Jacaszek / Wesołowski & Szczecin Philharmonic Orchestra


Projekt Michała Jacaszka i Stefana Wesołowskiego (Jacaszek/Wesołowski) powstał w Gdańsku w 2017 roku z myślą o pokoju, wolności i wyjątkowym otoczeniu miasta, w którym mieszkańcy wierzą w sens zmieniania świata na lepsze. 5 lat później, w 2022 roku współpraca ta doczekała się nowej odsłony, podczas której w pięknej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie został zarejestrowany album ‘Eirḗnē’, którego Premiera zaplanowana jest na 17 listopada 2023 roku. Materiał będzie dostępny na płycie winylowej i na wszystkich platformach cyfrowych (jako współwydawnictwo niezależnej trójmiejskiej wytwórni Coastline Northern Cuts oraz Filharmonii w Szczecinie). Dzień później w Sali Złotej Filharmonii odbędzie się premierowy koncert.

‘Eirḗnē’ zawiera 7 kompozycji Jacaszka i Wesołowskiego nagranych razem z Orkiestrą Filharmonii pod batutą Kingi Rozkrut i Michała Krężlewskiego. Za intrygujące orkiestracje odpowiada Ziemowit Klimek (kompozytor, producent i aranżer znany z Immortal Onion oraz współpracy z Artificialice, Hanią Rani i Magdą Kuraś), wyjątkowe partie perkusyjne zostały napisane i wykonane przez Huberta Zemlera (perkusistę, kompozytora i improwizatora znanego ze współpracy m.in. z Resiną, Felixem Kubinem, Mitch & Mitch oraz projektów Opla czy Magneto), na fortepianie nieszablonowo zagrała Malina Midera (pianistka, kompozytorka i producentka znana z Klawo oraz Mibokoch – Midera & Kowalik Quartet, studiująca w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze).

Rok przed zarejestrowaniem albumu odbył się pierwszy wspólny koncert projektu (maj 2021) i był transmitowany w internecie. Synergia szczecińskiej orkiestry wraz z Gdańskimi kompozytorami okazała się w pewnym sensie “brakującym elementem” i w konsekwencji stała się bodźcem do rozpoczęcia prac nad wspólnym albumem.

Ogólną ideą cyklu SOUNDLab jest stworzenie filharmonicznego laboratorium muzyki elektronicznej z żywą komunikacją pomiędzy artystami, odbiorcami i przestrzenią koncertową. Nietypowy kształt gmachu Filharmonii w Szczecinie staje się szkieletem do eksploracji warstw dźwiękowych, wizualnych i przestrzennych. Formuła cyklu SOUNDLab, którą można nazwać architektoniczną sekwencją dźwiękową, pozwala na prezentację różnorodnych gatunków muzycznych tworzonych za pomocą brzmień elektroakustycznych. Koncerty Soundlab wymagają wyłączenia się z codzienności i włączenia zmysłu słuchu oraz wzroku.



Powiązane