Blask blachy: od Elgara do Piazzolli w Katowicach


Program
Krzysztof Penderecki
Entrata
Astor Piazzolla
Suita z „Maria de Buenos Aires” (opracowanie Steven Verhelst)
Edward Elgar
Enigma Variatons (opracowanie Steven Verhelst)

Dyrygent
Néstor Bayona

Wykonawcy
Stanisław Dziewior – trąbka
Benedykt Matusik – trąbka
Piotr Nowak – trąbka
Piotr Pyda – trąbka
Paweł Cal – waltornia
Krzysztof Tomczyk – waltornia
Mariusz Ziętek – waltornia
Damian Walentek – waltornia
Tomasz Hajda – puzon
Michał Mazurkiewicz – puzon
Karol Gajda – puzon
Zdzisław Stolarczyk – puzon, eufonium
Jakub Urbańczyk – tuba
Wojciech Morcinczyk – kotły
Michał Żymełka – perkusja
Dariusz Brauhoff – perkusja

Orkiestry dęte kojarzyć się mogą z kulturą górniczą i eklektycznym repertuarem. Skoro jednak grają muzycy NOSPR, spójrzmy w stronę klasyki. Znajdziemy tu typowe dla tej obsady brzmienia sygnałowe czy fanfarowe, naznaczone indywidualnym stylem Krzysztofa Pendereckiego, ale też niezwykłe barwy i taneczne skojarzenia w suicie z Marii de Buenos Aires – tango operity Astora Piazzolli, która w surrealistycznej poetyce oddaje brutalną kulturę i mit argentyńskiej metropolii. Opracowanie Stevena Verhelsta otacza tę muzykę sentymentalną mgiełką.
W Wariacjach „Enigma” Edward Elgar z przymrużeniem oka szkicuje portrety swoich przyjaciół i bliskich. Każda z postaci przegląda się w tym samym materiale muzycznym. Instrumenty dęte słyną z wyrazistych charakterów, możemy więc spodziewać się różnorodności – nawet jeśli oryginalni bohaterowie dzieła są nam już zupełnie nieznani.
Adam Suprynowicz
Czas trwania koncertu: ok. 60 minut

*******