Ku niebu: Vox Luminis & Freiburger Barockorchester / Festiwal Katowice Kultura Natura

Bilety na Ku niebu: Vox Luminis & Freiburger Barockorchester / Festiwal Katowice Kultura Natura

Ku niebu: Vox Luminis & Freiburger Barockorchester / Festiwal Katowice Kultura Natura

Festiwal Katowice Kultura Natura , Freiburger Barockorchester

14.05.2024 19:30

Katowice(Śląskie) - Sala Kameralna Narodowej Orkiestry Symfonicznej


Kup bilet Bilety24 19:30

Bezpieczne zakupy - oferta pochodzi od oficjalnych dystrybutorów.

Jak kupić bilet?

  • Kliknięcie przycisku "Kup bilet" powoduje przejście do strony internetowej naszego zaufanego partnera i to na jego stronie dokonujesz zakupu.
  • Pamiętaj, że jeśli miejsca są numerowane, to możesz wybrać miejsca, które najbardziej Tobie odpowiadają.
  • Pamiętaj takżę, że jeśli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z firm dysponuje innymi miejscami do wyboru.



W sprzedaży od miesiąca
Do wydarzenia 11 dni
Program
Johann Sebastian Bach
Missa brevis F-dur BWV 233

Georg Philipp Telemann
Die Donnerode TWV 6:3

Wykonawcy
Vox Luminis
Freiburger Barockorchester
Péter Barczi
Lionel Meunier

W XVIII wieku Lipsk stał się miastem „niebiańskiej muzyki”. Działali tu nim dwaj wybitni kompozytorzy: Georg Philipp Telemann i Jan Sebastian Bach. Luterańska muzyka kościelna rozwijała się w Lipsku z niezwykłą energią, czego przykładem były nabożeństwa w kościołach św. Tomasza i św. Mikołaja, na które Bach co tydzień komponował nową kantatę. Obok kantat w Lipsku funkcjonowała także starsza tradycja wykonywania tzw. mszy luterańskich, na które składały się opracowania łacińskich części Kyrie i Gloria. Bach pozostawił po sobie aż cztery takie kompozycje, oparte w całości na przeróbkach jego kantat religijnych. Najbardziej znana z nich jest Msza F-dur BWV 233.

Początkowo stanowisko lipskiego kantora, które w latach 1723–1750 piastował Bach, miał otrzymać Georg Philipp Telemann. Ten najsłynniejszy wówczas kompozytor wolał jednak cieszyć się wyższą pensją w Hamburgu niż powrotem do Lipska, w którym 20 lat wcześniej studiował, był organistą i dyrektorem opery. To w Hamburgu w latach 1756–1760 skomponował jedną ze swoich najbardziej popularnych kantat, dwuczęściową Die Donnerode TWV 6:3 opartą na tekstach psalmów. Tytułowy „piorun”, wraz z odgłosami grzmotów, wielkiej wody i łamania cedrów, pojawia się w postaci muzycznej zarówno w głosach wokalnych, jak i w wirtuozowskiej partii orkiestry. Kantata stanowi efektowny przykład utworu religijnego, w którym tekst biblijny opatrzony zostaje ilustracjami dźwiękowymi, co zapowiada późniejsze oratorium Stworzenie świata Józefa Haydna.

Wojciech Stępień 
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 90 minut

*******