Aktualności

02-09-2022-08:50:32

Keith Jarrett przedstawia „Bordeaux Concert”

Udostępnij! Tweetnij!

„Bordeaux Concert” to dokumentacja ostatniego solowego koncertu, jaki Keith Jarrett zagrał 6 lipca 2016 roku w Auditorium de l'Opéra National de Bordeaux we Francji, ukazując pianistę w kulminacyjnym punkcie twórczym.

foto: Daniela Yohannes

Każdy z solowych koncertów fortepianowych Jarretta w 2016 roku miał unikalny charakter. Podczas tego w Bordeaux, mimo dynamicznej różnorodności, na pierwszy plan wysunął się jego liryczny charakter. W trakcie improwizowanej trzynastoczęściowej suity dzieje się bardzo wiele. Jest w niej wzruszająca świeżość i poczucie intymnego porozumienia z 1400 słuchaczami obecnymi na sali. Spontaniczna i często intensywnie melodyjna muzyka stanowi kompletną kompozycję.

Recenzując występ z lipca 2016 r., francuska prasa mówiła, że na Bordeaux Concert słychać echa Köln Concert oraz Bremen-Lausanne, a rozszerzone partie fortepianu są urzekająco piękne. Delikatne melodie wyłaniają się jakby z powietrza, „budując wspólnotę muzyki na granicy ciszy”, jak to określił Francis Marmande w „Le Monde”, „świadomość czasu wolnego od zgiełku i zmęczenia świata”.

*

Społeczność słuchaczy Bordeaux od dawna znała muzykę Jarretta. Stolica Nouvelle-Aquitaine była jednym z pierwszych europejskich miast, w których Jarrett prezentował swoją muzykę, już w 1970 roku - ze swoim trio, potem, z Gusem Nemethem i Aldo Romano. Powrócił na początku lat 90. z triem 'Standards' z Garym Peacockiem i Jackiem DeJohnette. Koncert z lipca 2016 roku był jednak jego jedynym solowym występem w tym mieście (możliwym dzięki Festiwalowi Jazz and Wine Bordeaux i jego dyrektorowi, Jean-Jacques'owi Quesadzie).

Recenzje z solowej trasy koncertowej Keitha Jarretta z 2016 roku:

Munich 2016

- Elegancja, powściągliwość, swoboda, surowość, bogactwo, rozległość aluzji, głębia dźwięku, inteligencja muzyczna, rygorystycznie zdyscyplinowana ekspresja, rozwój form wymyślonych w danej chwili i niewiarygodny blask - a wszystko to wykonane z niezmienną perfekcją techniki - są zdumiewające, czasem przytłaczające. Nikt inny nie robi nic, co mogłoby się do tego zbliżyć. Nikt nigdy nie robił.

Richard Lehnert, Stereophile

- Munich 2016 ukazuje pomysłowość Jarretta (…) Jego gra jest nieoczywista i świeża

Mike Hobart, Financial Times

Budapest Concert

- Tę złożoną suitę można uznać za skoncentrowane kompendium jego talentów, całej jego kariery.

Jacques Denis, Libération

- Druga połowa koncertu zawiera kilka porywających kompozycji Jarretta. Te ballady, jak 'Part V' i 'Part VII', skrzą się na tle atonalnych utworów, stopniowo budując dojrzałą ekspresyjną grę, która mogła nie być możliwa na wcześniejszym etapie jego kariery. Wspaniałe osiągnięcie.

Nate Chinen, New York Times


Sprawdź i kup bilet:



źródło: Materiały prasowe

Udostępnij! Tweetnij!