Kobieta i życie - Wrocław


Kup bilet KupBilecik 19:15

Kup bilet Biletyna 19:15

Bezpieczne zakupy - oferta pochodzi od oficjalnych dystrybutorów.

Jak kupić bilet?

  • Kliknięcie przycisku "Kup bilet" powoduje przejście do strony internetowej naszego zaufanego partnera i to na jego stronie dokonujesz zakupu.
  • Pamiętaj, że jeśli miejsca są numerowane, to możesz wybrać miejsca, które najbardziej Tobie odpowiadają.
  • Pamiętaj takżę, że jeśli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z firm dysponuje innymi miejscami do wyboru.



W sprzedaży od miesiąca
Do wydarzenia 51 dni

Kobieta i życie
Malina Prześluga
Czas trwania 90 min [bez przerwy]
Data prapremiery 20 listopada 2021
Scena Duża Scena
Miejsca numerowane

Sugerowany wiek widowni: od 16 lat.

Opis

„Ktoś nazwał ten spektakl groteską rapsodyczną. Próbujemy się w nim uśmiechać i złapać do przedstawionej tam sytuacji dystans. Choć Kobieta i życie opiera się na sprzeciwie, który jest gniewną emocją, to nie musi przeradzać się w agresję i przemoc” – mówi Piotr Łukaszczyk, reżyser spektaklu.

Za jego warstwę muzyczną odpowiadają Filip Zawada i Albert Pyśk. „Muzyka zajmuje w nim osiemdziesiąt procent przestrzeni dźwiękowej. Można powiedzieć, że to manifesto-koncert, bo Albert będzie grał i miksował muzykę na żywo" – zapowiada Filip Zawada.

„Jolanta Solarz-Szwed zaczyna mówić tekst i (...) robi to znakomicie (...) pozostali członkowie zespołu wyeksponowani światłem lub za nim schowani (kolejna tajemnica) wykonują piękną zbiorową choreografię Marty Wołowiec" – spektakl Kobieta i życie poleca Tomasz Domagała (na łamach dziennika szczecińskiego festiwalu Kontrapunkt).

Sztuka Maliny Prześlugi jest dramaturgiczną wypowiedzią inspirowaną strajkiem kobiet. To sztuka o pragnieniu wolności. Wolności od oczekiwań i powinności. Wolności od ról społecznych i kulturowych, które warunkowane płcią, zostały narzucone przez rodzinę, pracę, związki czy media. To też sztuka o solidarności i rosnącym poczuciu siły ze wspólnego buntu.

"Kobieta i życie to świetnie zakomponowany dramat o schematach - w przełożeniu na język teatru powiedzielibyśmy: o rytmach – w które wpada kobieta na poszczególnych etapach życia. Wpada w taki schemat już jako mała dziewczynka, gdy wychowanie jest słabo odróżnialne od tresury. Kiedy pojawia się menstruacja, przechwytuje ją następny schemat – dojrzewanie. Potem nadchodzi rytm seksistowskich relacji dziewczyna-chłopak, który gładko przemienia się w schemat kobieta-mężczyzna. Małżeństwo i dziecko, rodzina łączona z pracą i tak dalej... Patriarchalne rytmy i sekwencje dopasowują się do każdego ustroju, więc po upadku PRL-u rozgościły się w demokracji i kapitalizmie. Są trwałe. I prawie tak samo silne, jak kobiece pragnienie swobody i równości. Wszystko, co bohaterka robi, wszystkie jej krzyki, śpiewy, rymowanki i improwizacje to próby złamania tych rytmów i wyjścia poza nie. Dramat Prześlugi dotyczy jednak również tego, czy wyjście prowadzi ku innej więzi społecznej. Stawką jest więc życie indywidualne i zbiorowe. Temperatura i tempo spektaklu są na miarę tej stawki" – mówi prof. Przemysław Czapliński, krytyk literacki, profesor literatury współczesnej.

Sztuka została nagrodzona na IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU 2021, organizowanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław.

Realizatorzy
tekst Malina Prześluga
reżyseria Piotr Łukaszczyk
muzyka i oprawa muzyczna Filip Zawada, Albert Pyśk
choreografia Marta Wołowiec
scenografia i kostiumy Mateusz Stępniak
oprawa graficzna Marta Frej
video Filip Wierzbicki
przygotowanie wokalne Agnieszka Bogdan
inspicjentka Katarzyna Krajewit
realizacja światła Janusz Kaźmierski
realizacja dźwięku Maciej Duszyński
projekcje Agnieszka Piesiewicz, Piotr Postemski

Obsada
Anna Błaut, Anna Kozłowska (gościnnie), Ewelina Paszke-Lowitzsch, Katarzyna Pietruska (gościnnie), Jolanta Solarz-Szwed, Magdalena Taranta, Krzysztof Boczkowski, Albert Pyśk (gościnnie), Dominik Smaruj, Chrystian Talik (gościnnie)

Fot. Tobiasz Papuczys