i Pawła Cieślaka. Szumacher to absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, artystka sztuk wizualnych, współwłaścicielka kasetowej oficyny wydawniczej -Super- ukierunkowanej na muzykę eksperymentalną. Na koncie ma masę nietypowych projektów jak np. performatywno-muzyczny duet Smutne Kobiety z Izabelą Robakowską czy trap-noise'owy kolektyw BETON z Mikołajem Tkaczem. Z kolei Paweł Cieślak jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi i laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów muzycznych (m.in. Nagroda Główna w Konkursie Wykonawstwa Muzyki Współczesnej w Warszawie/Radziejowicach). Grał m.in. w Fonovelu, Trypie, Blisko Pola i 19 Wiosnach. Wspólnie przygotowali słuchowisko zatytułowane "Kopyta Zła". Projekt miał być albumem z pogranicza musicalu i słuchowiska utrzymanego w formie pastiszu - zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej. Eksperymentalną i różnorodną stylistycznie muzyką podkreślają nie do końca poważny charakter wydawnictwa. Inspiracji lirycznych dostarczył Edgar Allan Poe.

12z
12z (onetwozed) to węgierski duet tworzony przez Bálinta Szabo i Mártona Kristófa, lubujący się w elektronice i elektroakustyce. Swoją muzykę określają jako improwizowane dźwiękowe wiersze. Ich album "The Free Fall Inspirations“ jest jednocześnie ścieżką dźwiękową do filmu "Free Fall" węgierskiego reżysera György Pálfiego, znanego przede wszystkim z filmu "Taxidermia“. Najnowsza płyta „Trembilng Air“ wydana w tym roku dla wytwórni Other People Records prowadzonej przez Nicolasa Jarra jest intrygującym wejściem w gęstą narracyjną opowieść bez słów o współczesnym świecie. W Budapeszcie od kilku lat organizują cotygodniowe 12z [sessionz], te wielogodzinne otwarte sesje przyciągają uwagę znawców z różnych stron świata.

Baloji
Baloji to prawdziwy człowiek renesansu – jest poetą, kompozytorem i autorem tekstów, producentem, scenarzystą, aktorem i performerem. Pochodzi z Kongo, a w swojej muzyce łączy tradycyjną muzykę afrykańską, hip-hop, tradycję francuskiej ballady, jazz, trance, deep house i wiele innych. Na koncie ma dwa albumy – "Hotel Impala" i "Kinshasa Succursale". Drugi z nich został doceniony przez międzynarodowe Media i pozwolił Baloji na zagranie ponad 200 koncertów na całym świecie. W 2015 wydał epkę „64 Bits & Malachite“. Na katowickim koncercie wystąpi z sześcioosobowym składem.

DMK
Dicken Schrader, jego córka Milah (12) i syn Korben (10) tworzą wyjątkowo oryginalny cover-band Depeche Mode. Pochodzą z Bogoty w Kolumbii, a popularność zdobyli nagrywając covery DM i wrzucając je na YouTube, natychmiast stając się internetową sensacją z milionami oglądnięć na koncie. Dicken jest wokalistą i prawdziwym człowiekiem orkiestrą grającym nie tylko na instrumentach ale także na przedmiotach codziennego użytku. Jego dzieci śpiewają chórki, grają na flecie, zwyczajnych cymbałkach i wielu innych instrumentach, także własnej roboty. Po sukcesie na YouTube, Dicken wraz z dziećmi zaczął koncertować w Kolumbii i poza granicami kraju. Łącząc nostalgię za latami 80tymi obecną w pokoleniu 40+ ze wspaniałym walorem edukacyjnym osiągnęli wiele, pokazując że bycie fanem może się przerodzić we własną karierę, przy okazji tworząc pełne uroku kreacje. Obecnie tworzą i prezentują już także swoje własne kompozycje. DMK mają poklask samych panów z Depeche Mode!

Fiordmoss
Inspiracją do powstania projektu Fiordmoss był pożar w mieszkaniu Petry i Romana. Zespół odzwierciedla ich fascynację "tragicznym pięknem". Wokale Petry uzupełniają gitary, wyczuwalny jest wpływ grime'u i techno, a grupa znana jest z nietypowego podejścia do występów, np mogą grać w całkowitej ciemności. Członkowie zespołu pochodzą z Czech i Norwegii, ale obecnie bazują w Berlinie. Grupa ma na koncie dwie EP-ki: Gliese (2010) i Ink Bitten (2012), a w tym roku ma ukazać się ich debiutancki album. Petra – wokalistka, brała udział w Red Bull Music Academy w Madrycie. Są laureatami prestiżowej, czeskiej nagrody Vinyla. Koncertują w całej Europie. Na osobną uwagę zasługują sesje zdjęciowe, na których zespół jest łapany często w bardzo dziwnych, absurdalnych, tajemniczych sytuacjach niczym z serialu Twin Peaks.

La MiniTK del Miedo
Nazwani przez MTV Iggy „wynalazcami gothic-cumbia“ LMNTKDM przenoszą klisze muzyki tropikalnej oraz stereotypy muzyki kolumbijskiej w nową przestrzeń, naginając znaczenia, flirtując z północno-amerykańskim popem, „zachodnią“ elektroniką, żenią ze sobą tradycyjne folkowe style z industrialnym rytuałem, dystopijną fantasmagorią. Ich koncerty są pełne „dziwnej“ choreografii, trochę kosmiczne, trochę tradycyjne kolumbijskie. Samodzielnie wydali dwie płyty – "Muerte y Sabrosura" oraz "La Trilogía de la Salvación" zyskując globalne rozpoznanie dzięki nowoczesnemu odczytaniu wątków tropikalnych. Występowali u boku wielu latynoskich i światowych gwiazd nowej muzyki (Meridian Brothers, Die Antwoord, Kelela…).

Marginal Men
Duet Marginal Men tworzy dwóch Brazylijczyków – Gustavo Elsas i Pedro Fontes. Obaj zakochani są w niskich, sejsmicznych frekwencjach, a znani są z nieokiełznanych, wielogodzinnych wybuchowych setów, których zwykle można doświadczyć w klubach Rio de Janeiro i São Paulo. Na imprezach prezentują baile funk (coraz częściej są określani jako odnowiciele tego stricte brazylijskiego stylu), ale także trap i szeroko pojętą muzykę basową. Organizują też cenioną, cykliczną imprezę w Rio pod wiele mówiącą nazwą Wobble. Jesienią wydają pierwszą epkę w ważnej dla nowej tropikalnej muzyki wytwórni Enchufada założonej przez członków Buraka Som Sistema, w maju mogliśmy już słuchać pierwszego singla „777“.

RSS B0YS
RSS B0YS są anonimowym projektem. Duet występujący w charakterystycznych koronkowych maskach, eksperymentuje z muzyką klubową wszelkiego rodzaju, chętnie czerpiąc z techno, ale także z tradycyjnej muzyki krajów Afryki Zachodniej, nie jest im obca rytmika brazylijska czy karaibska, klasyczny soul i funk, nie stronią od awangadry XX wieku, są wszystkożerni, każdy element przetwarzając w charyzmatyczny sposób. Grają gęsto, gorąco, radykalnie, 100% na żywo. Na koncie mają kilka albumów, wydanych głównie przez oficynę Mik Musik ale również za granicą. Grali już na czterech kontynentach - w obydwu Amerykach, Azji i wielu krajach Europy, odwiedzając liczne festiwale, również te ogromne, porywając zebraną publiczność do ekstatycznego tańca.

Bartek Kujawski
Bartek Kujawski znany również jako 8rolek obecny jest na scenie od piętnastu lat. Swoje płyty wydawał w różnych niezależnych polskich wytwórniach, m.in. w Mik.Musik, BDTA czy Sangoplasmo. Jego najnowszy album zatytułowany „A kto jest słaby, niech jada jarzyny” ukazał się w styczniu tego roku i przez recenzentów porównywany jest do dokonań artystów takich jak Oneothrix Point Never, Holly Herndon czy Arca.

Duy Gebord
Jednoosobowy projekt Radka Sirko grający szeroko pojętą elektronikę począwszy od jej eksperymentalnej odsłony, poprzez idm, techno, industrial, noise i minima, na ambiencie skończywszy. Na koncie ma szereg płyt, kaset i EP-ek wydawanych dla takich wytwórni jak Wounded Knife, Pawlacz Perski czy BDTA. Regularnie występuje w Polsce, m.in. na cyklicznych niezależnych wydarzeniach w rodzaju Brutażu, Canti Illuminati czy CoCartu. Grał także na Unsoundzie i Strefie Monotype. Poza tym Sirko jest kulturoznawcą i realizatorem dźwięku, prowadzi także własną wytwórnię Audile Snow, w której wydaje muzykę na kartach microSD.

Fischerle
Pochodzący z Białegostoku, a osiadły w Warszawie Fischerle zajmuje się muzyką elektroakustyczną, preparowanym field-recordingiem, słuchowiskami poświęconymi m.in. mniejszościom etnicznym, dub techno i instrumentalnym hip-hopem. Razem z Lechem Nienartowiczem prowadzi także wytwórnię Pawlacz Perski wydającą polską niezależną elektronikę na kasetach. Na żywo prezentuje swoje sety, ale także instalacje dźwiękowe, które można było usłyszeń m.in. na festiwalach takich jak: Ambient Park, Elektroklub, Letnie Pranie Mózgu, Avant Art, Soundplay, Ha!wangarda, Przemiany, Hilltown New Music Festival (Irlandia), MSPS (USA), Reworks (Grecja), Kernel (Włochy). Na koncie ma także występy u boku uznanych DJ-ów i producentów grających dub techno m.in. z Mikkel Metal, Fluxionem, Kennethem Christiansenem, Bvdub czy Kode9.

FOQL
FOQL to Justyna Banaszczyk, polska producentka, która w oryginalny sposób łączy techno z post-punkowym klimatem, brzmieniami minimal wave czy industrialem. Jej muzyka ma w sobie odniesienia do brzmień techno i electro z Detroit czy house’u z Chicago, jednak przesycona jest też dźwiękami pracujących fabryk, które swoje źródło mają w Łodzi, mieście, w którym Banaszczyk się wychowała. Justyna zaczęła od nagrań dla krajowych wytwórni – Oficyny Biedoty i Pointless Geometry. Później wydawała dla kultowej wytwórni z Holandii – Enfant Terrible oraz dla New York Haunted (prowadzonej przez Vincenta Koremana, znanego jako Drvg Cvltvre lub Ra-X).

Mirt/Ter
Audiowizualny duet Mirt/Ter specjalizuje się w nieprzewidywalnej choć repetytywnej elektronice, którą urozmaica licznymi nagraniami z terenu oraz improwizacją. Od lat unikają komputerów, skupiając się na syntezatorach modularnych. Wydawali między innymi w: MonotypeRec, cat|sun, Foxglove, Backwards i BDTA, w tej ostatniej ukazała się jedyna do tej pory płyta duetu Mirt + Ter zatytułowana "Sultans of S#&*$". Występowali między innymi na festiwalach: Unsound (PL), Flussi (I), HCMF (GB), WIF (PL).

Palcolor
Za projektem Palcolor stoi Emil Macherzyński. Palcolor w swojej muzyce inspiruje się takimi artystami jak Legowelt, Autechre czy Belbury Poly. Korzysta głównie z tanich analogowych syntezatorów, dzięki którym produkuje muzykę „dziwną i ładną”. Wydaje w wytwórni BDTA, sam prowadzi label Jasień.

T’ien Lai
T'ien Lai to jeden z wielu projektów Kuby Ziołka. Od początku towarzyszy mu w nim Łukasz Jędrzejczak znany z projektów So Slow czy Alameda 5. W 2015 roku dołączyli także Rafał Kołacki i Mikołaj Zieliński. Grupa specjalizuje się w wyciąganiu z eksperymentalnych brzmień, noise’u, glitchu i dronów pierwiastka tanecznego, a następnie w przerabianiu tej hałaśliwej całości na transowe, taneczne utwory. Efektem jest muzyka rozpięta między quasi-szamańskimi transami, surową niemalże industrialną rytmiczną elektroniką, aż po pastisze współczesnej muzyki techno. Kwartet gra i improwizuje na żywo bez komputerów. Na koncie mają dwie płyty – „D’at” oraz „RHTHM”.

Wrong Dials
Za Wrong Dial odpowiada Mateusz Rosiński - DJ, producent i promotor odpowiedzialny między innymi za takie projekty jak Rosiński czy Jester Frost. Prowadzi ponadto niezależne wytwórnie płytowe Please Feed My Records i Dym Records. W ramach projektu Wrong Dials stara się znaleźć remedium na „wszechobecną nudę i powtarzalność mało interesujących trendów w muzyce elektronicznej”. Poszukuje niecodziennych rozwiązań w produkcji i występach na żywo i stara się je wprowadzać w życie.



Powiązane