Aktualności

08-06-2021-09:05:08

Czy Twoje rośliny doniczkowe odbierają dobre wibracje? Dane Spotify pokazują, że zainteresowanie muzyką dla roślin rośnie na całym świecie, również w Polsce

Udostępnij! Tweetnij!

Materiały prasowe

  1. Playlisty dla roślin w rozkwicie: na Spotify można znaleźć obecnie ponad 2,9 miliona wygenerowanych przez użytkowników playlist związanych z roślinami i ogrodnictwem.
  2. Botaniczne bity: popularne utwory na Playlistach dla roślin odzwierciedlają różnorodność gatunków. Wśród najczęściej dodawanych utworów są m.in: “Ivy” Frank Ocean, “Such Great Heights” Iron & Wine, “BUTTERFLY EFFECT” Travis Scott, “Mr. Brightside“ The Killers, “Garden (Say It Like Dat)” SZA, “Here Comes the Sun - Remastered 2009” The Beatles, “Secret Garden” Bruce Springsteen, “Three Little Birds” Bob Marley & The Wailers, “Shape of You” Ed Sheeran, “Rose Garden” Lynn Anderson oraz “Dreams” Fleetwood Mac
  3. Popularne rośliny: niektóre z topowych kategorii Playlist dla roślin na Spotify to Bluszcz, Kaktus i Paprocie.
  4. Byliny, czyli wieloletnie rośliny: Popularność utworów z klasycznego albumu Morta Garsona z 1976 roku Mother Earth’s Plantasia (zawierającego utwory takie jak “Symphony for Spider Plant” i “Concerto for Philodendron & Pothos”) wzrosły o ponad 40% w tym roku.

Podczas gdy festiwale i wydarzenia z muzyką na żywo nie mogły rozkwitnąć podczas pandemii, jedną z pasji, która zapuściła korzenie w ciągu ostatnich 12 miesięcy na całym świecie jest pielęgnacja roślin. Jeśli czujesz, że Ty również odnalazłeś nową pasję do roślin w tym roku, nie jesteś sam - aż 40% Polaków przez ostatni rok nauczyło się lepiej dbać o swoje rośliny doniczkowe.

Poprzedni rok, który w dużej mierze spędziliśmy w domu, sprawił, że dbanie i pielęgnacja domowych roślin rozkwitła i przerodziła się w nowe hobby wśród ludzi na całym świecie. W efekcie internetowy sklep z roślinami Patch odnotował wzrost sprzedaży aż o 500%, a brytyjski detalista, Homebase, zwiększył sprzedaż drzewek owocowych i warzywnych o 45% w stosunku do roku poprzedniego. W tym czasie zauważono również większe zainteresowanie muzyką dla roślin doniczkowych.

Od lat 70-tych istnieje popularna teoria, że wibracje treści audio mogą stymulować wzrost roślin. Dlatego dla wszystkich tych, którzy odkryli swoją nową pasję do opieki nad roślinami doniczkowymi Spotify przygotował dedykowaną playlistę “Music for Plants”, oferującą wibracje stymulujące wzrost roślin zarówno dla tych słuchaczy, którzy mają rękę do kwiatów, jak i tych, którzy nie mają zielonego pojęcia o roślinach doniczkowych.

Platforma przeprowadziła również badanie wśród słuchaczy, które pokazało, jak popularne stały się rośliny doniczkowe i ich pielęgnacja w ciągu ostatnich 12 miesięcy na całym świecie.

Pasja do roślin w rytmach muzyki

W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba odtworzeń playlisty Spotify "Music for Plantswzrosła na świecie o prawie 1400%. Globalne badanie przeprowadzone przez Spotify wykazało również, że 21% właścicieli roślin próbowało w ciągu ostatniego roku rozmawiać ze swoimi roślinami.

Dane wykazały, że poranek jest najbardziej popularną porą dla użytkowników Spotify, aby odtwarzać muzykę dla swoich roślin. Jak pokazują wyniki jedna na dziesięć (12%) osób na całym świecie wykorzystywała w ciągu ostatniego roku treści audio (muzyki lub podcastów), pielęgnując swoje rośliny, podczas gdy jedna na pięć (21%) rozmawiała ze swoimi roślinami doniczkowymi więcej niż przedtem.

Wielu użytkowników Spotify stworzyło również swoje własne playlisty dla roślin. Najpopularniejszą rośliną doniczkową, dla której stworzono playlisty na całym świecie, jest jaśmin, tuż za nim plasują się bluszcz oraz storczyk Vanda.

28% ankietowanych na całym świecie stwierdziło także, że ich zdaniem opieka nad roślinami doniczkowymi powoduje, że ludzie znajdują swój cel w życiu, a jedna na cztery osoby (26%) na całym świecie oznajmiła, że wierzy, iż będzie kontynuować swoją pasję do roślin doniczkowych w przyszłości.

W Polsce z kolei 19% ankietowanych potwierdziło, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydali więcej pieniędzy na rośliny domowe niż wcześniej, a 29% twierdzi, że są bardziej dumni ze swoich roślin doniczkowych. 36% respondentów wierzy natomiast, że roślinami doniczkowymi będą się pasjonować także w przyszłości.

Wskazówki jak “mieć rękę” do kwiatów

Pomimo rozwijającej się nowej pasji do roślin, dane Spotify wykazały, że 15% odbiorców w Polsce uważa, że nie wie, jak dbać o swoje rośliny doniczkowe. Z kolei na świecie, 30% ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich wiedza na temat pielęgnacji roślin domowych poprawiła się. Wówczas jedna na trzy osoby (32%) twierdziła, że aktywnie szukała wskazówek w postaci filmów, książek i informacji, które pomogłyby w opiece nad roślinami domowymi.

Pomimo tego, jeden na czterech respondentów (23%) nie znał najlepszego sposobu, aby pobudzić wzrost roślin, a 25% stwierdziła, że nie wie, jak rozpoznać oznaki nadmiernego podlewania.

Wybrane kategorie Playlist dla roślin stworzonych przez użytkowników Spotify na świecie:

  1. Bluszcz
  2. Kaktus
  3. Paprocie

Top 5 utworów pojawiających się na Playlistach dla roślin stworzonych przez użytkowników na świecie:

  1. New Slang - The Shins
  2. The Only Living Boy in New York - Simon and Garfunkel
  3. Don't Panic - Coldplay
  4. Let Go - Frou Frou
  5. Such Great Heights - Iron & Wine

Top 5 gatunków muzyki dla roślin na Spotify na świecie:

  1. Fourth world
  2. Art pop
  3. Background music
  4. Ambient
  5. Lo-fi beats

W Polsce w ramach kampanii Spotify współpracuje z 4 plant-influencerami, którzy przygotowali dedykowane playlisty:

  1. Roślinny Chill - Boskie_rośliny
  2. Plantcare Saturday - Variegated_velvet
  3. Piosenki na liście - Warsawjungle
  4. Funky Plants - Make_your_life_greener

* Badanie zostało przygotowane we współpracy z niezależną firmą badawczą, YouGov, która przebadała 26,871 osób w wieku powyżej 18 lat w 23 krajach w okresie od 29 kwietnia do 12 Maja 2021



źródło: Materiały prasowe

Udostępnij! Tweetnij!

TAGI: Spotify