Muzyka Pasyjna w Jeleniej Górze


Agnieszka Lewandowska – sopran
Sandra Klara Januszewska – mezzosopran
Krzysztof Michalski – tenor
Mirosław Gotfryd – bas/baryton
Bram Buitenkant – fortepian
Prof. Radosław Żukowski – bas i kierownictwo artystyczne
Elżbieta M. Terlega - słowo
***
Giovanni Battista Pergolesi – duet Stabat Mater z oratorium Stabat Mater
Giovanni Battista Pergolesi – Vidit suum z oratorium Stabat Mater
Giovanni Battista Pergolesi – Quae moerebat et dolebat z oratorium Stabat Mater
Johann Sebastian Bach – Quia respexit humilitatem ancillae suae z oratorium Magnificat
Johann Sebastian Bach – Gebt mir meinen Jesum wieder z Pasji wg św. Mateusza
Johann Sebastian Bach – Zerfliebe, meine Herze, in Fluten der Zahren z Pasji wg. św. Jana
Antonio Vivaldi – Cum dederit z Nisi Dominus RV 608
Luigi Boccherini – Pro peccatis z oratorium Stabat Mater
Wolfgang Amadeus Mozart – Te solo adoro z oratorium La Betulia Liberata
Joseph Haydn – Vidit suum z oratorium Stabat Mater
Joseph Haydn – Quis non posset contristar z oratorium Stabat Mater
Joseph Haydn – Fac me vere z oratorium Stabat Mater
Felix Mendelssohn Bartholdy – Sei getreu bis in den Tod z oratorium Paulus
Antonín Dvořák – Inflammatus et accensus z oratorium Stabat Mater
Georges Bizet – Agnus Dei z  L'Arlésienne
Gioacchino Rossini – Fac ut portem z oratorium Stabat Mater
Gioacchino Rossini – Inflammatus et accensus z oratorium Stabat Mater
Giacomo Puccini – Crucifixus z Messa di gloria
Giacomo Puccini – duet Agnus Dei z Messa di gloria
Edward Pałłasz – Matki Człowieczej lament
Gioacchino Rossini – Sancta Mater z oratorium Stabat Mater

Stabat Mater Dolorosa... jedna z najsłynniejszych fraz muzyki pasyjnej. Słowa opisujące boleść Matki Bożej po ukrzyżowaniu Chrystusa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku. Oratoria zatytułowane Stabat Mater pojawiają się w twórczości największych kompozytorów muzyki klasycznej. Na temat Matki Bolejącej pisali zarówno Giovanni Battista Pergolesi w epoce późnego baroku, klasyczni kompozytorzy Josef Haydn czy Luigi Boccherini jak i XIX-wieczni Antonin Dvorzak oraz Gioacchino Rossini. Dlatego VII Dni Muzyki Pasyjnej to będzie kolejna wielkopostna uczta dla melomanów. W repertuarze koncertu pojawią się fragmenty takich dzieł religijnych jak: Magnificat Jana Sebastiana Bacha oraz jego Pasji wg. Św. Mateusza i Jana, Nisi dominus DV 608 Antonio Vivaldiego, Georges’a Bizeta Arlezjanka czy Messa di gloria Giacomo Pucciniego.
Repertuar koncertu, dający słuchaczowi obraz muzyki religijnej w różnych epokach został przygotowany przez jednego z solitów Radosława Żukowskiego. Profesor Żukowski jest solistą Opery Wrocławskiej oraz prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Krakowie. Do koncertu zaprosił najwybitniejszych studentów studiów magisterskich wydziału wokalnego krakowskiej uczelni.
Sopranistka – Agnieszka Lewandowska jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich, uczestniczy również w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez sławy światowych scen operowych. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki epoki romantyzmu. Aktualnie studiuje na roku dyplomowym w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Wyróżnianą na konkursach i festiwalach w Polsce i Europie jest również Sandra Klara Januszewka. Śpiewająca mezzosopranem artystka w  roku 2015 miała swój pierwszy mini recital podczas Festiwalu Kameralistyki Wokalnej Voice & Piano. Latem, jako pierwsza Polka, znalazła się w składzie Tenso Europe Chamber Choirs for young professional singers, z którym odbyła tournée po Europie.
Po męskiej stronie głosów pojawią się tenor Krzysztof Michalski oraz bas/baryton – Mirosław Gotfryd. Soliści to aktywni artyści, którzy biorą udział w licznych koncertach w Polsce i w Europie. Mirosław Gotfryd W 2010 roku wykonał wybrane arie barokowe i klasyczne w ramach Gali Sylwestrowej w Krakowskiej Operze Kameralnej. W maju 2011, w ramach roku Czesława Miłosza, brał udział w projekcie Capelli Cracoviensis, Chóru Polskiego Radia oraz Opery Krakowskiej: oratorium  autorstwa Onutė Narbutaitė, do tekstów Czesława Miłosza w siedmiu językach. W 2011 roku był solistą chóru podczas Letniego Festiwalu Opery w Schwerinie (Niemcy). Na scenie Opery Krakowskiej wystąpił w spektaklu „Opera B/O” w kwietniu 2015. Hobbystycznie bierze udział w projektach z muzyką jazzową: partia barytonowa w „Sacred Songs” Duke’a Ellingtona wykonana kilkukrotnie z towarzyszeniem orkiestry i chóru.
Krzysztof Michalski w 2012 roku występował na Gali Operowej w Filharmonii Krakowskiej, w 2015 był solistą w spektaklu „Opera B/O” na deskach Opery Krakowskiej, od roku współpracuje również ze słynnym zespołem wokalnym Capella Cracoviensis.
Solistom na scenie towarzyszyć będzie Bram Buitenkant, który od 15-go roku życia uczył się w Conservatorium w Amsterdamie pod kierunkiem Marjes Benoist i Marcel Baudet. W 2012 roku Bram przeprowadził się do Krakowa, aby doskonalić swoje umiejętności w tamtejszej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Andrzeja Pikula. Ukończył studia magisterskie z wyróżnieniem w 2015 r. Muzyka kameralna zajmuje bardzo ważne miejsce w obrębie pianistycznych zainteresowań Brama. Razem z triem fortepianowym grał we wszystkich najważniejszych salach w Amsterdamie.
Słowo o muzyce pasyjnej oraz sylwetkach kompozytorów w kontekście twórczości religijnej wygłosi Elżbieta M. Terlega – Stachów, która od lat zajmuje się działalnością prezenterską, pedagogiczną i publicystyczną. W swym dorobku artystycznym ma wiele artykułów, recenzji oraz wywiadów z czołowymi postaciami polskiego życia muzycznego oraz setki prowadzonych koncertów.