Inauguracja Miesiąca Kobiet - koncert symfoniczny w Zielonej Górze

Bilety na koncert Inauguracja Miesiąca Kobiet - koncert symfoniczny w Zielonej Górze - 03-03-2023

Inauguracja Miesiąca Kobiet - koncert symfoniczny w Zielonej Górze

JOANNA ŚLUSARCZYK , Michał Szczerba

03.03.2023 19:00

Zielona Góra(Lubuskie) - Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda


Inauguracja Miesiąca Kobiet - koncert symfoniczny

Michał Szczerba – waltornia
Orkiestra Symfoniczna FZ
Joanna Ślusarczyk – dyrygentka
Agata Kwiecińska – prowadzenie


PROGRAM
Claude Debussy
Preludium do „Popołudnia fauna”

Tadeusz Baird
Uwertura w dawnym stylu na orkiestrę kameralną

Katarzyna Kwiecień-Długosz
Concerto in Green (prawykonanie)

Georges Bizet
L'Arlésienne – Suita nr 1 i 2

Nie bez powodu Popołudnie fauna uznawane jest za arcydzieło muzycznego impresjonizmu i jedną z najważniejszych kompozycji XX wieku, choć Debussy skomponował je w… 1894 roku. Inspiracją do powstania był poemat Stéphane’a Mallarmégo o tym samym tytule, opublikowany w 1876 roku. Dzieło Mallarmégo robiło furorę wśród ówczesnej francuskiej bohemy. Co ciekawe, Debussy kilkakrotnie przymierzał się do napisania muzyki inspirowanej wierszem. Z kolei sam autor tekstu nie był zachwycony pomysłem jego umuzycznienia. Jednak po wysłuchaniu kompozycji, której prawykonanie miało miejsce 22 grudnia 1894 w Société Nationale de Musique w Paryżu i okazało się sukcesem, zmienił zdanie czego dowodem są słowa: Pańska ilustracja do „Popołudnia fauna” nie dość, że nie tworzy dysonansu z moim tekstem, ale posuwa się dalej jeszcze w nostalgii i świetle, subtelnie, z obezwładniającym uczuciem i okazałością.
Utwór, który powstał pod koniec XIX wieku, określany jest mianem arcydzieła impresjonizmu, ale tytuł odnoszący się do symbolizmu i modernizmu, daje początek muzyce wieku XX.
Również o literackiej inspiracji możemy mówić w przypadku suit L'Arlésienne. Bizet skomponował muzykę do dramatu Alphonse'a Daudeta, który zaprezentowano po raz pierwszy 30 września 1872 roku w Théâtre du Vaudeville w Paryżu. Niestety premiera okazała się klapą. Słabe recenzje nie zapewniły dziełu stałego miejsca w repertuarze paryskiego teatru. Dlatego Bizet, przekonany o wartości muzyki, którą napisał, stworzył suity zawierające muzyczne fragmenty z dramatu. Po dziś dzień zarówno Sita nr 1 i 2 cieszą się popularnością i regularnie goszczą w repertuarze wielu filharmonii.
„Utwór jest kompozytorskim ćwiczeniem – próbą zmierzenia się z wczesnoklasycznym stylem muzycznym” możemy przeczytać o Uwerturze w dawnym stylu patrona naszej Filharmonii. Kompozycja jest dowodem mistrzostwa w zakresie umiejętności stylizacji jaką władał Baird.
Ciekawostka podczas pierwszego koncertu w ramach Miesiąca Kobiet będzie kompozycja zielonogórskiej kompozytorki, Katarzyny Kwiecień-Długosz. Jak zaznacza autorka, „Concerto in Green” na waltornię, perkusję, harfę i orkiestrę smyczkową to utwór napisany na zamówienie Filharmonii Zielonogórskiej specjalnie na koncert inaugurujący Miesiąc Kobiet. Kompozycja powstała z myślą o gdańskim waltorniście Michale Szczerbie, który był jej pomysłodawcą i dokona jej prawykonania. Jemu też jest zadedykowana. Trzyczęściowa forma koncertu: I. Giuoco (z wł. gra), II. Elegia, III. Finale tworzy przestrzeń, w ramach której solista zaprezentuje szeroki wachlarz wyrazowy.

Michał Szczerba – waltornia
Urodził się w 1982 r., jest pierwszym waltornistą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie również ukończył Akademię Muzyczną w klasie Edwarda Danieckiego. Doskonalił również swoje umiejętności pod okiem tak znamienitych artystów, jak Radovan Vlatković czy Frøydis Ree Wekre.
Jako solista koncertował z orkiestrami filharmonii w Bydgoszczy, Gdańsku, Rzeszowie, Zielonej Górze, Olsztynie, Kielcach, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot oraz Royal Band of the Belgian Guides. Regularnie wykonuje też solowe recitale na festiwalach muzycznych w całej Polsce. Jest aktywnym kameralistą, członkiem zespołu Hornet Quartet, z którym zdobył Srebrny Medal na konkursie Svirel w Słowenii oraz zwyciężył w ogólnoświatowym konkursie kwartetów waltorniowych organizowanym przez International Horn Society w Natal w Brazylii. W latach 2004-2014 współtworzył również kwintet blaszany Hevelius Brass, z którym koncertował w wielu krajach Europy.
Jako muzyk orkiestrowy, regularnie współpracuje z niemal wszystkimi czołowymi polskimi orkiestrami, a także z Malaysian Philharmonic Orchestra. Był finalistą i laureatem wyróżnienia w I Ogólnopolskim Konkursie Waltornistów im. prof. Edwina Golnika w Łodzi w 2006 r.
Jego dorobek nagraniowy to dwie płyty solowe, pięć kameralnych oraz kilkadziesiąt orkiestrowych w roli pierwszego waltornisty.
Od 2016 r. prowadzi klasę waltorni na Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz jest rezydentem i wykładowcą w ramach Corno Brass Music Festival.

Joanna Ślusarczyk – dyrygentka
Polska dyrygentka, laureatka wielu nagród na Międzynarodowych Konkursach Dyrygenckich. W marcu 2022 roku zdobyła II Miejsce na największym konkursie dyrygenckim dla kobiet „La Maestra Competition” w Paryżu. Podczas konkursu otrzymała także dwie Nagrody Specjalne: „French Concert Halls and Orchestras Commitee Prize” oraz „European Concert Hall Organization – Echo Prize”.
Joanna Natalia Ślusarczyk jest także laureatką II Miejsca na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie (2018) oraz III Miejsca na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „First European Union International Conducting Competition” w Sofii (2018, Bułgaria). W kwietniu 2018 roku zdobyła I Miejsce na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „London Classical Soloists Conducting Competition” w Londynie. Otrzymała również Specjalne Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie „The BMW International Conducting Masterclass and Competition” w Esposende (2018, Portugalia).
W sierpniu 2019 roku została Laureatką Nagrody Głównej „Rotary Club Siena” przyznanej przez maestro Daniele Gattiego w ramach Festiwalu „Accademia Musicale Chigiana” we Włoszech. Jest także zwyciężczynią międzynarodowych przesłuchań dyrygenckich w Budapeszcie, podczas których dostała się do Programu Mentorskiego Petera Eötvösa na sezon 2020/2021 (kwiecień 2019, Węgry). W marcu 2022 została wybrana do kolejnych dwóch programów mentorskich: „Taki Alsop Conducting Fellowship Mentoring Program” i „La Maestra Academy 2022-2024”.
W sezonie artystycznym 2018-2019 pełniła funkcję Dyrygenta-Rezydenta Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach. Absolwentka Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie maestro Mirosława Jacka Błaszczyka (dyplom z wyróżnieniem). Jest również absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem).
Poza licznymi koncertami w kraju, dyrygowała również w Stanach Zjednoczonych (Illinois, Ohio), Izraelu, Norwegii, Islandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Francji, Niemczech, we Włoszech, Rosji, Bułgarii, Rumunii, na Węgrzech i na Ukrainie. Występowała między innymi z takimi orkiestrami jak: Orchestre de Paris w Filharmonii Paryskiej, Pannon Philharmonic, Paris Mozart Orchestra, Bucharest Symphony Orchestra, Danubia Orchestra Óbuda, Moldova Philharmonic Iasi, Chorakademie i Orchesterakademie WDR w Kolonii, London Classical Soloists Orchestra, Orquestra Clássica do Sul, Orquestra da Costa Atlantica, Pazardjik Symphony Orchestra, Orchestra Giovanile Italiana. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Śląskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach dyrygenckich – zarówno w Polsce jak i za granicą – w klasie mistrzowskiej maestro Daniele Gattiego we Włoszech, Colina Mettersa w Londynie, Achima Holuba – również w Londynie, Luisa M. Clementiego w Portugalii, Jonathana Bretta w Budapeszcie. W latach 2012-2014 była finalistką trzech edycji Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich prowadzonych kolejno przez maestro Tadeusza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Jacka Kaspszyka. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Małopolskiej Orkiestry Kameralnej, a także dyrygentem Krakowskiej Młodej Orkiestry Kameralnej, z którą odbyła kilka zagranicznych tras koncertowych.
Uhonorowana została między innymi „Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”, „Stypendium Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa”, „Stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso”, a także „Nagrodą Główną Powiatu Krakowskiego” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.