Baroque Insight - karnawałowy koncert gitarowy w Warszawie

Bilety na koncert Baroque Insight - karnawałowy koncert gitarowy w Warszawie - 30-01-2017

Baroque Insight - karnawałowy koncert gitarowy w Warszawie

Anna Kowalska , Anton Birula

30.01.2017 19:00

Warszawa(Mazowieckie) - Polskie Radio Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego


 
Organizator: Agencja Muzyczna Polskiego Radia

Wykonawcy: 
ANNA KOWALSKA - gitara barokowa
ANTON BIRULA - teorba

W programie: Allessandro PICCININI, Girolamo KAPSBERGER, Santiago de MURCIA, Gaspar SANZ, Robert de VISEE, Francois COUPERIN, Antoine FORQUERAY.
 
"W programie tym kładziemy szczególny nacisk na muzykę komponowaną na gitarę barokową i teorbę. Ten kameralny zestaw instrumentów był chętnie używany w Europie ponad dwa wieki temu. Niski rejestr teorby pięknie dopełnia wysoki zakres brzmienia gitary barokowej. Pierwotnie uznane za idealne instrumenty akompaniujące, jako para często używane były w grupie basso continuo. Umiejętność realizacji basso continuo i zdolności improwizacyjne, które posiadali muzycy tamtych czasów były urodzajną glebą dla sztuki spontanicznego muzykowania. Często znajdujemy kompozycje pierwotnie przeznaczone na instrumenty z rodziny lutni lub gitarę, w wersji na inne instrumenty i składy. Można sobie łatwo wyobrazić, że duża część dzieł, które spotykamy, pozostawia ogromny obszar dowolności wykonawcy, dając mu możliwość zostania w pewnym sensie ich współautorem. Pracując nad niniejszym programem próbowaliśmy odtworzyć spontaniczną atmosferę wrodzoną muzykowaniu, które było codzienną praktyką w epoce baroku."
                                                                                                                          Anna Kowalska & Anton Birula

Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka zajmuje się głównie kompozytorami francuskiego i niemieckiego baroku, takich jak Gaultier, Du Fault, Gallot, Weichenberger, Weiss. Anna zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha, jest autorką transkrypcji lutniowych jego sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych. Realizując partie basso continuo występowała z takimi artystami jak: Emma Kirkby, Teodor Kurentsis, Władysław Kłosiewicz, Tytus Wojnowicz, Marek Toporowski, Anna Mikołajczyk, Nazar Kożuchar (The Pocket Symphony, Rosja), Anatolij Grindienko i Wiktor Sobolenko (Rosja). Obecnie Anna skupia się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową. Poszukując pierwotnego brzmienia utworów J. S. Bacha oraz S. L. Weissa Anna łączy swoją indywidualną interpretację z unikalną technologią, grając na strunach jelitowych, takich jakich używano w epoce baroku.   
                                                                                                                   
Anton Birula studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Koncentruje się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową - taki właśnie repertuar, składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich, zaprezentował na licznych recitalach lutniowych. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha na lutnię barokową. Grając na teorbie brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej. Jego fascynacja francuską muzyką na violę da gamba doprowadziła do współpracy z rosyjskim gambistą Wiktorem Sobolenką, z którym w roku 2001 nagrali płytę zawierającą utwory Maraina Marais na gambę solo z teorbą jako jedynym towarzyszącym instrumentem continuo. Anton Birula współpracował z tak wybitnymi solistami jak Władysław Kłosiewicz, Nigel Kennedy, Emma Kirkby, Marek Toporowski, Olga Pasiecznik. Podczas swojej długiej współpracy z Warszawską Operą Kameralną brał udział w wystawieniach wszystkich dzieł Claudio Monteverdiego, a także oper Periego, Cacciniego, Landiniego i Scarlattiego.