Kaszana, zdalnie sterowana - Warszawa

Bilety na spektakl Kaszana, zdalnie sterowana - Warszawa - 28-10-2015

Spektakl Kaszana, zdalnie sterowana - Warszawa

Spektakl Kaszana, zdalnie sterowana

28.10.2015 20:00

Warszawa(Mazowieckie) - Mazowiecki Instytut Kultury


"Kaszana, zdalnie sterowana"


Muzyka i słowa: Piotr Bukartyk
Scenariusz i reżyseria: Jerzy Satanowski.
Kierownictwo muzyczne: Fabian Włodarek, Jerzy Satanowski
AKTORZY
Żak Katarzyna, Tkacz Krystyna, Dorota Osińska, Magdalena Piotrowska, Artur Barciś, Arkadiusz Brykalski
MUZYCY
Fabian Włodarek: Piano, akordeon
Wiesław Wysocki: Saksofony, klarnety,flet, klawisze.
Paweł Stankiewicz: Gitary
Konrad Kubicki: Bas
Robert Siwak: Perkusjonalia
OPIS.
Twórczość Piotra Bukartyka nie jest łatwa do zdefiniowania. Jest opisywany jako: autor, kompozytor, konferansjer, aktor( miał i taki epizod), ale przede wszystkim pieśniarz poruszający się na pograniczu wielu gatunków muzycznych, mieszający rocka, bluesa, regge, folk z kabaretem i piosenką literacką.
Napisał przeszło 400 piosenek, niektóre z nich zostały okrzyknięte hitami np. ?Kobiety jak te kwiaty?, ?Niestety trzeba mieć ambicję?, ?Sznurek?, ?W życiu liczy się porządek? czy ?Małgocha".
Wystartował w 1980 roku zaczynając od poezji śpiewanej. W 1982 i 1983 zajął pierwsze miejsce w Olsztyńskich Spotkaniach Zamkowych. Potem przyszły kolejne nagrody, m. in. na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie (1984 i 1985), na Ogólnopolskich Spotkaniach Twórców i Wykonawców Piosenki Autorskiej. Na początku lat 90 dwukrotnie wystąpił na festiwalu w Opolu a w 1991 roku wygrał Kabareton. W latach 1991?1997 współpracował z kabaretem Pod Egidą.
W 1997 Piotr Bukartyk nagrał pierwszy album "Szampańskie wersety" wydany przez Sony Music Polska. Muzyka na płycie znacznie odbiegała od twórczości, z którą Bukartyk był do tej pory kojarzony - krążek zawierał 11 piosenek, będących parodiami znanych nurtów muzycznych. Album przyniósł artyście nominację do Fryderyka w kategorii dance i techno.
Artysta początkowo występował w typowo bardowskim anturażu: gitara akustyczna i śpiew, ale w 1998 roku rozpoczął współpracę z zespołem Sekcja. Jej efektem był album zatytułowany "Z głowy". Stylistycznie oscylował on wokół dosyć tradycyjnie pojmowanego rocka, ale teksty pozostały utrzymane w konwencji pół-poważnej, co można już zaobserwować po samych tytułach kompozycji, jak "Wino proste musi być" czy "Kaszana".
Kolejną płytę "Ideały" Bukartyk nagrał w roku 2003 roku (premiera nastąpiła 31 stycznia 2004), a w radiowej Trójce promował ją utwór "Małgocha". W listopadzie 2007 premierę miał album "Live czyli 25 l wody w ustach", który jest zapisem koncertu w studiu im. Agnieszki Osieckiej z 13 maja tego roku.
Bukartyk udziela się także w radio. Od lipca 2007 do 2009 prowadził audycję Ładne kwiatki w Trójce. Występuje także w piątkowych audycjach Zapraszamy do Trójki. Był także stałym gościem audycji, prowadzonych przez Wojciecha Manna , w których wykonywał piosenki-felietony. Muzyk ma także na koncie współpracę z Telewizją Polską (kanał I), w której w latach 1992-1994 prowadził program "Powrót bardów". Od roku 2012 wraz zespołem Szałbydałci występuje w programie Wojciecha Manna Kocham to, co lubię, w którym odpowiada za oprawę muzyczną i tekstową.
Szerokiej publiczności znany od lat m.in. z piątkowych audycji "Urywki z Rozrywki" w radiowej Trójce.
Od 2010 roku prowadzi na Przystanku Woodstock warsztaty muzyczne w ramach Akademii Sztuk Przepięknych.
Czasami Bukartyk komponuje utwory dla innych artystów ( Varius Manx, Mieczysław Szcześniak, Andrzej Krzywy), jednak zazwyczaj to on sam jest interpretatorem swoich piosenek.
Nasz spektakl chce być pierwszą próbą przeniesienia tych piosenek na innych wykonawców i to wykonawców pozornie nie z tej samej bajki, czyli aktorów i to aktorów bardzo charakterystycznych.
Jako autor scenariusz i reżyser uważam, że będzie to przygoda ciekawa i zaskakująca zarówno dla publiczności jak i autora. Oczywiście mamy zgodę Bukatryka na ten eksperyment i obietnicę współpracy, czyli uzupełnienie spektaklu tekstami mówionymi napisanymi właśnie na tę okazję.
Gdybym miał jednym zdaniem określić ten spektakl napisałbym tak: Poetycko-kabaretowa Opowieść o współczesnej Polsce nie pozbawiona akcentów uniwersalnych.
Jerzy Satanowski.