#StaraSzkoła - Przemek Sokół | Dziady | Widowisko muzyczne w Biórków Wielki

Bilety na koncert #StaraSzkoła - Przemek Sokół | Dziady | Widowisko muzyczne w Biórków Wielki - 23-11-2023

Koncert #StaraSzkoła - Przemek Sokół | Dziady | Widowisko muzyczne w Biórków Wielki

Przemek Sokół

23.11.2023 19:00

Biórków Wielki(Małopolskie) - Stara Szkoła


"Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie co to będzie?" - w drewnianej biórkowskiej Starej Szkole... "Najdojrzalsze… i najbardziej niejednoznaczne z dzieł polskiego romantyzmu" - "Dziady" w wykonaniu, w opracowaniu muzycznym i aranżacji znakomitego Przemka Sokoła! Muzyczne opracowanie II części Dziadów Adama Mickiewicza w którym muzyka pełni rolę równorzędną słowu i snuje własną opowieść. Problem winy i kary osadzony w tradycji rodzimej. Muzyczne spotkanie trąbki, liry korbowej oraz bębnów obręczowych - instrumentów o sakralnej wręcz mocy.

Przemek Sokół - muzyka - trąbka, flugelhorn, lira korbowa, bębny obręczowe, śpiew, instrumenty perkusyjne


Udział biorą:
Guślarz - Przemek Sokół
oraz głosy (nagrania z offu):
Aniołek - Maksymilian Bienias
Zły Pan - Krzysztof Łakomik
Kruk - Krzysztof Najbor
Sowa - Emilia Nagórka
Dziewczyna - Joanna Banasik
Starzec - Eugeniusz Sokół
Chór - Alina Sokół, Eugeniusz Sokół, Grzegorz Waśko

Przemek Sokół, trębacz, kompozytor, multiinstrumentalista, wziął na warsztat drugą część dramatu Mickiewicza, tworząc utrzymane w charakterze starosłowiańskiego rytuału, widowisko muzyczne. Artysta nie tylko wykonuje muzykę ale także wciela się w postaci obrzędu. Grobowy nastrój "cmentarnej kaplicy" podkreślają dobrane nieprzypadkowo instrumenty:
- bęben obręczowy, nazywany także szamańskim; jego powstanie sięga czasów przedbiblijnych, dawniej wykorzystywany był w muzyce obrzędowej.
- lira korbowa - instrument wędrownych grajków i żebraków; ceniona w średniowieczu i renesansie, związana była początkowo z rozwojem chrześcijańskich śpiewów modlitewnych, zwłaszcza monastycznych, z czasem, dzięki zmniejszeniu rozmiarów i zmianom konstrukcyjnym, wkroczyła w świat muzyki ludowej.
- trąbka, która zyskała popularność już w starożytności; mimo głównie "scenicznych występów" często wybierana jest jako głos towarzyszący ostatniej drodze człowieka.

Mickiewicz pisał "Dziady" w latach 1820-1832. "Dramat zawiera poruszającą wizję martyrologii polskiej młodzieży w zaborze rosyjskim i przegląd mniej lub bardziej właściwych postaw naszych rodaków wobec carskich ciemiężycieli. Głównego bohatera poznajemy jako bliskiego samobójstwa nieszczęśliwego kochanka, którego wola ulega dziejowej rewizji. Przechodzi on duchową metamorfozę - porzuca dawne imię Gustaw i jako Konrad staje się uosobieniem idei prometejskiej. Jego postawa, Polaka i romantyka, przez kolejne dziesięciolecia stanowiła wzór właściwego postępowania, mimo wielu głosów trzeźwego rozsądku, krytycznie oceniających emocjonalną pochopność bohatera" [Janusz R. Kowalczyk (Culture.)]


Jak wspominał sam Mickiewicz: Dziady "… to nazwisko uroczystości obchodzonej dotąd między pospólstwem w wielu powiatach Litwy, Prus i Kurlandii, na pamiątkę dziadów, czyli w ogólności zmarłych przodków. Uroczystość ta początkiem swoim zasięga czasów pogańskich i zwała się niegdyś ucztą kozła, na której przewodniczył Koźlarz, Huslar, Guślarz, razem kapłan i poeta (gęślarz). W teraźniejszych czasach, ponieważ światłe duchowieństwo i właściciele usiłowali wykorzenić zwyczaj połączony z zabobonnymi praktykami i zbytkiem częstokroć nagannym, pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub pustych domach niedaleko cmentarza. Zastawia się tam pospolicie uczta z rozmaitego jadła, trunków, owoców i wywołują się dusze nieboszczyków. Godna uwagi, iż zwyczaj częstowania zmarłych zdaje się być wspólny wszystkim ludom pogańskim, w dawnej Grecji za czasów homerycznych, w Skandynawii, na Wschodzie i dotąd po wyspach Nowego Świata. Dziady nasze mają to szczególnie, iż obrzędy pogańskie pomieszane są z wyobrażeniami religii chrześcijańskiej, zwłaszcza iż dzień zaduszny przypada około czasu tej uroczystości. Pospólstwo rozumie, iż potrawami, napojem i śpiewami przynosi ulgę duszom czyścowym."

Przemek Sokół - Nie przypomina sobie konkretnego wydarzenia, które sprawiło, że zainteresował się muzyką. Ale nie bez znaczenia jest to, że pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Pradziadek grał na puzonie i na skrzypcach, dziadek był trębaczem, tata też jest trębaczem". Edukację muzyczną rozpoczął w 1987 r. w Państwowej Podstawowej Szkole Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Krakowie w klasie fortepianu. W 1994 rozpoczął naukę gry na trąbce w Państwowym Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie. W 2005 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie na wydziale instrumentalnym, specjalność trąbka. Współtworzył formację Frittata (2007-2012), którą Nigell Kennedy rekomendował jako "przyszłość polskiego jazzu", zapraszając do Londynu na Nigel Kennedy's Polish Weekend. W 2011 założył zespół Sokół Orkestar. Grupa wykonuje utwory w stylu Balkan Brass, łącząc muzykę etniczną z elementami funky/pop. Na repertuar zespołu składają się w większości autorskie utwory Przemka Sokoła. W 2014 roku zespół zajął II miejsce na legendarnym festiwalu trębaczy w Gučy (Serbia) w kategorii międzynarodowej, jako pierwsza w historii grupa spoza Bałkanów. Miłośnik jazzu, muzyki bałkańskiej, latynoskiej i szeroko pojętej muzyki świata. Współpracował zarówno z orkiestrami symfonicznymi, jak i wieloma wybitnymi artystami - między innymi z Katarzyną Gärtner, Joanną Słowińską, Agnieszką Chrzanowską, Pauliną Bisztygą, Renatą Przemyk, Markiem Bałatą, Maciejem Maleńczukiem, Januszem Radkiem, grupą Bakshish. Współpracuje z Teatrem Witkacego w Zakopanem, Teatrem im. Juliusza Słowackiego oraz Teatrem Ludowym w Krakowie. Dzięki dużej rozpiętości fascynacji muzycznych, jego gra nabiera wyrazistego charakteru, wywodzącego się z jazzowych korzeni, co w połączeniu z wpływami muzyki etnicznej daje oryginalną, autorską poetykę.

Bilety do nabycia na: KupBilecik.pl



Powiązane